کد خبر: 994093
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
روزنامه سعودی الشرق الاوسط می‌گوید احزاب بانفوذ شیعه، سنی و کُرد در پارلمان عراق از نخست وزیری مجدد عادل عبدالمهدی حمایت می‌کنند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه سعودی الشرق الاوسط روز پنجشنبه از حمایت احزاب پرنفوذ و تاثیرگذار شیعه، سنی و کُرد از نخست وزیری مجدد «عادل عبدالمهدی» خبر داد.

این روزنامه در گزارشی به نقل از یک سیاستمدار آگاه آورده است: «تلاش‌های جدی برای بازگرداندن عبدالمهدی صورت گرفته است و نیرو‌های سیاسی تاثیرگذاری نیز وجود دارد که با این گزینه موافقند چه از میان احزاب شیعه و چه سنی و چه کُردها، اما برای همه آن‌ها دیدگاه مرجعیت دینی هم که خواستار انتصاب نخست وزیر جدیدی شده بود، اهمیت دارد.

این منبع افزود: «تحرکات سیاسی اخیر و نشست‌های برهم صالح رئیس جمهور عراق با رهبران شیعه هنوز به موضعی مشخص برای حل بحران تشکیل کابینه آتی عراق دست نیافته است».

الشرق الاوسط در ادامه آورده است: «در حال حاضر این گزینه مطرح نیست که طرفی مشخص نامزد نخست وزیری را تعیین کند بلکه این توافق میان احزاب حاصل شده که در داخل پارلمان امضا‌هایی درباره شخصیت مد نظر برای نخست وزیری جمع شود تا در صورتی که آن شخص مامور تشکیل کابینه شود از پشتوانه محکمی در پارلمان برخوردار باشد».

این در حالی است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق روز دوشنبه اعلام کرد که با پایان مهلت تشکیل کابینه جدید عراق، قبول مسئولیت دولت پیشبرد امور را رد می‌کند.

وی به پارلمان پیشنهاد داد که یکی از اعضای آن یا یکی از وزراء ریاست جلسات دولت و پیشبرد امور را بر عهده بگیرند.

عبدالمهدی همچنین از پارلمان خواست تا مقدمات برگزاری انتخابات پیش از موعد در تاریخ دوم دسامبر را اتخاذ کند.

«محمد توفیق علاوی» مامور تشکیل کابینه عراق شامگاه یکشنبه در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد و صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی ۱۵ روز و بر اساس بند ۷۵ قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد.

رئیس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد، اما رایزنی او با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود ناکام ماند.

ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که مورد حمایت الصدر قرار دارد، روز یکشنبه پس از به تعویق افتادن مجدد نشست پارلمان تاکید کرد که گروه‌های سیاسی که حیاتشان به سهم‌خواهی‌ها گره خورده است، نشست پارلمان عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه پارلمان برمی‌خیزد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار