سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چین، مبدأ ویروس کرونا، با تدابیر سختگیرانهای تلاش دارد جلوی پیشروی این ویروس را بگیرد، چینیها علاوه بر قرنطینه گسترده در ووهان، اقدام به تعطیلی سالنهای سینما کردهاند، این تعطیلی برای صنعت سینما در این کشور گران تمام شده است. با این وجود مدیران سینمایی در چین به دنبال ارائه راههای جایگزینی هستند تا بتوانند سینما را از ورشکستگی نجات دهند.
چینیها هم مانند ایرانیها در بهار، سال نو خود را جشن میگیرند. سال نو چینی مصادف است با اکران فیلمهای جدید در سینماها به خصوص فیلمهای بزرگ ساخته شده در این کشور که معمولاً با بودجههای سنگین ساخته میشوند. اما اکنون در آستانه سال نو، اکران فیلم در سینماها لغو شده است و این خبر بد ضرر سنگینی به سینمای این کشور وارد خواهد کرد.
سقوط ۲ میلیارد دلاری
از زمان اعلام تعطیلی سینماها در چین، صنعت فیلمسازی در این کشور به خاطر محروم شدن از فروش گیشهها با ضربه سنگین اقتصادی روبهرو شده است. «ورایتی» در گزارشی با اشاره به اینکه بازگشایی سینماها در چین به این زودیها بعید به نظر میرسد، ضرر سینمای چین از بابت تعطیلی سالنهای سینما را بیش از یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است. شرکت «Comscore» که در زمینه اطلاعات و آمار سینما فعالیت میکند، درآمد سینمای چین در ماههای ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۰ را رقم ۲۳۸ میلیون دلار برآورد کرده است، این در حالی است که در بازه مشابه زمانی سال ۲۰۱۹ درآمد سینمای چین از فروش گیشه ۲ میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار بوده است. سینمای چین در سال ۲۰۱۹ با رکورد افزایش بیش از ۵ درصدی فروش مواجه بوده و اینکه سال جدید را با تعطیلی آغاز کرده است یک سقوط کامل اقتصادی را درسال ۲۰۲۰ نوید میدهد. «چن بی» معاون شهردار پکن، درباره زمان بازگشایی سینما میگوید: «با بررسی شرایط فعلی، صنعت سینما برای از سرگیری فعالیت خود مجهز نیست و ما تاکنون درخواستهای شروع فعالیت را تأیید نکردهایم.» بر اساس دستورالعملی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای دولت چین صادر کرده و شهرداری پکن نیز آن را اعلام کرده است، سینماها فقط در شرایطی میتوانند فیلم اکران کنند که بلیت فروشی در ردیفهای متناوب صورت نگیرد و کل سالن سینما بعد از اکران فیلم ضدعفونی شود تا اجازه اکران سئانس بعدی صادر شود. مقررات سختگیرانه چینیها صرفاً برای اکران فیلم نیست. طبق دستورالعمل دولت چین، هیچ فیلمی که عوامل آن بالای ۵۰ نفر باشد حق فیلمبرداری در پکن را نخواهد داشت. در استانهایی که شیوع کرونا بیشتر بوده نیز مجوز ساخت هیچ فیلمی صادر نمیشود. تعطیلی مراکز فرهنگی تنها محدود به سینماها نیست، دولت چین همه مراکز توریستی از جمله «شهر ممنوعه» و «دیوار چین» را نیز تعطیل کرده است. حتی «دیزنی لند» شانگهای که از جمله شلوغترین و مشهورترین مراکز تفریحی در چین است نیز از بیم کرونا تعطیل شده است. دیزنی لند شانگهای در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۱۱ میلیون توریست را به خود جلب کرده و درآمدی بیش از یک میلیارد دلار برای چین به همراه داشته است.
تعطیلی سینما به نفع پخش آنلاین
تعطیلی سالنهای سینما اگرچه باعث شده است هزاران نفر در چین فعلاً بیکار شوند و درآمدی نداشته باشند، اما از سوی دیگر موجب شده تا پخش آنلاین فیلم رونق بگیرد. هم اکنون دو فیلم سینمایی در این کشور به طور مستقیم از طریق آنلاین اکران میشوند. فیلم سینمایی «گم شده در روسیه» یک کمدی ماجراجویانه است که به کارگردانی «ژنگ ژو» ساخته شده است. فیلم، داستان یک تاجر است که به طور اتفاقی سوار قطاری میشود که همراه مادرش به روسیه سفر کند. حال او باید بر مادرش و مشکلات زندگی خانوادگی خود غلبه کند. این فیلم بنا به تصمیم سرمایهگذارانش برای اولین بار از طریق پلتفرومی آنلاین اکران میشود. این اقدام باعث اعتراض سینماداران چینی شده است. به دنبال موفقیت در اکران این فیلم، دومین فیلم بزرگ چینی نیز بدون اینکه روی پرده سینما برود، آنلاین اکران میشود. فیلم سینمایی کمدی «اژدهای چاق وارد میشود» از روز ۳۱ ژانویه به صورت آنلاین در حال اکران است. این کمدی اکشن به کارگردانی «وانگ جینگ» بازسازی فیلمی به همین نام است که در سال ۱۹۷۸ ساخته شد و در اصل هجو یکی از فیلمهای «بروس لی» است.
مولان؛ فیلمی چینی در انتظار اکران جهانی
فیلم سینمایی «مولان» که بر اساس یکی از مشهورترین افسانههای چینی ساخته شده است و قرار بود اکران جهانی آن همزمان با چین در سراسر جهان انجام شود، به خاطر تعطیلی سینماها در چین و مقدور نبودن اکران آن در کشور سازنده، حتی برای اکران جهانی نیز با مشکل روبهرو شده است. فیلمهای برتر اسکار ۲۰۲۰ نیز قرار بود در سینماهای چین اکران شوند. یکی از گزینههای اصلی فیلم «۱۹۱۷» بود که اکنون با تعطیلی سالنهای سینما مشخص نیست چه زمانی امکان نمایش فیلمهای بینالمللی در چین فراهم شود. دیگر فیلم متقاضی اکران در چین آخرین فیلم «جیمزباند» است.
فیلم «No Time to Die» حتی تبلیغات گستردهای در چین داشت و قرار بود همزمان با ماه فروردین، در چین روی پرده برود، ولی شیوع کرونا باعث لغو اکران جیمز باند شد. تعداد بالای سالنهای سینما و علاقه چینیها به تماشای فیلمهای غربی باعث شده است این کشور به یکی از بازارهای پر رونق اکران فیلمهای هالیوودی تبدیل شود و حتی سینمای فرانسه که در رقابت با سینمای تجاری امریکا عملاً شانسی برای خودنمایی ندارد توانسته است با اکران فیلمهایش در چین به درآمد خوبی برسد، ولی اکنون ویروس کرونا کاری با سینمای چین کرده که همه چیز در هالهای از بیم و امید فرو رفته است.
سینماگران چینی تلاش دارند با استفاده از روشهای جایگزین مانند اکران آنلاین فیلم بتوانند بر شرایط فعلی غلبه کنند. روشی که میتواند درآمد تهیهکنندگان فیلم را تضمین کند، اما سینماداران را در خطر جدیتر قرار دهد و آن تغییر ذائقه تماشاگران سینماست که از این پس میتوانند فیلمهای جدید را بدون رفتن به سینما و از طریق پلتفرمهای آنلاین تماشا کنند.