کد خبر: 993019
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
با افزایش انتقاد و مطالبه‌گری نسبت به حضور شکارچیان خارجی در شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشور، ذی‌نفعان شکار در فضای مجازی برای انحراف افکارعمومی به حمایت گسترده از یک جاسوس محیط‌زیستی مشغولند؛ کسی هم نظارتی بر این روند مشکوک اعمال نمی‌کند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دلسوزان و مطالبه‌گران محیط‌زیستی که در فضای مجازی از شکار در مناطقی خاص گلایه دارند، با واکنش غیرمنطقی، تحکم‌آمیز و حتی توهین‌آمیز ذی‌نفعان شکار در راستای انحراف افکار عمومی مواجه می‌شوند.

کاربرانی که بعضاً روبات هم هستند و انتقاد به شکار را برنمی‌تابند، تلاش می‌کنند مانع اطلاع‌رسانی درباره حضور شکارچیان خارجی در کشور شوند و از همه جالب‌تر اینکه هشتگ آری به شکار و هشتگ نیلوفر بیانی را به صورت گسترده منتشر کرده‌اند!

نخستین تور شکار ۲۰۲۰ در ایران
اکنون ۲۷ روز از ورود نخستین گروه شکارچیان خارجی به کشور در سال جاری میلادی می‌گذرد؛ شکارچیانی که با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست از سوی اسرافیل شفیع‌زاده، برگزارکننده تور‌های شکار در ایران به کشور وارد شده‌اند تا در ۱۲ استان کشور، قوچ، کل، آهو و گراز شکار کنند. ورود این شکارچیان خارجی و انتشار اسنادی که نشان‌دهنده اعلام ظرفیت سازمان محیط‌زیست برای صدور ۴۴۷ مجوز شکار شامل ۲۰۰ مجوز شکار برای اتباع خارجی است، اعتراضات متخصصان حوزه حیات‌وحش، فعالان محیط‌زیست و نمایندگان مجلس را به همراه آورد.

به‌دنبال انتقادات تخصصی دانشگاهیان نسبت به تعداد زیاد پروانه‌های شکار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام کرد: به دستور عیسی کلانتری، صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی متوقف شده و به غیر از ۲۸ مجوزی که تاکنون صادر و به حضور شکارچیان خارجی در کشور منجر شده، دیگر برای اتباع خارجی مجوزی صادر نخواهد شد.

از حیات وحش یزد تا خراسان
با افزایش انتقادات به‌خاطر حضور شکارچیان خارجی در شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشور از جمله پناهگاه حیات‌وحش حیدری در خراسان رضوی و پناهگاه حیات‌وحش بوروئیه در استان یزد و تأکید بر ضرورت اصلاح قانون قدیمی شکار و صید، موجی از مطالبه‌گری برای ممنوعیت دائمی شکار اتباع خارجی در فضای مجازی شکل گرفت. مطالبه اصلاح قانون شکار و صید که در دهه ۴۰ از سوی جمعی از شکارچیان و ذی‌نفعان شکار تدوین شده و در کمال تعجب با وجود نقاط ضعفش تا به امروز به عنوان دستاویزی برای شکارفروشی قرار گرفته است.

این موج مطالبه‌گری در فضای مجازی با واکنش ذی‌نفعان شکار اتباع خارجی مواجه شد، تا جایی که برخی از شکاردوستان که در پوشش حامی محیط‌زیست فعالیت دارند، با این توجیه که حضور شکارچیان خارجی در کشور به ارزآوری منجر می‌شود، در صفحات خود «هشتگ آری به شکار» زدند!

قوچ‌های ۱۰۰ هزار دلاری
این ماجرا طی روز‌های اخیر ابعاد جالب توجهی به خود گرفته است. ذی‌نفعان شکار با سوء‌استفاده از محکومیت اخیر متهمان پرونده جاسوسی محیط‌زیست به‌خصوص نیلوفر بیانی می‌کوشند عواطف عمومی را تحت تأثیر قرار داده و با حمله به سیستم قضایی کشور از انتقادات نسبت به شکار اتباع خارجی در کشور جلوگیری کرده و راه را برای ادامه صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی باز کنند.

نیلوفر بیانی که چند روز پیش به ۱۰ سال زندان و رد مال محکوم شد، عضو مؤسسه مدافع شکار میراث پارسیان است؛ مؤسسه‌ای که در شش سال قبل سه پروانه شکار قوچ لارستان را در امریکا به مزایده گذاشت و مشتریانی پیدا کرد که برای خرید هر یک از این مجوز‌ها ۱۰۰ هزار دلار می‌پرداختند. جالب اینکه خبر این تجارت حیات‌وحش ایران را هم اسرافیل شفیع‌زاده، برگزارکننده تور‌های شکار در ایران اسفند ۹۲ در مناظره‌ای که در شبکه یک سیما برگزار شد، اعلام کرد!

ورود نماینده مجلس به ماجرا
نیلوفر بیانی چند سالی کارمند رسمی سازمان ملل بوده و ۳۵۶ هزار و ۶۰۰ دلار حقوق ماهانه‌ای بوده که رسماً و طبق اسناد حسابداری سازمان ملل از این سازمان گرفته است. چند روز پیش ریاست دادگاه که پرونده بیانی را بررسی می‌کرد، حق‌الزحمه دریافتی را مستوجب ضبط به نفع دولت تشخیص داد.

محلی برای از بین بردن حیات‌وحش
نماینده مردم مشهد دراین باره به تسنیم گفت: «سال گذشته مسئولان محیط‌زیست در توجیه صدور مجوز‌های شکار مدعی شدند، جمعیت حیات‌وحش آنقدر افزایش پیدا کرده که برای مدیریت جمعیت، ناچارند مجوز شکار صادر کنند! این ادعا را مراجع علمی و متخصصان حوزه محیط‌زیست هم رد کردند؛ واضح است این ادعا تنها یک بهانه برای درآمدزایی جمعی فرصت‌طلب و سودجو که از واردکردن شکارچیان خوشگذران به کشور، درآمد‌های هنگفت کسب می‌کنند؛ جالب آنکه همین شکارچیان در بسیاری از موارد در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که از حیات‌وحش حفاظت می‌شود، اما در سایه مجوز‌هایی که در ایران برای شکار صادر می‌شود، کشور ما را محلی برای از بین بردن حیات‌وحش می‌دانند.»

این اتفاقات در حالی است که سازمان محیط‌زیست از تعداد مجوز‌های صادرشده و درآمد حاصل از آن‌ها اطلاعاتی منتشر نمی‌کند و تنها منبع خبری برای کسب اطلاعاتی درباره حیوانات شکارشده از سوی اتباع خارجی در ایران، تصاویری است که این شکارچیان برای فخرفروشی به یکدیگر منتشر می‌کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار