کد خبر: 993372
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
درخواست نمایندگان مجلس از سران قوا برای برخورد جدی با محتکران و گران‌فروشان
«مردم می‌جنگند و آن‌ها احتکار می‌کنند» تیتر روزنامه کیهان در ۵ آذر ۵۹ است. زمانی که تنها دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته بود. همان زمانی که مردم درگیر جنگی نظامی شده بودند. گرچه چند دهه گذشته است، اما هم مردم هنوز بر عهد ایثار و جنگیدن برای وطن ایستاده‌اند و هم همچنان محتکرانی هستند که ترجیح می‌دهند نان حلال به خانه نبرند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: این بار پای سلامت مردم در میان است و احتکار لوازم بهداشتی. ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده با توجه به افزایش تقاضای مردم در داروخانه‌ها کمیاب شد، در کنار آن، اخبار کشف انبار‌های ذخیره و احتکار همین اقلام و کشف‌های چند ده هزارتایی از ماسک و ... نشان داد کرونا مثل هر بحران دیگری، بازار فاسدان اقتصادی را گرم کرده است.

دردنامه وزیر بهداشت خطاب به رئیس شورای عالی امنیت ملی (حسن روحانی) که شنبه شب منتشر شد، عیان کرد که گلایه‌های وزارت بهداشت از دست‌های پشت پرده این ماجرا جدی است و انتشار علنی نامه یعنی آنکه مردم هم در جریان این شکواییه باشند. نامه‌ای که با خطاب دادن عنوان ریاست شورای عالی امنیت ملی باعث ایجاد برخی سؤالات در مورد ناامیدی وزیر از همکاران دولتی‌اش شد و از سویی نشان داد موضوع نه در قالب کاری اجرایی، بلکه در چارچوب یک اقدام امنیتی قابل بررسی و رسیدگی است. البته انتشار علنی این جور شکایت‌نامه‌های درونی یعنی آنکه جدال‌های دور از چشم مردم و در جلسات محرمانه نتیجه بخش نبوده است. دادستان کل کشور هم در واکنشی به این نامه، از وزیر بهداشت خواسته که موارد طرح شده از جرم‌های احتکار و گرانفروشی اقلام بهداشتی را به دفتر او ارسال کند و تأکید کرد که این جرم‌ها مجازاتی در حد «افساد فی‌الارض» دارد. نمایندگان مجلس هم نامه‌ای به سران قوا نوشته‌اند و خواستار برخورد با محتکران شده‌اند. رئیس جمهور البته هنوز واکنشی به نامه وزیر خود نشان نداده است. همانند دهه ۶۰، همه جامعه تکرار می‌شود؛ فداکاری بخشی از مردم که بین آن‌ها پزشک و داوطلب و متصدی داروخانه و طلبه و حتی نذری دهندگان ماسک وجود دارد و قساوت اقلیتی که از گرفتاری کشور، نان چرب‌تری می‌خواهند بخورند! مسئولان هم باید دهه شصتی عمل کنند، جهادی و بی محافظه‌کاری؛ هیچ‌کس طرفدار محتکران نیست.

قوه قضائیه سریع‌تر دادگاه محتکران را علنی برگزار کند
جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به سران قوا، ضمن تأکید بر لزوم اندیشیدن تمامی تمهیدات لازم برای ریشه‌کن کردن کامل کرونا، از دستگاه قضایی و دولت خواستند به صورت جدی با محتکران و گرانفروشان لوازم بهداشتی و مواد خوراکی برخورد کنند.

در این نامه همچنین از پرستاران، پزشکان و عوامل اجرایی مستقر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قدردانی شده است. احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس در گفتگو با فارس ضمن اعلام تهیه و تدوین نامه‌ای خطاب به سران قوا گفت: «در این نامه از تمامی کادر مستقر و فعال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تشکر کرده‌ایم زیرا امروز آن‌ها خط مقدم مقابله با کرونا هستند.» وی افزود: «به صورت جدی در مجلس پیگیر این خواهیم بود تا بودجه‌های لازم برای مقابله با کرونا تصویب شود و دولت را نیز مکلف خواهیم کرد که با تمام قوا برای ریشه‌کن کردن این بیماری وارد عرصه شود.» البته با توجه به تعطیلی مجلس بعید است که بتوانند بودجه‌هایی خاص برای مبارزه با کرونا را مصوب کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد شدید از رفتار سوءاستفاده‌گران برای گران کردن اقلام ضروری مردم گفت: «در این نامه خواستار این شده‌ایم که قوه قضائیه هر چه سریع‌تر دادگاه محتکران و گرانفروشان را به صورت علنی برگزار و اسامی آن‌ها را برای مردم افشا کند. آزادیخواه تأکید کرد که برخورد قاطع با محتکران و گرانفروشان باعث خواهد شد دیگر کسی به خود اجازه ندهد که از وضعیت فعلی مردم سوءاستفاده کند. وی همچنین اعلام کرد که به دلیل شرایط ویژه امروز تلاش خواهیم کرد امضای نمایندگان بر این نامه را بگیریم و هرچه‌سریع‌تر آن را به سران قوا برسانیم.»

مجازات محتکران در ملأعام باشد
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس در گفتگو با فارس، گفت: «دستگاه‌های نظارتی باید به طور جدی به مقابله با محتکران لوازم بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده در این عرصه بپردازد.» وی افزود: «قوه قضائیه بدون اغماض و با جدیت باید احتکارکنندگان لوازم بهداشتی را مجازات کند و این مجازات باید در ملأعام انجام شود تا درس عبرتی برای دیگر محتکران باشد.» سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: «ما در حوزه برخورد با محتکران هیچ ضعف و نقص قانونی نداریم و تمام پیش‌بینی‌ها برای مقابله و مجازات محتکران در قانون تعزیرات حکومتی انجام شده است.»

نوروزی خاطرنشان کرد: «چنانچه دادگاه تشخیص دهد اقدام محتکران اخلال در نظام اقتصادی کشور و یا ایجاد هرج و مرج میان جامعه است، حتی می‌تواند حکم اعدام و فسادفی‌الارض برای محتکران صادر کند. باز هم تأکید می‌کنم قوه قضائیه باید برخوردی جدی و عبرت‌آموز و بدون اغماض با محتکران و سودجویان لوازم بهداشتی داشته باشد.»

مردم محتکران را مانند خائنان زمان جنگ می‌دانند
تابستان ۹۷ که با اوج گرفتن تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، احتکار برخی اقلام پیش آمد، برنامه پایش شبکه اول سیما در یک نظرسنجی از مردم پرسید: آیا موافقید با محتکران در شرایط تحریم، مانند خائنان در زمان جنگ برخورد شود؟ در پایان این نظرسنجی ۹۵/ ۹۴ درصد از مردم اعلام کردند که باید با محتکران در زمان تحریم مانند خائنان زمان جنگ برخورد شود.

رفتار‌های نادرست مردم به محتکران میدان داد
در مورد کرونا، گاه رفتار نادرست مردم هم باعث سوءاستفاده محتکران شد. ذخیره‌های خانگی مواد خوراکی یا پخش شایعات در مورد مفید بودن مصرف فلان خوراکی برای پیشگیری از کرونا، این فرصت را به محتکران و گرانفروشان داد که سقف حرص و طمع خود را روی دیوار سادگی مردم بنا کنند.

از سویی خط تولید هر ماده و کالایی در بازه زمانی مشخص محدود است، طبیعی است وقتی بیش از حد نیاز روزانه یا هفتگی خود خرید می‌کنیم، باعث کمیابی آن کالا و عدم دسترسی مردم به آن می‌شویم؛ بنابراین است که مردم هم باید دهه شصتی و جهادی عمل کنند و همه چیز را برای همه کس بخواهند و انحصارطلبی نداشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار