کد خبر: 993717
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
وزیر بهداشت ضمن تشریح جزئیات طرح بیماریابی خانه‌به‌خانه کروناویروس گفت: دبیرکل سازمان بهداشت جهانی ضمن بررسی آمار‌های کشور ما اعلام کرده که سیستم گزارش‌دهی ایران "مورد اطمینان و بی‌نقص" است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر سعید نمکی امروز در کنفرانس خبری ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند کادر بهداشت و درمان کشور و تمامی دست‌اندرکاران که در زمینه کنترل و مقابله با کرونا همراهی می‌کنند، اظهار کرد: ما و همکارانمان در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت بی‌بدیل شبکه بهداشتی و درمانی کشور که در عرصه‌های مختلف جداً پای کار آمدند، با کمک تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط، طرحی نو تحت عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا راه‌اندازی کنیم یعنی به‌جای اینکه بنشینیم ویروس به‌سراغ ما بیاید، ما به‌سراغش برویم.

وی با اشاره به مصاحبه‌ای که چند روز قبل انجام داده بود و در آن موضوع ضدعفونی کردن منازل افراد مبتلا به کرونا مطرح شد، اظهار کرد: دو روز قبل در مصاحبه‌ای گفتیم که قرار است به خانه‌های مردم برویم و به‌دلیل کج‌فهمی و بدسلیقگی برخی افراد، این موضوع غلط برداشت شد؛ به‌نظر می‌رسد برخی افراد به‌جای اینکه ما را یاری کنند، می‌خواهند مدام مشکل ایجاد کنند.

نمکی ادامه داد: این‌که گفتیم به خانه‌های مردم می‌رویم، این‌طور تلقی شد که می‌خواهیم به خانه تک‌تک مردم برویم. در حال حاضر، امروز با استفاده از ظرفیت پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات و کد ملی تمام اعضای خانواده‌ها را در دسترس داریم. مقرر است با سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم، ۳۰۰ هزار اکیپ را در سراسر کشور آماده کنیم تا از حضور در مراکز بهداشتی، درمانی، پایگاه‌های بسیج و در مدارس که در حال حاضر دانش‌آموزان در آن حضور ندارند، استفاده کنیم و توسط این اکیپ‌ها از آنجا با استفاده از اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت، با تماس با خانواده‌ها، اطلاعات تمامی اعضا را دریافت کنیم. در این طرح چند هدف را دنبال می‌کنیم؛ یکی اینکه، افرادی را که علائم دارند به‌سرعت تشخیص دهیم و قبل از اینکه وارد فاز حاد بیماری شوند آن‌ها را شناسایی کنیم و دوم اینکه، افرادی را که بیمار شده‌اند و کانون آلودگی هستند هرچه سریع‌تر از اطرافیان سالمشان جدا کنیم، سوم اینکه، افرادی را که آلودگی دارند و اطرافیان آن‌ها اطلاعات فنی لازم را ندارند با خطرات ویروس آشنا کنیم و از بقیه جدا کنیم تا در قرنطینه خانگی قرار گیرند و چهارم اینکه، آموزش‌ها را به مردم منتقل کنیم. در حال حاضر، صدا و سیما در این زمینه کمک‌های بسیاری کرده است، اما نمی‌دانیم که آیا همه مردم پیام‌های ما را دریافت کرده‌اند یا نه.

وزیر بهداشت تصریح کرد: قرار شده با در اختیار داشتن ۸۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت در کشور، اطلاعات درون همه خانواده‌ها ثبت شود و با ثبت داده‌ها در پایان هر روز، اطلاعات به پزشک مرکز داده شود و پزشک نیز موارد مشکوک را به مرکز بهداشتی و درمانی فرا بخواند. در این مراکز امکانات تشخیصی لازم وجود دارد. در این مرحله، بیمار مشکوک دیگر به بیمارستان نمی‌رود تا موارد مشکوک با موارد آلوده کنار یکدیگر قرار نگیرند؛ چراکه یکی از مشکلات روز‌های اخیر ما این بود که موارد بیمارستانی‌مان، آمیزه‌ای از موارد مشکوک و موارد آلوده به ویروس بودند و تا زمانی که تست افراد مشکوک قطعی نمی‌شد و بیماری‌شان تأیید نمی‌شد کنار سایر بیماران بودند، لذا، از این پس، راه ورود به بیمارستان فقط برای موارد تأییدشده بیماری با نشانه‌های منطبق بر بیماری، باز است.

وی ادامه داد: زمانی که افراد به کلینیک مراجعه کردند، ارزیابی می‌شوند و چنانچه درمان دارویی مناسب آن‌ها بود، دارو را از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند و در منزل دوره بیماری را طی می‌کنند. خوشبختانه، مطالعات بالینی ما نشان داده که دارو‌های ضدویروس ساخت ایران بیش از کشور چین اثربخشی داشته است. حدود ۲۰ درصد از بیماران ما به‌سمت بهبودیافتگی می‌روند. در مورد افراد بهبودیافته در جهان رتبه دوم شده‌ایم.

وی با انتقاد از به‌زیرسؤال‌بردن آمار‌های وزارت بهداشت در رابطه با کروناویروس توسط برخی افراد، تصریح کرد: در این مورد، جناب آقای تدروس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن بررسی آمار‌های ما، بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند که سیستم گزارش‌دهی ایران "کاملاً صحیح، بدون عیب و نقص و مورد اطمینان" است.

نمکی خاطرنشان کرد: چنانچه موارد آلوده به ویروس در مراکز بهداشتی و درمانی تشخیص داده شود و درمان در منزل برای آن‌ها مناسب ارزیابی شود، با توجه به اثربخشی به داروی ضدویروس در کشورمان، آن‌ها را تحت درمان قرار می‌دهیم. افرادی که فقط علائم اولیه داشته باشند، توسط مراقبین بهداشت از راه دور مرتباً تحت نظر قرار می‌گیرند و به آن‌ها اعلام می‌شود که چنانچه علائم بیشتری مشاهده کردند، با تماس با مراقب بهداشت، به بیمارستان ارجاع داده شوند و این چرخه‌ای است که برای مدیریت بیماری در کشور طراحی کرده‌ایم و انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد موردی از ابتلای به ویروس در مراحل اولیه در کشور باشد و بعد از مدت‌ها که به‌سمت حاد شدن پیش رفت، تازه متوجه شویم که فرد مبتلا به بیماری شده است و در این مدت، بسیاری از افراد را مبتلا کرده باشد. ما زنجیره انتقال بیماری به دیگران را در این بسیج قطع می‌کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: نکته دیگر اینکه، چنانچه بیماری در بیمارستان فوت کرده یا در بیمارستان بوده و بهبود پیدا کرده باشد، همکاران ما با اعضای خانواده‌اش تماس می‌گیرند و اگر احساس کنند اعضای خانواده بیمار به‌دلیل ناتوانی در منزل مانده و نمی‌توانند به بیمارستان مراجعه کنند، در این مرحله به خانه فرد می‌رویم و با لباس و حفاظ کامل، ضدعفونی کردن خانه و انتقال اعضای خانواده را (در صورت بیمار بودن) به بیمارستان انجام می‌دهیم. اگر بیمار فوت شده باشد نیز آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به بازماندگان داده می‌شود.

نمکی درخصوص کنترل ورودی شهر‌ها خاطرنشان کرد: ما با کمک نیرو‌های بسیج و سایر دستگاه‌ها، تمامی ورودی‌های شهر‌ها را تحت کنترل قرار خواهیم داد و چنانچه افراد مشکوک به بیماری مشاهده کنیم، براساس پروتکل‌ها با آن‌ها رفتار خواهیم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: این طرح از فردا رسماً آغاز خواهد شد و با استفاده از ظرفیت گسترده بهداشتی و درمانی کشور، همان‌طور که در ریشه‌کنی مالاریا، فلج اطفال و حذف سرخک، موفق بودیم، با همکاری گسترده بین‌بخشی، بدون تردید کرونا را زودتر از آنچه انتظار می‌رود، شکست خواهیم داد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: وزیر بهداشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار