کد خبر: 993188
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
مدیریت مادرانه برای پیشگیری از بروز بیماری کرونا
سلامتی امری است که در سایه دو موضوع مهم دیگر حاصل می‌شود؛ یکی سلامت روان و آرامش روحی و دوم تغذیه مناسب و زنان در هر دو مورد می‌توانند نقشی اثرگذار داشته باشند چراکه مادران در خانواده با ایفای نقش محوری خود اثر مهمی در سلامت روان و برقراری آرامش در کانون خانواده دارند.
محمدمهدی نیک‌ضمیر
سرويس زنان جوان آنلاين: حضورشان، نگاهشان انگار آبی است بر آتش اضطراب و تشویش. زنان در وجودشان احساس مادرانه‌ای پنهان دارند چه مادر باشند و چه مادر نباشند. شاید به همین خاطر است که اغلب پرستاران زن هستند چراکه صدای زنانه و آرامش وجودی مادرانه پرستاران نقشی بی‌بدیل در کمک به بیماران برای فائق شدن بر درد و رنج بیماری دارد. حالا هم یک ویروس مهاجم به کشور ما وارد شده و برای بیمار کردن مردم خودش را به آب و آتش می‌زند. ظاهراً ویروس کرونا بیشتر به سراغ مردان می‌رود تا زنان و آمار بیماران کرونایی در میان مردان بیشتر است، اما زنان در این مهار بحران هم مانند اغلب بحران‌ها و چالش‌ها نقشی مهم دارند. مادرانی که با تدابیر مختلف در مسیر حفظ بهداشت و بالا بردن ایمنی بدن خانواده با انتخاب سبد غذایی درست می‌توانند در پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده خود به ویروس کرونا نقشی مهم و تأثیرگذار داشته باشند. اما ببینیم نقش زنان و مادران در کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا چه می‌تواند باشد؟

سلامتی امری است که در سایه دو موضوع مهم دیگر حاصل می‌شود؛ یکی سلامت روان و آرامش روحی و دوم تغذیه مناسب و زنان در هر دو مورد می‌توانند نقشی اثرگذار داشته باشند چراکه مادران در خانواده با ایفای نقش محوری خود اثر مهمی در سلامت روان و برقراری آرامش در کانون خانواده دارند. بنا به تأ‌کید پزشکان و نتیجه مطالعات و پژوهش‌های مختلف، استرس و اضطراب می‌تواند سیستم امینی بدن را تا حد زیادی ضعیف و افراد را آماده پذیرش بیماری کند. در گزارش‌های منتشر شده درباره همه‌گیری کرونا در چین برخی متخصصان این شیوع گسترده را به اضطراب و تشویشی که در برابر آن ایجاد شده بود ربط می‌دهند و معتقدند این نگرانی سیستم ایمنی بدن چینی‌ها را تضعیف کرده و آن‌ها را برای پذیرش بیماری آماده کرده بود. سیستم ایمنی ارتباط مستقیم با توسعه بیماری‌ها و از جمله بیماری کرونا و پاتوژن‌های مختلف دارد و استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و بیماری را توسعه می‌دهد؛ بنابراین مادران در خانواده علاوه بر اینکه نقش مهمی در ترغیب خانواده به رعایت مسائل و نکات بهداشتی دارند می‌توانند با ایجاد آرامش و اطمینان در خانه و در میان اعضای خانواده به تقویت سیستم ایمنی آن‌ها کمک کرده و آن‌ها را برای مقابله با ویروس کرونا ایزوله کنند. علاوه بر نقش زنان و مادران در برقراری آرامش در خانه، مادران مسئولیت تنظیم سبد غذایی و کنترل تغذیه اعضای خانواده را نیز به عهده دارند.
به گفته جلال‌الدین میرزای‌رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران شاه‌کلید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

وی معتقد است رعایت اصول تغذیه سالم می‌تواند تا ۵۵ درصد از بار بیماری‌ها را در آینده کاهش دهد.
اهمیت این موضوع را هنگامی بهتر متوجه می‌شویم که بدانیم طبق آمار‌های منتشر شده حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران دچار سوءتغذیه هستند و همین مسئله موجب می‌شود تا مدت زمان بستری بیمار شده، درمان را با اخلال جدی مواجه می‌کند و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده بیمار تحمیل می‌کند. افزایش فعالیت فیزیکی ۲۰، ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز، خواب کافی و پرهیز از اضطراب اصولی است که برای اصلاح سبک زندگی و مقابله با ویروس کرونا و یا هر بیماری واگیر و غیرواگیر دیگری توصیه می‌شود و این مهم با مدیریت مادرانه امکانپذیر است.

مادران خانواده می‌توانند با فراهم آوردن سبد غذایی سالم برای اعضای خانواده ایمنی بدن آن‌ها را بالا ببرند به خصوص اینکه طبق توصیه متخصصان تغذیه برای مقابله با این ویروس باید به شیوه طبخ بیش از پیش توجه شود.
مادران و زنان خانه‌دار می‌توانند با رعایت شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی، خودداری از مصرف غذا‌های نیمه‌پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ عسلی و کم کردن مصرف سرخ‌کردنی‌ها و فست‌فود‌ها و ترغیب اعضای خانواده به استفاده از غذا‌های خانگی به سلامت آن‌ها کمک کنند. علاوه بر این توصیه می‌شود برای حفظ ارزش مواد غذایی، از زمان‌های پخت خیلی طولانی برای خوراکی پرهیز کنیم. همچنین مادران با ترغیب اعضای خانواده به مصرف صبحانه‌های کاملی مانند عدسی، لوبیا، تخم مرغ و استفاده بیشتر از سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوایی یا حبوبات، سلامت و ایمنی بدن اعضای خانواده را بالا ببرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند و اگر مبتلا شدند بتوانند این ویروس را به راحتی شکست دهند. علاوه بر این‌ها توصیه می‌شود این روز‌ها بیشتر در خانه بمانیم چراکه خانه امن‌ترین نقطه دنیاست و این هنر مادرهاست که امن‌ترین نقطه دنیا را به شادترین و مفرح‌ترین نقطه دنیا تبدیل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار