کد خبر: 993244
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
پیمان قادری
تعطیلی سینما‌ها به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا یک تصمیم کاملاً منطقی است که از سوی وزارت ارشاد اتخاذ شده و به نظر می‌رسد تا پایان مهار کرونا هم ادامه داشته باشد، با این حال دو نکته سینمایی درباره کرونا وجود دارد؛ اول درباره ضرر و زیانی است که به خاطر تعطیلی سینما‌ها بر سینماداران و صاحبان آثار سینمایی وارد می‌شود.

واقعیت آن است که بخشی از سینما‌های ایران بدون وابستگی دولتی و در بخش خصوصی اداره می‌شوند و یقیناً تعطیلی سینما‌ها آن‌ها را از رونق می‌اندازد. تعطیلی سینما‌ها به خاطر کرونا اگر ادامه‌دار شود یقیناً مشکلاتی جدی بر سر راه پرداخت دستمزد کارمندان سینما‌ها ایجاد خواهد کرد. وقتی سینمادار درآمدی ندارد نمی‌تواند دستمزد عوامل را پرداخت کند و این عدم پرداخت دستمزد، اقتصاد سینما را دچار بحران خواهد کرد، از آن سو صاحبان آثاری که فیلم‌هایشان روی پرده است یا در برنامه اکران قرار داشت هم بلاشک از این تعطیلی سینما متضرر خواهند شد، به هر حال همه فیلم‌های روی پرده که با منابع دولتی تولید نشده بودند و چشمشان به اکران به عنوان منبعی برای بازگشت سرمایه بود، حالا این منبع را از دست داده‌اند. وزارت ارشاد برای جبران ضرر سینماداران و صاحبان آثار، چه برنامه‌ای دارد؟

دومین نکته تعطیلی محافل سینمایی به خاطر کرونا به سرنوشت جشنواره‌هایی بازمی‌گردد که بناست در آینده نزدیک برگزار شوند و نزدیک‌ترین جشنواره نیز جشنواره جهانی فجر است. وزارت ارشاد برای جلوگیری از شیوع کرونا این جشنواره‌ها را تعطیل خواهد کرد یا شکل برگزاری آن‌ها را تغییر خواهد داد؟

زیربنای هر جشنواره جهانی و به خصوص جشنواره جهانی فجر حضور محصولات و مهمانان خارجی است. با توجه به شیوع کرونا در داخل و خارج، امکان حضور مهمانان خارجی چقدر وجود دارد و آیا مهمانان در بدو ورود قرنطینه خواهند شد؟

از آن گذشته با توجه به بالا رفتن خطر شیوع کرونا در مناطق عمومی، اصلاً امکان برگزاری جشنواره جهانی به صورت عمومی وجود دارد یا آنکه مانند برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، جشنواره شکل آنلاین به خود خواهد گرفت؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار