کد خبر: 993557
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۳
رفعت بیات – استاد دانشگاه
سرویس ایران جوان آنلاین: «کرونا» واژه‌ای که به جرئت می‌توان گفت طی یک دهه اخیر بیشترین ترس و دلهره را به دل ساکنان کره زمین انداخته و بسیاری از صنایع و مشاغل را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. گردشگری، صنعتی است که به خاطر گردش کرونا در کشورها، شهر‌ها و روستاها، روز‌های بسیار سختی را تجربه می‌کند. در ایران هم به خاطر شیوع این ویروس اعلام شده شهروندان تمام سفر‌های گردشی و تفریحی و حتی دید و بازدیدهایشان را به حالت تعلیق درآورند. اما سؤال این است که با این شرایط، وضعیت صنعت گردشگری چه خواهد شد و آیا باید تصور کرد که بسیاری از زیر مجموعه‌های این صنعت از پا درآمده و شاید دیگر به روز‌های اوج خود بازنگردند.

برای نشان دادن حال و روز وخیم گردشگری نیاز نیست از داخل ایران به سمت مرز‌ها و خارج از آن حرکت کنیم، بلکه مشاهده وضعیت اروپایی‌ها که برنامه‌ریزی زیادی برای جذب گردشگر و درآمدزایی از صنعت توریسم دارند، گواه همه چیز است.
از زمین‌گیر شدن هواپیما‌ها و کنسل شدن بلیط‌های خطوط بزرگ هوایی گرفته تا بسته شدن در‌های دفاتر تور و گردشگری، ثابت می‌کند خبر تبدیل ونیز به شهر ارواح درست است و کرکره موزه‌های جهان پایین آمده. شاید مهم‌ترین خبر در این باره لغو شدن بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری در آلمان باشد.
ویروس کرونا بدون خونریزی چنان کشور‌ها را یکی پس از دیگر فتح می‌کند که کسی نمی‌داند این دشمن ناشناخته از کدام در و دیواری وارد شهر‌ها و روستا‌ها می‌شود.

در ایران قم به عنوان یکی از مذهبی‌ترین شهر‌ها که سالانه هزاران زائر را به سمت خود جذب می‌کند در وضعیت قرمز قرار دارد و در کنار آن، گیلان و مازندران که مقصد بیش از ۷۰ درصد گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آیند هم ترجیح می‌دهند مسافری به سمتشان نرود تا شاید کرونا را از پای درآورده و جشن مرگ این ویروس را برپا کنند.
صنعت گردشگری باید بپذیرد که عید ۹۹ را بدون کمترین گردش مالی باید سپری کند. چون تقریباً هیچ ایرانی دوست ندارد در شرایطی که متولیان وزارت بهداشت در کشور مدام هشدار می‌دهند حتی از تردد‌های غیر ضروری داخل شهر هم پرهیز کنید، چمدان‌هایش را برای دیدن یک بنای تاریخی یا اقامت در شهر‌های خوش آب و هوا ببندد و راه سفر در پیش بگیرد.
انصراف شهروندان از سفر‌های برنامه‌ریزی شده‌شان به حدی رسیده که وزیر راه و شهرسازی و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی از شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر مسافرتی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی جریمه‌ای برای کنسلی بلیت هواپیما‌ها از مردم دریافت نکنند.
متضرر شدن زیر مجموعه‌های فعال در صنعت گردشگری از اولین پله، یعنی دفاتر مسافرتی به چشم می‌خورد و بعد از آنها، هتل‌ها و مهمانپذیر‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی و... مجبورند تا شکست کرونا، این شرایط را تحمل کنند.

وقتی چند روز پیش معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی بخشنامه‌ای داد با این مضمون که «با توجه به شرایط خاص روز‌های اخیر، ضمن تأکید بر رعایت الزامات «دستورالعمل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در تأسیسات گردشگری» به شماره ۷۸۳۷۹/۹۸۳۴۰۰ مورخ ۰۴/‏۱۲/‏۹۸ و به منظور رعایت حقوق متقابل مردم، فعالان و تأسیسات گردشگری در چارچوب بند یک ماده ۱۳ تصویب‌نامه حقوق شهروندی، مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خروجی و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحد‌های اقامتی، چنانچه از تاریخ اول اسفندماه سال‌جاری تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر کند، کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌کنند.» این بخشنامه و مصاحبه وزیر راه اولین جرقه‌ها را زد و دفاتر خدمات مسافرتی در واکنش به آن گفتند که بخش نامه وزارت راه و گردشگری درباره لغو تور‌های گردشگری برای این روزهاست، اما مردم سفر‌های نوروزی خود را لغو می‌کنند، این در حالی‌است که کارگزاران خارجی هزینه لغو تور را از این دفاتر می‌گیرند.

حالا ایران مانده و استان‌های زیبا و دیدنی‌اش که احتمالاً سردترین روز‌های گردشگری را در هوای مطبوع بهاری تجربه خواهند کرد. کرونا قبل از هر چیز سایه بلاتکلیفی را بر سر همه دنیا پهن کرده تا مردم با گرفتن کاسه چه کنم چه کنم به دستشان، ندانند چه باید بکنند.
در این میان صنعت گردشگری در استان‌های مختلف ایران که با حرکت به سمت بومگردی‌ها و توجه به سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته برنامه خاصی برای نوروز ۹۹ در نظر گرفته بود، مهلک‌ترین ضربه را از کرونا خواهد خورد و باید منتظر ماند و دید آیا این ویروس، گردشگری را تا مرز ورشکستگی پیش می‌برد یا قبل از آن، خودش شکست خورده و از بین می‌رود.
برچسب ها: گردشگری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار