کد خبر: 993041
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
۳۴ کشته در حمله به نیرو‌های خارجی حاضر در ادلب
ادامه ماجراجویی آنکارا در شمال سوریه، حمله هوایی به این کشور در استان ادلب و کشته شدن ۳۴ نظامی ترکیه‌ای را به دنبال داشت. روسیه افراد کشته شده را تروریست خطاب کرد و دمشق را در اقدام علیه تروریست‌ها محق دانست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بامداد روز جمعه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که وابسته به معارضان سوری است از کشته شدن ۳۴سرباز ترکیه‌ای در استان ادلب خبر داد. بنابر آنچه شبکه خبری المیادین گزارش داد، این افراد در جریان حمله هوایی کشته شدند و چهار بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال اجساد و زخمی‌ها وارد حریم هوایی سوریه شد. همزمان رسانه‌های ترکیه‌ای هم از تشکیل جلسه شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خبر دادند. ترکیه بلافاصله علیه این اقدام موضع گرفت. فؤاد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در قالب بیانیه‌ای با جنایت جنگی توصیف کردن این اقدام، تهدید کرد که سوریه تاوان این حمله را خواهد پرداخت و خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور که همراه با شماری از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش برای هدایت عملیات نظامی در داخل خاک سوریه به مرز دو کشور رفته است، گفت که آنکارا پاسخ سختی را به حمله هوایی ارتش سوریه در ادلب در دستور کار قرار داده است. همزمان رسانه‌های ترکیه تصاویری را از واحد‌های زرهی و توپخانه در حال حرکت به سوی مرز با سوریه منتشر کرده‌اند. ترکیه ساعتی بعد اعلام کرد که مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده است. فخرالدین آلتون، مدیر بخش ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در این مورد گفت: «همه مواضع شناخته‌شده دولت سوریه هدف حمله یگان‌های زمینی و هوایی ترکیه قرار گرفتند. ترکیه تصمیم گرفته این حمله را تلافی کند.» عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه هم گفت: «حملات علیه ارتش ترکیه در ادلب، تجاوز به حوزه ناتو است و از نانو انتظار داریم برای مقابله با ارتش سوریه در کنار ترکیه باشد.»

سوریه حق دارد با تروریست‌ها مقابله کند
با وجود واکنش نظامی ترکیه به کشته شدن نظامیان خود، خبرنگار سی‌بی‌اس موضوع نقش داشتن روسیه در اقدام علیه نظامیان ترکیه‌ای را مطرح کرد. وزارت دفاع روسیه روز جمعه با اعلام اینکه جنگنده‌های این کشور به نظامیان ترکیه در ادلب حمله نکرده‌اند، گفت: «روسیه بعد از مطلع شدن از کشته شدن نظامیان ترکیه، هر کاری می‌توانست برای اعمال آتش‌بس در ادلب انجام داد. آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در جانبداری از اقدام سوریه گفت: «در پاسخ به نقض مداوم آتش‌بس از درون منطقه ادلب، ارتش سوریه حق دارد به تروریست‌ها پاسخ دهد و آن‌ها را سرکوب کند. ما نمی‌توانیم ارتش سوریه را ملزم به رعایت مقررات مندرج در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ بی‌رحمانه علیه تروریسم در تمام اشکال خود کنیم.» فرماندهی ناوگان دریایی روسیه اعلام کرد که دو ناو جنگی «ادمیرال ماکاروف» و «ادمیرال گریگوریویچ» خود مسلح به موشک‌های کروز را از تنگه «بسفر» به ساحل سوریه اعزام کرده است. همچنین ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیسیون بین‌الملل مجلس دومای روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که اقدامات ترکیه باعث شده است ادلب به پایگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شود. وی افزود: «ترکیه به هیچ کدام از تعهدات خود در راستای مبارزه با تروریسم پایبند نیست و علاوه بر این خود حامی و پشتیبان تروریسم در منطقه شده است.» این مقام روس از دولت ترکیه خواست به چنین اقداماتی که به گفته وی نه تنها تهدیدی برای سوریه، بلکه برای کل منطقه محسوب می‌شود، پایان دهد.

حمایت لفظی واشنگتن از آنکارا
در پی کشته شدن نظامیان ترکیه‌ای مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا با خلوصی آکار گفتگو کرد. کی بیلی هاچیسون، سفیر امریکا در ناتو گفت که درگیری‌های ادلب سوریه به ترکیه ثابت می‌کند که متحد واقعی آن واشنگتن است. وی به این اکتفا کرد که ترکیه باید ماهیت روسیه را درک کند و ببیند که امروز روس‌ها دست به چه کار‌هایی می‌زنند. اما از پرداختن به فعال کردن ماده ۵ پیمان ناتو که به معنای ورود ناتو به این بحران است، خودداری کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی جدی از تحولات اخیر، بر فراخوان خود برای آتش‌بس در این منطقه تأکید کرد. استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «دبیرکل با نگرانی جدی در حال پیگیری تشدید درگیری‌ها در شمال غرب سوریه و گزارش کشته شدن ده‌ها نظامی ترک در یک حمله هوایی است. دبیرکل بر فراخوان خود برای برقراری آتش‌بس فوری تأکید می‌کند و درباره مخاطره اقدامات نظامی در حال تشدید برای غیرنظامیان نگرانی به‌خصوصی ابراز می‌کند.»

دوژاریک افزود: «بدون اقدامی فوری، حتی خطر تشدید بیشتر اوضاع ساعت به ساعت در حال افزایش است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار