کد خبر: 993586
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
پیکر قهرمان پاراوزنه‌برداری جهان روز گذشته در حالی در اشنویه آرام گرفت که به گفته پزشکان و مسئولان کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین سیامند رحمان هیچ منعی برای تمرین نداشته است.
شیوا نوروزی
 سرویس ورزشی جوان آنلاین: سیامند رحمان، دارنده ۱۹ مدال خوشرنگ آسیایی، جهانی و پارالمپیک عصر یک‌شنبه به علت حمله قلبی ناگهانی و بدون سابقه مشکل قلبی از دنیا رفت تا ورزش ایران و جهان در شوکی عمیق فرو روند.

درگذشت سیامند رحمان، وزنه‌بردار خوش‌اخلاق و موفق تیم ملی هنوز برای هم‌تیمی‌ها، همشهری‌ها و مردم ورزش‌دوست قابل هضم نیست. همه آن‌ها منتظر بودند تا چند ماه دیگر و با شروع بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ قوی‌ترین مرد معلول جهان با قهرمانی در توکیو هت‌تریک کند. مرحوم رحمان تمریناتش را برای حضور در این رقابت‌ها در زادگاهش پیگیری می‌کرد و پس از حمله قلبی ناگهانی حتی از دست مأموران اورژانس و پزشکان بیمارستان نبی‌اکرم اشنویه نیز کاری برنیامد تا این سؤال پیش آید که آیا او واقعاً پیش از این مشکل قلبی نداشته است؟

اسطوره الهام‌بخش
رئیس IPC، سیامند رحمان را ورزشکاری الهام‌بخش نامید. اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک در پیام تسلیت خود به افتخار‌آفرینی‌های قوی‌ترین پارالمپین جهان اشاره کرد: «خانواده جنبش پارالمپیک در سراسر جهان از شنیدن خبر درگذشت سیامند رحمان عمیقاً متأثر است. عملکرد او در بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، زمانی که وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی را مهار کرد به سرتیتر خبر‌ها راه یافت و کمتر کسی است این لحظه را که باعث ایجاد نقطه‌عطفی در بازی‌های پارالمپیک ریو شده بود از یاد ببرد. او ورزشکاری پیشرو، پیشتاز و الهام‌بخش در کشور خود و جهان و انسانی متعالی و سفیری برای جنبش پارالمپیک بود؛ قهرمانی آرام و یکی از مهربان‌ترین افرادی که می‌توان دید.» کمیته پارالمپیک آسیا هم درگذشت سیامند را تسلیت گفت: «عمیقاً از شنیدن خبر درگذشت قوی‌ترین پارالمپین دنیا متأثر شدیم. او یک اسطوره واقعی بود و دلمان برایش تنگ خواهد شد.»

سیامند بیمار نبود
فوت ناگهانی برترین وزنه‌بردار پارالمپیکی جهان موجب انتشار برخی شایعات شد. پس از اعلام خبر رسمی درگذشت و احتمال برگزاری شبانه مراسم تشییع پیکر سیامند رحمان برای جلوگیری از تجمع مردم و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شایعه‌ای در خصوص ابتلای مرحوم رحمان به بیماری کرونا منتشر شد. علی امان‌زاده، رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین در گفتگو با «جوان» ضمن رد این شایعه به شرایط خوب جسمانی سیامند رحمان تا روز‌های آخر زندگی‌اش اشاره کرد: «مرحوم رحمان زیر نظر پزشکان بود و نزدیک به دو ماه پیش نیز هیئتی از سوی کمیته ملی پارالمپیک به ارومیه آمدند و سیامند رحمان در بیمارستان سیدالشهدای این شهر مورد چکاپ پزشکی قرار گرفت و هیچ مشکل خاصی نداشت. خودش نیز چیزی در خصوص بیماری به ما نگفته بود. او تا آخرین روز‌ها تمرین می‌کرد و زمان حمله قلبی هم در خانه و کنار خانواده بود. به هیچ وجه به ویروس کرونا مبتلا نشده بود و فقط برای جلوگیری از تجمع قرار بود پیکرش همان یک‌شنبه شب تشییع شود. در نهایت هم با توجه به حضور مسئولان و مردم قرار بر این شد که دیروز این مراسم برگزار شود.» احمد دلجوان، سرمربی تیم ملی پاراوزنه‌برداری هم در گفتگو با «جوان» در مورد وضعیت جسمانی سیامند گفت: «سه مرحله از اردوی تیم ملی زیر نظر من برگزار شده و در این مدت به همه ملی‌پوشان برنامه تمرینی داده بودم. سیامند هم تمریناتش به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شد. همین چند روز قبل با پدرش صحبت کردم و با خودش نیز دو، سه هفته قبل تلفنی حرف زدم. در مورد بیماری یا ناراحتی قلبی چیزی به من نگفتند.»

دکتر جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم در خصوص علت فوت سیامند رحمان اظهار داشت: «مرحوم رحمان به علت ایست قلبی عروقی فوت شد و برخلاف برخی شایعات هیچ‌گونه بیماری عفونی در وی و خانواده محترم‌شان وجود نداشت و به صورت کاملاً ناگهانی دچار ایست قلبی شدند.» دکتر زهرا چابکی، رئیس کمیته پزشکی پارالمپیک ایران نیز در گفتگو با ایرنا در خصوص انجام تست‌های قلبی عروقی این قهرمان پارالمپیک توضیح داد: «تا این لحظه هیچ گزارشی در زمینه مرگ او به خاطر مبتلا شدن به کرونا منتشر نشده و صحبت‌های مسئولان بهداشتی و درمانی اشنویه نیز این موضوع را رد می‌کند. دو ماه پیش به همراه تعدادی از متخصصان این کمیته به ارومیه رفتم و آزمایش‌های لازم در زمینه سلامت قلب و عروق روی سیامند رحمان انجام شد. نتیجه همه آن‌ها رضایت‌بخش بود و منعی برای ادامه فعالیت‌های ورزشی و تمرینات وی وجود نداشت. این شکل از مرگ در جهان ورزشی بی‌سابقه نیست و این اتفاق به خاطر تغییراتی است که ورزش روی بدن و فعالیت‌های قلبی ایجاد می‌کند.» حمید عباسعلی‌صمیمی، سرپرست فدراسیون جانبازان معلولین نیز در گفتگو با ایسنا سلامت جسمانی سیامند رحمان را تأیید کرد: «تا جایی که من اطلاع دارم از نظر قلبی عارضه خاصی نداشت، اما به دلیل افزایش وزن وی که تقریباً بالای ۲۰۰ کیلوگرم وزن داشت، خود من به او توصیه کردم برای چکاپ به تهران بیاید، اما وی همیشه به من می‌گفت فعلاً فرصتی برای این کار ندارد و کار را به تعویق می‌انداخت. ورزشکاران معلول به دلیل اینکه حرکت خاصی ندارند و تمرینات آن‌ها به صورت نرمشی و تمرینات ایستایی است، این احتمال وجود دارد که با مشکل ایست قلبی مواجه شوند یا عارضه قلبی آن‌ها را تهدید کند. ما در این زمینه کسی را نمی‌توانیم مقصر بدانیم.»

خاطرات شیرین
قهرمان دو دوره بازی‌های پارالمپیک در حالی چشم از جهان فروبست که خاطرات شیرینی زیادی از او به‌جا مانده است. رضا استرکی، مربی که سال‌ها با او تمرین کرده در گفتگو با ایرنا بخشی از این خاطرات را بیان کرده است: «او یک نابغه به‌تمام معنا بود. اگر رحمان را یک استثنا در جهان ورزش قلمداد کنیم بدون شک اغراق نیست، زیرا قدرت بدنی سیامند فراتر از تمرین بود. او هیچ‌گاه از مکمل‌های دارویی استفاده نکرد. تابعیت این ورزشکار از قوانین ورزشی و دستور مربیان یکی از بارزترین خصایص سیامند بود. او در کنار قهرمانی یک پهلوان بنام بود و بعد معرفتی و شخصیتی وی بر کسب مدال چربش داشت. وی در زمینه اجتماعی و کمک به همنوعان نیز پیشقدم بود.» بهداد سلیمی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز در گفتگو با تسنیم به اتفاقات تلخ المپیک ریو و صحبت‌هایش با سیامند رحمان اشاره کرد: «جدا از اینکه من و سیامند هم‌رشته‌ای بودیم، او دوست خیلی خوبی هم برایم بود. پسر مؤدب، باحیا و دوست‌داشتنی که متأسفانه دیگر در جمع ما نیست. همیشه در همه موفقیت‌ها و شکست‌ها جزو اولین نفراتی بود که به من پیام می‌داد. در بحث خداحافظی‌ام از دنیای قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا وقتی خبر را شنید با من تماس گرفت و خیلی تلاش کرد که مرا از این تصمیم منصرف کند، اما من تصمیمم را گرفته بودم و تغییرش ندادم. سیامند از این بابت ناراحت بود. بعد از ریو نیز با هم صحبت کردیم و او دلداری‌ام می‌داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار