کد خبر: 993550
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷
دانشگاه‌ها به تعطیلی کلاس‌های درس و خوابگاه‌ها اکتفا کردند و برگزاری آزمون‌ها و برخی مراسم همچنان پابرجاست
هفته گذشته دانشگاه‌ها شروع به تشکیل کمیته ویژه پیشگیری از شیوع کروناویروس کردند. از ضدعفونی کردن سطوح عمومی دانشکده‌ها و سالن‌های همایشی و ورزشی گرفته تا آموزش نیرو‌های خدماتی و رانندگان اتوبوس‌های خوابگاه‌ها از دیگر خانه‌تکانی‌های دانشگاه بود. کرونا البته حریف برگزاری آزمون دکترا نشد و این آزمون به وقت خود برگزار می‌شود. تشرف زوج‌های دانشجو به مشهد هم کماکان ادامه دارد.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: نصب تجهیزات استفاده از محلول‌های آنتی‌باکتریال در ورودی خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشجویی، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در مراکز عمومی، ضدعفونی سطوح عمومی و دستگیره‌های در‌ها توسط اداره خدمات، ضدعفونی کردن سالن‌های ورزشی داخل خوابگاه‌ها و تجمعات غیرضروری دانشجویی ازجمله اقداماتی است که این روز‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام می‌شود.

نظارت بیشتر می‌شود
دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم در هفته گذشته کمیته ویژه پیشگیری از شیوع کروناویروس تشکیل داد و بر ارائه آموزش‌های عمومی به دانشجویان و کارکنان در راستای روش‌های پیشگیری و مقابله با بیماری خصوصاً در خوابگاه‌های دانشجویی تأکید کرد. محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در زمینه تمهیدات این دانشگاه گفته برای پیشگیری از شیوع این ویروس، نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی به‌مراتب افزایش خواهد یافت و همچنین روی نحوه طبخ و توزیع غذا دقت بیشتری اعمال خواهد شد.

وظیفه پیام‌آوران سلامت
علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پیامی صوتی خطاب به دانشجویان علوم‌پزشکی کشور که در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتشر شد، گفت: «ایمنی دانشجویان علوم پزشکی از اصول کاری معاونت آموزشی است و سلامتی دانشجویان با هیچ چیز معاوضه نمی‌شود. بیماری کرونا مختص یک روز، دو روز یا دو هفته نیست که با تعطیلی بتوان مانع گسترش آن شد، بلکه باید برای چند ماه و حتی چند سال برای مقابله با آن تلاش کرد.»
او تأکید کرده که دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی به‌عنوان پیام‌آوران سلامت وظیفه سنگینی بر دوش دارند؛ باید آرام باشند، جامعه را آرام سازند، خود احتیاط کنند و به دیگران هم نکات ایمنی را آموزش دهند.

دانشجوی کرونایی نداریم
روابط عمومی دانشگاه علم‌وصنعت ایران پیرو اخبار منتشر شده درباره ابتلای یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علم‌وصنعت ایران با رد چنین خبری اعلام کرد: «تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در دانشگاه علم‌وصنعت ایران گزارش نشده و دانشجوی خوابگاهی مذکور به دلیل داشتن تب ساده پس از درمان، مجدداً به خوابگاه بازگشته است.»
معاون وزیر علوم هم تأکید کرد: «چند موردی که درخصوص ابتلا به ویروس کرونا بین دانشجویان دانشگاه‌های کشور مطرح شد، یک مورد آن مرتبط به دانشگاه خواجه‌نصیر بود که خوشبختانه دانشجوی موردنظر به بخش منتقل شده و دو دانشجوی مشکوک به این ویروس که از دانشگاه ایلام هستند، در مرحله انجام تست ابتلا به این ویروس قرار دارند.»

از شریف تا پیام نور
محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم به‌عنوان یکی دیگر از رؤسای دانشگاه‌های بزرگ تهران درباره وضعیت برگزاری کلاس‌های این دانشگاه گفت: «تمامی کلاس‌های درس ما تا پایان هفته (جاری) تعطیل خواهد بود و این مسئله شامل حال خوابگاه هم می‌شود، البته از الان نمی‌توانم درباره برپایی یا ادامه‌دار بودن تعطیلی در هفته آینده صحبت کنم و باید منتظر تصمیمات جدید وزارت بهداشت در این رابطه باشیم.»
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه پیام‌نور هم در توئیتی در صفحه‌اش از نشست فوق‌العاده رؤسای استانی و هیئت‌رئیسه این دانشگاه با موضوع بررسی تمهیدات لازم برای پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد.

پیام نوری‌ها هم عاری از کرونا
بهروز آرمان خبر داده طبق مصوبه هیئت‌رئیسه موارد متعددی به‌منظور پیشگیری هرچه بهتر از گسترش بیماری درنظر گرفته شد که از آن جمله می‌توان به لغو کلیه همایش‌ها، کارگاه‌ها و سمینار‌های علمی تا پایان اسفندماه سال جاری در کلیه مراکز و واحدها، لغو هرگونه مأموریت اداری همکاران به سازمان مرکزی و مراکز و واحدها، الزام به برگزاری کلیه نشست‌های گروه‌های آموزشی، شورای دانشگاه و دیگر نشست‌های اداری که از پیش برنامه‌ریزی شده بود، به صورت ویدئوکنفرانس اشاره کرد. وی با عنوان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای دانشجویان این دانشگاه اعلام نشده است، درخصوص تعطیلی بخش‌های آموزشی یا اداری دانشگاه نیز افزود: «هرگونه تعطیلی احتمالی، بر اساس اطلاعیه‌های استانداری‌ها خواهد بود. همچنین تمهیدات کامل جهت ضدعفونی کردن و تجهیز مراکز به لوازم موردنیاز برای پیشگیری از بیماری طی ابلاغیه‌ای به تمام استان‌ها ارسال شده است.»

آزمون دکتری پابرجاست
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با رسانه‌ها از ابلاغ دستورالعمل بهداشتی برای مقابله با کروناویروس به همه حوزه‌های امتحانی آزمون دکتری تخصصی نیمه‌متمرکز سال ۹۹ خبر داد و گفت: «این دستورالعمل با هماهنگی وزارت بهداشت در برگه راهنما به اطلاع همگان می‌رسد و تمامی داوطلبان، عوامل اجرایی و کارکنان مراکزی که حوزه‌های امتحانی کنکور دکتری۹۹ هستند، باید آن را رعایت کنند.» خدایی تأکید کرده امکان به تعویق انداختن آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۳۹۹ وجود ندارد.

همسفر تا بهشت
ستاد ازدواج دانشجویی نیز پیرامون وضعیت تشرف زوج‌های دانشجو به مشهد مقدس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده: «تشرف زوج‌های دانشجو به مشهد مقدس طبق روال معمول ادامه دارد و با عنایت به تدابیر بهداشتی صورت‌گرفته، جای هیچ‌گونه نگرانی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان وجود ندارد. در حال حاضر دانشجویان گرامی می‌توانند ضمن رعایت نکات بهداشت شخصی، با آرامش خاطر در برنامه‌های همسفر تا بهشت شرکت کنند. بدیهی است در صورت تغییر شرایط کنونی و اعلام از سوی مسئولان مربوطه، بلافاصله به زوج‌های عزیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

کرونا و دیگر دانشگاه‌ها
در این بین کلاس‌های درس دانشگاه‌های استان‌های دیگر نیز از کرونا در امان نماندند و برخی از آن‌ها تا پایان هفته جاری و برخی دیگر حتی تا پایان سال تعطیل شدند. دانشگاه‌های فردوسی مشهد، یاسوج، بیرجند، سیرجان، زنجان، ارومیه، بوشهر، خراسان شمالی و خوزستان از جمله دانشگاه‌هایی هستند که تنها تا پایان هفته جاری تعطیل هستند و در این میان دانشگاه بوعلی سینای همدان و یزد تا پایان سال تعطیل شده‌اند.

استفاده از پتانسیل‌های دانشگاه آزاد
سیدحمید جمال‌الدینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در این باره به خبرگزاری دانشگاه آزاد گفت: «با توجه به حضور اساتید برجسته در گروه عفونی این دانشگاه، تیم‌هایی برای برنامه‌ریزی، آگاه‌سازی، پایش و اقدام در دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه تشکیل شده و دستورالعملی نیز به دانشکده‌ها درخصوص آموزش، راه‌های پیشگیری، نحوه انتقال و درمان ویروس فوق‌الذکر به اساتید، همکاران و دانشجویان ابلاغ شده است و در حال حاضر سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی خوبی نیز برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به‌صورت دوره‌ای ادامه خواهد داشت.»
دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰درصد ظرفیت پرستاری کشور را در اختیار دارد و ۱۰۰ واحد دانشگاهی در رشته‌های پزشکی و علوم‌پزشکی فعال است که وزارت بهداشت می‌تواند از آن‌ها برای درمان و پیشگیری از ویروس کرونا استفاده کند و از این ظرفیت برای کمک‌های ضروری به خانواده دانشگاه آزاد اسلامی از جمله هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان بهره خواهیم برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار