کد خبر: 993213
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
مبتلایان به ویروس کرونا در ۳ استان مرکزی، گلستان و اصفهان رشدی صعودی داشته‌اند به گونه‌ای که افزایش آمار در گلستان نشان می‌دهد این استان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کووید - ۱۹ است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تلاش‌های متخصصان ایرانی برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا به ثمر نشسته و حتی تحقیقات برای ساخت واکسن این ویروس آغاز شده است. آن‌طور که رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش خبر داده، دانشگاه علوم پزشکی ارتش به همراه نیروی زمینی ارتش موفق به تولید کیت تشخیص بیماری کرونا شدند و تولید انبوه این کیت‌ها هم کلید خورد. محققان کشور در وزارت دفاع هم کیت تشخیص قطعی کووید-۱۹ را تولید کرده‌اند که بناست تا پس از تأیید نهایی به زودی و ظرف هفته آتی، تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور شود، اما در این میان طبق پیش‌بینی‌ها ویروس کرونا فعالیتش را بیشتر کرده و طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ۵۹۳ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۳ نفر بهبود یافته و ۴۳ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. مبتلایان به ویروس کرونا در سه استان مرکزی، گلستان و اصفهان رشدی صعودی داشته‌اند، به گونه‌ای که افزایش آمار در گلستان نشان می‌دهد این استان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کووید - ۱۹ است. همزمان با افزایش شیوع کرونا شایعات درباره آن هم افزایش یافته که در این میان شبکه‌های تلویزیونی معاند هم با انتشار آمار دروغین از ویروس کرونا بر آتش ترس و وحشت از این بیماری می‌دمند.

مردم به‌واسطه شیوع ویروس کرونا نگرانند و بخش اصلی این نگرانی به اخبار جعلی و شایعاتی بازمی‌گردد که منشأ بخشی از آن‌ها آلبانی است! در کنار شایعه‌سازی و انتشار غیرمستقیم شایعات رسانه ملکه به طور مستقیم هم وارد عرصه شده و آماری غیر واقعی از شیوع کرونا ارائه می‌کند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برخی شایعه‌پردازی‌ها و ارائه آمار و اطلاعات نادرست و ضد و نقیض از برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های معاند گفت: «آنچه ما به عنوان آمار قطعی منتشر می‌کنیم، آخرین آماری است که براساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی حاصل شده که ممکن است با یافته‌های بالینی اولیه متفاوت باشد؛ به‌طوری که گرچه آزمایش اولیه به همراه علائم، برای آغاز درمان کافی است، اما از نظر اپیدمیولوژیک و به لحاظ مدیریتی تا زمانی که آزمایش‌های نهایی قطعی نشوند، این موارد را به عنوان مورد ابتلای قابل ارائه در آمار رسمی قلمداد نمی‌کنیم.»

به گفته وی علاوه بر این شاید حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مشکوک، با تشخیص آزمایشگاهی به عنوان مورد قطعی ابتلای به کووید- ۱۹ محسوب شوند. در بسیاری از موارد ممکن است افراد به سندروم‌های حاد تنفسی یا عفونت‌های تنفسی دیگری مبتلا شوند که با تابلوی مشکوک بستری شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند و حتی ممکن است وضعیت شدیدتری نسبت به برخی بیماران کووید- ۱۹ هم داشته باشند، اما نهایتاً یافته‌های آزمایشگاهی ما را به سمت تشخیص کووید - ۱۹ این افراد نخواهد برد.

افزایش صعودی شیوع کرونا در ۳ استان
سخنگوی وزارت بهداشت در گزارشش از وضعیت شیوع این ویروس در کشور با اشاره به شناسایی ۲۰۵ مورد جدید از افزایش صعودی کروناویروس در سه استان خبر داد و گفت: «افزایش آمار در گلستان نشان می‌دهد که این استان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کووید - ۱۹ است. همچنین در استان اصفهان به نظر می‌آید تعداد مبتلایان در کاشان با شیب تند صعودی رو به افزایش و در استان مرکزی هم با توجه به نزدیکی به قم به نظر می‌آید که تعداد موارد مشکوک به بیماری کووید - ۱۹ در حال افزایش است.»

به گفته وی، در مجموع تاکنون ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این میان متأسفانه ۴۳ نفر فوت شده‌اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تأکید کرد: مردم توصیه‌های وزارت بهداشت در زمینه محدود کردن سفر‌های درون‌شهری و بین‌شهری و لغو هر سفر غیرضروری را جدی بگیرند.

افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های خاص و مزمن مانند دیابت افرادی که دارو‌های سرکوبگر سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و افرادی که تحت شیمی‌درمانی بوده و هستند حتماً ملاحظات جدی‌تری داشته باشند.

بنا به تأکید وی امن‌ترین مکان در برابر بیماری کووید - ۱۹ خانه‌ها و شهر‌های خودمان است.

درخواست کمک از پزشکان و پرستاران داوطلب
اوضاع بیماران کرونایی در گیلان هم چندان خوب نیست. مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان برای رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید در استان گیلان از پزشکان و پرستاران داوطلب کمک خواست.

با بیان اینکه فعلاً از نظر امکانات بیمارستانی و تخت بیمارستانی در گیلان مشکلی نداریم، گفت: «در حال حاضر با خالی کردن تخت‌های سایر بخش‌ها توانستیم مدیریت کنیم و نگران فضا نیستیم. بیشتر مشکلات‌مان نرم‌افزاری است و مشکل سازه و ساختمان نداریم.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت هم از فراخوان این وزارتخانه برای حضور پرستاران داوطلب جهت مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: «در استخدامی که به زودی در حوزه پرستاری انجام می‌شود، مسلماً پرستارانی که در این شرایط سخت در بیمارستان‌های ریفرال به هر صورت کمک می‌کنند، در اولویت استخدامی قرار می‌گیرند.» حضرتی با اشاره به نحوه رفع کمبود نیرو‌های پرستاری گفت: «در این راستا به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم که مدیران پرستاری می‌توانند ۵ تا ۱۰ درصد نیرو‌های پرستاری را که در مراکز غیر ریفرال فعالیت می‌کنند، به عنوان ذخیره در نظر بگیرند که بتوانیم از آن‌ها در صورت نیاز استفاده کنیم.»

تلاش برای تولید واکسن و کیت تشخیص
در این میان اخبار گوناگونی مبنی بر ساخت کیت‌های تشخیص ویروس کرونا شنیده می‌شود. امیرسرتیپ دوم پزشک «بهزاد موذنی» رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش از موفقیت دانشگاه علوم پزشکی ارتش به همراه نیروی زمینی ارتش در تولید کیت تشخیص بیماری کرونا خبر داد و گفت: «تولید انبوه این کیت‌ها کلید خورد.» رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اشاره به آغاز تحقیق برای ساخت واکسن کرونا در دانشگاه علوم پزشکی ایران، از تولید انبوه کیت‌های بومی تشخیص کرونا در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر داد.

دکتر کیانوش جهانپور هم در حساب توئیتری خود نوشت: «کیت تشخیص قطعی کووید- ۱۹ با تلاش فناوران وزارت دفاع، پس از تأیید نهایی به زودی و ظرف هفته آتی، تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود.»

و خاموشی این اپیدمی
پایان ماجرای کرونا چگونه و چه زمانی رقم می‌خورد؟ این سؤالی است که به ذهن بسیاری از ما تلنگر می‌زند. سؤالی که دکتر سوری اپیدمولوژیست درباره آن می‌گوید: «بیماری کرونا حالت پیشرونده داشته و یک اپیدمی پیشرونده است، اما اپیدمی‌های پیشرونده در مدت زمان مشخصی و تعریف‌شده‌ای افزایش یافته و سپس به سطح ثابتی رسیده و در نهایت رو به خاموشی می‌گذارند. برآورد شخصی من این است که احتمالاً طی سه تا چهار هفته پیش رو به روند کاهشی و خاموشی خواهیم رسید.»
برچسب ها: کیت کرونا ، کووید-۱۹
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار