کد خبر: 994298
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

ویروس کرونا

ویروس کرونا نمونه جهش‌یافته ویروس سارس بوده و پیشتر در سال 2003 نیز جهان با این بیماری خطرناک دست و پنجه نرم کرده بود. اما نمونه 2019 آن کمی خطرناک‌تر از نمونه قبلی بوده و هنوز هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است. البته، مسلما در ماه‌های آینده این ویروس نیز مانند خانواده قبلی خود یعنی سارس‌ها ریشه‌کن خواهد شد و نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که در این مدت چگونه جلوی استرس خود را بگیریم و هرگز به شایعات پیرامون آن توجهی نکنیم.

این روزها با شیوع این بیماری در ایران، بازار شایعات نیز داغ شده و هر روز یک خبر جدید از این بیماری در فضای مجازی می‌پیچد. اما، بهتر است بدانید که دامن‌ زدن به این شایعات تنها شما را نگران و مضطرب خواهد کرد. همانطور که می‌دانید اضطراب موجب اختلالات شدیدی در بدن شده و حتی در برخی اوقات می‌تواند از ویروس‌های خطرناک نظیر کرونا نیز کشنده‌تر باشد. از این رو، توصیه می‌شود در این بازه زمانی که شیوع کرونا همه را نگران کرده، خونسردی خود را حفظ کنید. اما چگونه باید بر ترس و استرس خود در این روزها غلبه کرد؟ با ما همراه باشید تا شما را با چند راهکار مناسب جهت درمان استرس و اضطراب شدید آشنا کنیم. اما، ابتدا بد نیست با عوارض ناشی از آن آشنا شوید.

عوارض استرس و اضطراب شدید ناشی از ویروس کرونا

استرس شدید می‌تواند شما را تا نزدیکی مرگ بکشاند؛ به گونه‌ای که شاید ویروس کرونا نتواند به اندازه استرس شما را با مشکل مواجه کند. از این رو، توصیه می‌شود با آگاهی از عوارض شدید استرس هر چه سریعتر به یک مشاور باتجربه مراجعه و خود را درمان کنید. در ادامه شما را با عوارض ناشی از استرس آشنا می‌کنیم.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

ترس و اضطراب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده که این امر بهترین فرصت برای ویروس‌هایی نظیر کرونا است که به دنبال چنین سیستم‌های ضعیفی برای رخنه کردن هستند. استرس باعث می‌شود تا ضربان قلب افزایش یافته و در نتیجه میزان تنفس بیشتر شود؛ از این رو، مغز به سیستم ایمنی بدن فرمان تولید اکسیژن بیشتر داده تا ضربان قلب به حالت نرمال برسد. سپس، سیستم ایمنی نیز به حالت اولیه خود بازگشته و فرد به آرامش ذهنی می‌رسد.

کاهش استرس، بهترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا

اگر این فرایند به طور مکرر تکرار شود، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهد؛ به گونه‌ای که تولید بیش از حد اکسیژن منجر به افزایش فعالیت پروتئین‌های التهابی شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ویروسی، سرطان و دیابت را بیش از پیش بالا می‌برد.

ایجاد اختلالات روانی

استرس زیاد موجب بروز اختلالات روانی می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد تمرکز خود را از دست داده و نمی‌تواند به خوبی فکر کند. این امر باعث می‌شود تا فرد عصبی شده و کنترل اعصاب خود را از دست بدهد. اگر بخواهید شایعات پیرامون ویروس کرونا در فضای مجازی را باور کنید، ممکن است استرس ناشی از آن شما را قبل از اینکه به این ویروس مبتلا شوید، از بین ببرد. اختلالات روانی یکی از بیماری‌های شایع بین افراد افسرده و مظرب می‌باشد که اگر به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی را متوجه آن‌ها می‌کند. برای آشنایی بیشتر با راه های درمان اضطراب ادامه مطلب را از دست ندهید.

ابتلا به بیماری‌های ویروسی

یکی از مهمترین عوارض استرس شدید، ابتلا به بیماری‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و حتی در بدترین شرایط کرونا می‌باشد. همانطور که گفتیم، استرس شدید موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن و درنتیجه تضعیف آن می‌شود. ضعیف شدن سیستم ایمنی خطرات زیادی از جمله ابتلا به بیماری‌های ویروسی را همراه دارد. چراکه سیستم ایمنی سدی محکم در برابر نفوذ ویروس به بدن بوده و در همان ابتدای ورود با آن‌ها مبارزه می‌کند. بنابراین، بهتر است هرگز به شایعات توجه نکرده و به اعصاب خود مسلط باشید.

به چه شایعاتی در رابطه با کرونا نباید توجه کنیم؟

این روزها بسیاری از افراد سودجو برای مقاصد شخصی خود اقدام به شایعه‌پراکنی کرده تا ازین راه درآمدزایی کنند. به طور مثال، شایعه می‌شود که از بازار خرید نکنید و حتما از فروشگاه‌های آنلاین سفارش محصول بدهید. واضح است که افرادی پشت این قضیه پنهان شده‌اند تا فروشگاه‌های اینترنتی خود را تبلیغ کنند. بنابراین هرگز به چنین شایعاتی توجه نکنید.

انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی!

یکی از شایعاتی که این روزها صاحبان حیوانات خانگی را نگران کرده است، امکان انتقال ویروس از طریق حیوانات خانگی می‌باشد. این ادعا کاملا بی‌اساس بوده؛ چراکه کرونای حیوانی با کرونای انسانی بسیار متفاوت است؛ به گونه‌ای که هیچگاه از حیوان به انسان منتقل نخواهد شد و برعکس. اما، این بدان معنا نیست که بهداشت حیوانات خانگی خود را رعایت نکنیم. توصیه می‌شود، پس از هر تماسی که با حیوانات خود داشتید، دست‌های خود را ضدعفونی کرده و بشویید.

انتقال ویروس کرونا از اشیا

البته، نمی‌توان قاطعانه گفت که این ویروس از اشیا به انسان منتقل نمی‌شود، اما هنوز انتقال از این طریق گزارش نشده است. طبق مشاهدات اخیر محققان، ویروس کرونا هرگز نمی‌تواند بر روی اشیاء و بسته‌های پستی عمر زیادی داشته باشد. از این رو، صادرات و واردات کالاها هنوز خطری برای تاجران نداشته و آن‌ها می‌توانند با رعایت تمام احتیاط‌ها و نکات بهداشتی به تجارت خود ادامه دهند.

ویروس کرونا کودکان را هدف قرار نمی‌دهد

این یک ادعای کاملا بی‌اساس بوده و همه افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. از آنجایی که هنوز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای کودکان به این ویروس منتشر نشده، خیلی‌ها تصور می‌کنند که کودکان در برابر این بیماری مصونیت دارند. عدم ابتلای کودکان به ویروس کرونا تاکنون، هرگز دلیل محکمی برای این ادعا نبوده و باید از کودکان خود در برابر این ویروس بی‌رحم حفاظت کنیم. توصیه می‌شود، هرگز کودکان خود را از خانه خارج نکرده و اگر بی‌تابی کردند، آن‌ها را با بازی‌های مفرح خانگی سرگرم کنید. اجازه ندهید که کودکان دچار افسردگی شوند.

کاهش استرس، بهترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا

درمان کرونا با آنتی‌بیوتیک‌ها و گیاهان دارویی

بهتر است با خواندن این خبرها کمی تامل کنید. آیا ممکن است این ویروس با آنتی‌بیوتیک و گیاهان دارویی نظیر زنجبیل درمان شود؟ مسلما اگر چنین امری میسر بود، هیچکدام از کشورها سفرهای خود را به کشورهای کانون این ویروس نظیر چین لغو نمی‌کردند و کشور ایران دو هفته به تعطلات نمی‌رفت. بهتر است کمی منطقی باشید. این شایعات تنها بار تبلیغاتی داشته و افرادی برای فروش محصولات خود این شایعات را پخش می‌کنند. توصیه می‌شود، هرگز به مطالب و اخبار ناموثق در فضای مجازی توجه نکنید.

چگونه بر ترس خود برای مقابله با کرونا غلبه کنیم؟

مهمترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا برطرف کردن اضطراب و کاهش استرس است. استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف و در نتیجه شرایط را برای ابتلای شما به این ویروس مهیا کند. اما چگونه می‌توان از شر این استرس‌های مخرب خلاص شد. با ما همراه باشید تا چند راهکار مفید در این خصوص در اختیار شما بگذاریم.

در جستجوی حقیقت باشید

یکی از بهترین راه های کاهش اضطراب و استرس شدید ناشی از کرونا یافتن حقیقت است؛ به گونه‌ای که هرگز نباید به مطالب فضای مجازی اعتماد کرد. برای این کار بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کرده و از او راجع‌به نکات مهم بهداشتی سوال کنید. پزشکان بهترین منبع موثق برای آگاهی از ماهیت این ویروس بوده و به شما کمک می‌کنند تا نکات بهداشتی را یاد بگیرید.

رعایت نکات بهداشتی

رعایت نکات بهداشتی نظیر شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش بهداشتی (البته به گفته محققان هیچ تاثیری در جلوگیری از ابتلا به کرونا ندارد)، ضدعفونی کردن بدن، عدم لمس چشم و بینی با دست‌های کثیف و غیره می‌تواند استرس شما را تا حدودی از بین ببرد. این کار باعث می‌شود تادیگر نگران بهداشت فردی خود نبوده و از این بابت خیال خود را راحت کنید.

موسیقی گوش کنید

شاید این روزها به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، خود را مانند بسیاری از افراد در خانه حبس کرده‌اید. این کار کاملا عاقلانه بوده و بهترین راه مقابله با این ویروس خطرناک است. خوشبختانه اکثر افراد به توصیه‌های پزشکی گوش کرده و فقط برای کارهای ضروری از خانه خود خارج می‌شوند. بهتر است برای کاهش استرس و حس افسردگی خود، موسیقی‌های ملایم و بی‌کلام گوش دهید تا به آرامش روحی برسید.

با مشاور تماس بگیرید

صحبت کردن با یک فرد معتمد در این روزها بسیار مفید بوده و می‌تواند از استرس شما بکاهد. مشاوران با آگاهی از شرایط کنونی و بحران ویروس کرونا به خوبی می‌توانند شما را آرام کنند و استرس را از بین ببرند. بهتر است با یک مشاور باتجربه تماس گرفته و به صورت آنلاین با او در ارتباط باشید.

کاهش استرس، بهترین سلاح برای مقابله با ویروس کرونا

سخن پایانی

پس از اینکه ویروس کرونا وارد کشور شد، بسیاری از افراد دچار نگرانی‌های شدید شده و روحیه خود را از دست دادند. این ویروس علی‌رغم اینکه بسیار خطرناک است، اما یک ویژگی منحصربفرد دارد؛ به گونه‌ای که باعث شده است تا افراد بهداشت فردی خود را کاملا رعایت کنند. کرونا چیزهای زیادی به ما یاد داده است که مهمترین آن‌ ایجاد همبستگی ملی برای گریز از این بحران جهانی می‌باشد. بهتر است هرگز به اخبار و شایعات ناموثق توجه نکنید و با رعایت نکات بهداشتی خود را از ابتلا به کرونا بیمه کنید.

درخواست مشاوره دهید

اگر بیش از حد نگران هستید و استرس دارید و این نگرانی شما بر عملکرد شغلی یا روابط بین فردی شما تاثیر منفی گذاشته است، با یک روانشناس و مشاور مشورت کنید تا در زمینه سلامت روان به شما کمک کند و در نهایت اگر به دنبال روانشناس خوب در تهران هستید و کلینیک های روانشناسی مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده اید و هنوز تصمیم خود را برای انتخاب روانشناس مورد نظرتان نگرفته اید ما به شما مرکز تخصصی روانشناسی و روانپزشکی دکتر آل یاسین را پیشنهاد میکنیم که با سالها سابقه درخشان در این زمینه و با بهره گیری از بهترین روانشناسان در تهران می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

آدرس وبسایت : https://draleyasin.com           

تلفن تماس: 02126474195

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نعیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
سلام خسته نباشید.من سایت ایرانی ای رو باهاش آشنا شدم که 24ساعته صدای باران پخش میکنه و خیلی آرامش بخشه و باعث کاهش استرس میشه
نفیسه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
1
2
من احساس تنگی نفس داشتم با تب رفتم دکتر سی تی اسکن گرفتن گفتن سالمی الان از بیمارستان اومدم نفسم بالا نمیاد و گلوم درد میکنه ممکنه از بیمارستان گرفته باشم؟؟
البته خیلییییی استرسم دارم هنوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار