کد خبر: 993949
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
وقتی سیل فروردین ماه لرستان را در می‌نوردید و پیش می‌رفت کمتر کسی فکرش را می‌کرد تا این حد خسارت برجای بماند. در آن زمان اعلام شد نزدیک به ۲ هزار روستا درگیر سیل شده و نیازمند بازسازی هستند.
سيد‌احمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: لرستان را باید در لیست استان‌هایی قرار داد که در فروردین‌ماه با یک سیل بزرگ و غم‌بار سال را آغاز و در اسفندماه با سیلی دیگر به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شود. اتفاقاتی که مشکلات زیادی برای ساکنان شهرستان‌های مختلف آن به بار آورد و با اینکه جهاد مردمی و کمک‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها تا حدودی توانست ویرانه‌های به جای مانده از سیل بهاری را آباد کند، اما هنوز کار‌های زیادی روی زمین مانده که باید انجام شود. در این میان گویی وعده‌های دولتی‌ها هنوز عملی نشده و به گفته مسئولان استانی اگر اعتبارات نرسد و کار‌ها سرعت نگیرند احتمال وقوع دوباره سیل بر اثر بارش‌های بهاری سال آینده وجود دارد. بخصوص وقتی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: «شش ماه پیش و پس از بازدید معاون رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده پلدختر، مقرر شد که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان جهت ساماندهی ۱۲۷ نقطه اضطراری و اولویت‌دار رودخانه‌های استان به شرکت آب منطقه‌ای تخصیص داده شود، ولی هنوز این اعتبار ابلاغ نشده است.»

وقتی سیل فروردین ماه لرستان را در می‌نوردید و پیش می‌رفت کمتر کسی فکرش را می‌کرد تا این حد خسارت برجای بماند. در آن زمان اعلام شد نزدیک به ۲ هزار روستا درگیر سیل شده و نیازمند بازسازی هستند. بعد از آن مسئولان زیادی از این مناطق و بخصوص شهرستان‌های پلدختر و معمولان و رودخانه‌های این استان و حریم آن‌ها که تحت تأثیر ساخت و ساز‌های غیر مجاز قرار گرفته بودند، بازدید کردند. یکی از آخرین بازدید‌ها به حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور در این مناطق باز می‌گردد که در مهر ماه سال‌جاری انجام و طی آن مقرر شد تا مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی ۱۲۷ نقطه اضطراری و اولویت‌دار رودخانه‌های استان به شرکت آب منطقه‌ای لرستان اختصاص یابد. حالا نزدیک به شش ماه از آن روز‌ها می‌گذرد و سامانه پربارش و باران شدید و سیل دیگری هم آمد و رفت، اما از عملی شدن حرف‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه خبری نشد و پولی به لرستان نرسید. انگار هم خود دولت‌مردان و هم مسئولان استانی دیگر باور کرده‌اند که حرفشان حرف نیست و وقتی به منطقه‌ای می‌روند، آزادند هر چه بگویند و هر وعده‌ای بدهند و با خروج از آنجا همه چیز فراموش شود و تا روز دیگر و منطقه دیگر و وعده و دروغ دیگر!

لایروبی‌ها خسارات را کم کرد
مناطق سیل‌زده لرستان که بعد از سیل بهاری آسیب زیادی دیده بودند، بعد از گذشت ۱۱ ماه روز‌های بهتری را سپری کرده و خود را برای رسیدن بهار آماده می‌کردند که دوباره و تحت تأثیر سیل اوایل اسفندماه بهم ریخته و به روز‌های قبل خود بازگشتند. مشکل وقتی دوچندان می‌شود که حالا مسئولان استانی از بارش‌های بهاری و احتمال وقوع سیل دوباره خبر می‌دهند. این حوادث در شرایطی پشت در‌های لرستان خوابیده‌اند که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌گوید: «پس از گذشت شش ماه هنوز وعده معاون رئیس‌جمهور برای اختصاص اعتبار ساماندهی نقاط اضطراری و اولویت‌دار رودخانه‌های استان محقق نشده است.» رضا میرزایی در خصوص تأثیر اجرای طرح‌های لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های سطح استان، به سیل هفتم اسفندماه سال‌جاری اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «این شرکت عملکرد خوب و بسیار مناسبی در این رابطه داشت که همین لایروبی‌ها در مناطق هدف، مانع خسارت به مراکز جمعیتی و تأسیساتی شد.»
وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از طول رودخانه‌های استان لایروبی شده و در ۲۴ بازه کاری مشغول ساماندهی هستیم، تأکید می‌کند: «عملکرد مناسب طرح‌های لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها در سیل هفت اسفندماه، نشان داد که ادامه کار لایروبی و ساماندهی سایر نقاط اضطراری و اولویت‌دار یک ضرورت انکارناپذیر است که بایستی بدون فوت وقت تأمین اعتبار و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شود.»

سیل بعدی زودتر از اعتبارات آمد
آنچه مهم است اینکه ادامه طرح‌ها و انجام کار‌ها نیاز به حمایت و تأمین مالی دارد. موضوعی که شش ماه پیش و بعد از حضور معاون رئیس‌جمهور در مناطق سیل‌زده لرستان، انتظار می‌رفت به سرعت اتفاق بیفتد و حداقل مشکلات این نقطه از ایران که هر لحظه امکان وقوع سیل دوباره در آن وجود دارد، مرتفع شود. هر چند سیل بعدی هم آمد، اما اعتبارات نیامد. در همین رابطه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، می‌گوید: «در سفر بیست و سوم مهر ماه سال‌جاری دکتر نوبخت به لرستان و بازدید ایشان از مناطق سیل‌زده پلدختر، مقرر شد که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان جهت ساماندهی ۱۲۷ نقطه اضطراری و اولویت‌دار رودخانه‌های استان به شرکت آب منطقه‌ای تخصیص داده شود، ولی با گذشت حدود شش ماه از تاریخ فوق هنوز این اعتبار ابلاغ نشده است.» میرزایی با بیان اینکه ما در ده‌ها نقطه در بستر رودخانه‌هامشغول فعالیت‌های مهندسی رودخانه هستیم، ادامه می‌دهد: «به‌رغم فشار‌های زیادی که به شرکت آب منطقه‌ای جهت انجام زودهنگام این پروژه‌ها وارد می‌شود، ما هیچ‌گاه کیفیت کار را فدای فشار‌ها نخواهیم کرد و کار‌ها را با کیفیت مناسب و در فرصت باقیمانده به نحو احسن انجام خواهیم داد تا در سیل‌های آتی، پاسخگو باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار