کد خبر: 993217
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه با بیش از ۱۸ هزار واحد سقوط به مرز ۵۰۵ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و بازار تنها در یک روز در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد، در عین حال دلار نیز با ریزش تقریبی ۷۰۰ تومانی به محدوده ۱۵ هزار تومان بازگشت همچنین سکه نیز به دلیل نزول بیش از ۷۰ دلاری اونس جهانی ریزش تقریبی ۳۵۰ هزار تومانی داشت.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، بازار سهام ایران اگر چه تا پیش از این برخلاف بورس‌های جهانی در حرکت بود، اما روز گذشته، ۱۸ هزار و ۲۵ واحد ریزش پیدا کرد و به رقم ۵۰۵ هزار و ۸۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۳ هزار و ۶۹۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۶۹ هزار و ۶۰۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادر تهران که در آخرین روز هفته گذشته بیش از ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شد روز گذشته به محدوده ۱۸۱۷ هزار میلیارد تومان سقوط آزاد کرد که در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار تنها در یک روز از دست رفت.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۲۹ واحد افت کرد و به رقم ۶ هزار و ۵۳۴ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۳۸۴ هزار میلیارد تومان رسید.

بنابراین ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران امروز به حدود ۸ هزار میلیارد تومان رسیده‌است که رقم قابل‌توجهی برای نقدینگی در گردش شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شده‌است.

عمده‌ترین دلایل ریزش بی‌سابقه شاخص را می‌توان متأثر از کاهش قیمت‌های جهانی و ریزش بورس‌های اروپا و امریکا، توقف روند صعودی نرخ ارز، شیوع ویروس جدید کرونا و اثر منفی در اقتصادجهانی و ایران، اجرای دستورالعمل حجم مبنا برای سهام شرکت بازار پایه فرابورس و شرایط جدید دریافت کد معاملاتی، لزوم اصلاح شاخص، رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران، اقدام به شناسایی سود و تسویه معاملات اعتباری و فروش سهام به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز اشخاص در پایان سال دانست.

ورود به «بورس» مشروط شد!
براساس ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید در بازار سرمایه تغییر کرد. در این ابلاغیه آمده‌است: مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت. در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال‌فروشی نکند، زیرا کد مسدود می‌شود.

بنابر تصمیم‌گیری کانون کارگزاران، در راستای افزایش دانش افراد حقیقی که قصد معامله در بورس دارند آزمون به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. در صورت قبولی اشخاص در آزمون مذکور مشخصات مربوط به افراد حداکثر ظرف سه روز به سمات ارسال می‌شود و پس از طی فرآیند‌های مربوطه کد‌های معاملاتی از قابلیت معامله برخوردار می‌شوند. بر این اساس و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، خرید و فروش سهام شرکت‌های عرضه اولیه، خرید و فروش تسه و اوراق با درآمد ثابت و همچنین خرید و فروش واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قانون نامبرده مستثنی است. از سوی دیگر باید عنوان داشت که گویا برای بازار فرابورس نیز حجم مبنا تعریف شد که این موضوع بی‌شک دست و بال دستکاری کنندگان سهام‌های کوچک بازار را خواهد بست.

نگاهی به دلار
در جریان مبادلات روز گذشته بازار آزاد ارز، دلار از محدوده ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان به محدوده ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان نزول کرد، اما دلار در صرافی بانک ملی به محدوده ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان بازگشت، اما جو بازار همچنان متشنج است و به دلیل آنکه در بازار بانک شاهد عقب‌ماندگی ۲۰ درصدی سود از تورم عمومی هستیم کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تبدیل شبه پول به پول و پول به ارز و طلا طی روز‌های پیش روی فشار معاملات در بازار ارز و طلا مجدد نوسان‌ساز باشد.

نگاهی به سکه
قیمت سکه طرح جدید ۱۰ اسفند ۹۸ به محدوده ۵میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۵۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۵۸۵ دلار و ۳۵ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵۵۷ هزار و ۵۰۲ تومان است.

فروش طلا برای جبران زیان افت سهام
در رابطه با ریزش نرخ جهانی طلا کارشناسان محتاط سخن می‌گویند، زیرا احتمال بازگشت قیمت‌ها بسیار است. با اقدام سرمایه‌گذاران برای فروش طلا و تهیه نقدینگی به منظور پوشش ضرر در بازار سهام، قیمت طلا روز جمعه حدود ۵ درصد سقوط کرد و در واقع افزایش عرضه به در بازار طلا برای پوشش افت زیان ناشی از نزول سهام بود.

به گزارش «ایسنا»، بهای معاملات طلا برای تحویل فوری ۵/ ۴ درصد کاهش یافت و در ۱۵۶۸ دلار و ۹۶ سنت بسته شد که بزرگ‌ترین کاهش یک روزه از اواسط سال ۲۰۱۳ بود.

هر اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا ۷۵ دلار و ۸۰ سنت معادل ۶/ ۴ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۵۶۶ دلار و ۷۰ سنت بسته شد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت روزانه از ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۳ بود. قیمت طلا برای کل هفته حدود ۵ درصد کاهش نشان داد که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۶ بود. ریزش قیمت سنگین روز جمعه رشد ماهانه طلا را از بین برد و بهای طلا از پایان ژانویه تاکنون ۳ /۱ درصد کاهش نشان داد.

طلا دوشنبه هفته گذشته تا مرز ۱۶۸۸ دلار و ۶۶ سنت که بالاترین قیمت هفت سال اخیر بود، صعود کرده‌بود و در مسیر ثبت رشد هفتگی و ماهانه قرار داشت که ناگهان ورق برای این فلز ارزشمند برگشت. ضرر سنگین بازار فلزات ارزشمند در پی افت ۹۰۰ واحدی شاخص داوجونز اینداستریال اوریج در معاملات روز جمعه روی داد.

سرمایه‌گذاران روز جمعه در بازار فلزات ارزشمند به فروش اقدام کردند تا ضررشان در بازار سهام را پوشش دهند.

به گفته تحلیلگران، نگرانی‌ها پیرامون گسترش سریع ویروس کرونا و تأثیر منفی آن بر رشد اقتصادی بازار‌های سهام را متحمل ضرر سنگینی کرده‌است.

بر اساس گزارش رویترز، شیوع سریع ویروس کرونا نگرانی‌ها نسبت به همه‌گیر شدن این بیماری را برانگیخته است. شش کشور نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند و سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع آن در سراسر جهان هشدار داده‌است.

این ویروس بازار‌های سهام جهان را با بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از سال ۲۰۰۹ روبه‌رو کرد و حدود شش تریلیون دلار از ارزش بازار کاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار