کد خبر: 992800
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۵
غرفه سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره برلین بدون مراجعه‌کننده است و چهره‌های سینمایی که به خرج مردم به این رویداد رفته‌اند، خود را با موبایل سرگرم می‌کنند.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  بخش دولتی سینمای ایران هر ساله در بازار فیلم فستیوال‌های معتبر جهانی حضور دارد. تعداد زیادی از مدیران و سینماگران با خرج دولت به این فستیوال‌ها می‌روند و چند روزی را خوش می‌گذرانند. این سفر‌ها به این امید است که محصولات سینمای ایران به بازار عرضه شود و فیلم‌های ایرانی به فروش برسند یا زمینه همکاری مشترک با طرف خارجی پیدا شود، اما آنچه در عمل دیده می‌شود، چیز دیگری است.

«سینماپرس» که خبرنگار اعزامی به جشنواره برلین دارد، با ارسال تصاویر از غرفه خالی از مشتری سینمای ایران در برلین و البته مسافران ایرانی که سرگرم مسائل شخصی هستند، نوشته است: «یکی از نکات قابل تأمل برلیناله۷۰ حضور پررنگ برخی چهره‌های مدیریتی است که برای برپایی غرفه سینمای ایران در این رویداد سینمایی حاضر شده‌اند؛ حضوری که دستاوردهایش برای سینمای کشور نامشخص است و معلوم نیست این افراد برای تعامل با کدام کمپانی‌ها و دفاتر فیلمسازی خارجی به این رویداد اعزام شده‌اند؟» در ادامه این مطلب آمده است: «در حالی که مردم با مشکلات شدید اقتصادی و مسائل و معضلاتی همچون بیماری کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، متأسفانه گاهی اوقات شواهد نشان از آن دارد که برخی از این مسافران جشنواره‌های اروپایی از فرط بیکاری در غرفه‌ها تنها با گوشی‌های موبایل‌شان خود را سرگرم می‌کنند!»

امسال در یکی از کمرنگ‌ترین حضور‌های سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین، گفته شده نزدیک ۱۰۰ نفر از مدیران، بازیگران و اهالی سینما درخواست حضور در هفتادمین جشنواره فیلم برلین را داشته‌اند.

سازمان سینمایی که شعار شفافیت را مطرح می‌کند درباره کارنامه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی تا به حال گزارش و شفافیتی نداشته است. در فهرست اسامی متقاضیان حضور در جشنواره فیلم برلین طبق معمول نام مدیران ارشد سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی دیده می‌شود. به طور معمول برلین به دلیل مسائل سیاسی تلاش کرده است در دعوت از فیلم‌های ایرانی نگاه ویژه‌ای به آثار توقیفی و غیرمجاز داشته باشد. این فستیوال با دهن‌کجی به سیستم‌های نظارتی وزارت ارشاد ایران، فیلمسازان ممنوع الفعالیت را مدنظر قرار می‌دهد، با این حال مدیران سینمایی از فرصت حضور در این جشنواره صرف‌نظر نمی‌کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار