کد خبر: 992796
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱
بصیر سلحشور فرزند مرحوم فرج‌الله سلحشور در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
فرزند مرحوم سلحشور می‌گوید پدرش در دهه ۷۰ به دنبال ترسیم مسیر درست و مثبتی برای سینمای ایران بوده است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: امروز چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور، مروج سینمای قرآنی و کارگردان سریال‌های پرمخاطب قرآنی مانند «مردان آنجلس» و «حضرت یوسف (ع)» است، به همین مناسبت بصیر سلحشور یکی از فرزندان مرحوم سلحشور در گفتگو با «جوان» گفت: جای خالی پدر هم در خانواده برایمان محسوس است و هم در فضای فرهنگی کشور، شاید به همین علت است که سعی دارم راه ایشان را ادامه بدهم و در حال حاضر مشغول انجام فعالیت‌های مرتبط با تولید فیلم هستم. جای خالی ایشان خیلی در جهان مشهود است، چون در سینما شاید کمتر کسی باشد که دغدغه‌اش صرفاً قرآنی باشد، البته قطعاً دغدغه‌مند نسبت به قرآن زیاد است، اما کسی که بخواهد در فضای سینما و کارگردانی مطالب قرآنی را بیان بکند، فکر نمی‌کنم کسی مثل پدرم باشد.

پدرم عشق سینما نبود
وی در مورد خط سیر ورود مرحوم سلحشور به عرصه هنر می‌گوید: ایشان از ایام قبل از انقلاب با تئاتر حضرت حر (س) و از مسجد حضرت جواد‌الائمه (ع) کارش را شروع کرد که با دخالت ساواک به هم خورد. باید این را بگویم که پدرم به عشق سینما یا برای انجام کارگردانی به این عرصه ورود نکرد. از هیئت و جلسه قرآن و مسجد وارد این حوزه شد و علتش این بود که احساس می‌کردند بهترین راه برای بیان معارف دین در دنیای آن موقع عرصه هنر و نمایش است. بعد از انقلاب هم که در حوزه هنری بودند و در حوزه تولید آثار متنوع هنری از طراحی پوستر و هنر‌های تجسمی و نمایشی فعالیت‌های اثرگذاری داشتند. همانطوری که اغلب هنرمندان تحت تاثیر انقلاب به انجام فعالیت‌های پرجوش و خروش مشغول بودند، مرحوم پدر ما هم جدای از این جریان نبود، هر چند همانطور که گفتم ایشان فعالیت‌هایشان را قبل از انقلاب آغاز کردند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها گستره بیشتری را در برگرفت.

فرزند مرحوم سلحشور در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های سینمایی بعد از انقلاب پدرش با بازیگری شکل تازه‌تری گرفت، می‌افزاید: سال ۷۰ یا ۷۱ بود که پدرم با آقای زم رئیس وقت حوزه هنری به دلیل عدم تناسب سلوک‌شان به مشکل خوردند و از حوزه هنری بیرون آمدند. یادم است که با آقای بهزادپور جلسه می‌گذاشتند که چطور می‌شود برای سینما و تولیداتش جهت و مسیر خوب و مثبتی تعریف و طراحی کرد تا بتواند کار‌های الهی و دینی اثرگذار تولید کند. بعد‌ها سراغ تولید تئاتر «ایوب پیامبر (ع)» رفتند که اتفاقاً کار موفقی از آب درآمد تا جایی که در حسینیه امام خمینی (ره) هم یک اجرای سه چهار ساعته برای مقام معظم رهبری رفتند که مورد توجه معظم‌له هم قرار گرفته بود. اگر یادتان باشد رهبر انقلاب چند وقت پیش و در دیداری که با دانشجویان داشتند مجدداً از این اثر نمایشی به عنوان یک تئاتر خوب یاد کردند. بعد‌ها سریال «اصحاب کهف» را که آقای بهمن‌پور خیلی خوب نوشته بود پیش پدر آوردند که ایشان قبول کردند کارگردانی و تهیه‌کنندگی اثر را به عهده بگیرند. این مسیر نهایتاً به تولید سریال حضرت یوسف (ع) ختم شد. برخی از منتقدان معتقدند هر کس دیگری هم سریال یوسف (ع) را می‌ساخت با همین اقبال مواجه می‌شد. بصیر سلحشور در این زمینه اظهار می‌دارد: باز هم دمشان گرم که اعتراف کردند سریال حضرت یوسف (ع) کار خوب و اثرگذاری بوده است! از طرفی این را هم عرض کنم که همه این مباحث از جهتی درست است و آن اینکه ما هر چه داریم از قرآن داریم. پدر بنده تفسیر المیزان علامه طباطبایی را جلوی خودش گذاشته و فیلمنامه این سریال را نوشته و من فکر می‌کنم کار اصلی را در طول این ۱۴ قرن علما و بزرگانی مثل علامه طباطبایی انجام داده‌اند. خب حالا پدر ما هم یک وسیله‌ای شد برای رساندن پیام چنین قصه‌ای به کل جامعه که جای شکر دارد. این حرف هم که گفته می‌شود ایشان کارگردان نبوده چیز عجیبی نیست چراکه پدر هم بار‌ها تأکید می‌کردند که من سینماگر نیستم و دغدغه‌ام کارگردانی نیست، من مبلغ هستم، البته لازم است این را هم عرض کنم که داستان‌های قرآنی اَبَرداستان هستند، ضمن اینکه سریال یوسف (ع) یک اثر خیلی تکنیکی نیست و پدر بنده هم چنین ادعایی نکرد.

این طلبه علوم دینی با اشاره به اینکه در سریال حضرت موسی (ع) که مرحوم سلحشور سال‌های سال دغدغه نوشتن و تولید آن را داشت، حدود ۴۰ تا ۵۰ داستان وجود دارد که هر کدامشان به صورت بالقوه یک فیلم سینمایی است، خاطر نشان می‌کند: سریال حضرت موسی (ع) ماحصل چندین سال پژوهش و بررسی منابع گوناگون توسط متخصصان و یهودشناسانی مانند حاج آقای مهدی طائب است. هر چند پدر چند سالی مجبور شد کار روی پروژه موسی (ع) را تعطیل کند که علت آن هم صحبت برخی افراد در این رابطه بود که معتقد بودند مرحوم پدرم توانایی لازم برای ساخت آن را ندارد، هر چند بالاخره پدر پس از چندین سال فیلمنامه آن را تهیه کردند و به صدا و سیما فروختند و پس از کش و قوس‌های زیاد به دلیل احاطه محتوایی و فنی قرار شد خود ایشان کار را بسازد که به دلیل تعلل مسئولان مربوطه این اتفاق نیفتاد. طی چهار سالی که ایشان با بیماری سرطان درگیر بودند، می‌شد بخش قابل توجهی از پروژه موسی (ع) ساخته شود و مابقی آن توسط کارگردان دیگر مثل آقای شورجه ادامه پیدا کند که به بهانه پول نداشتن کار ساخت این اثر مهم تا به حال معطل مانده است.

سریال موسی می‌تواند دنیا را تکان دهد
بصیر سلحشور در مورد برآورد هزینه پروژه حضرت موسی (ع) می‌گوید: آن زمان برآوردی که پدرم به صدا و سیما داده بود حدود ۱۲۰ میلیارد بود، اما حالا و با توجه به گران شدن هزینه تولید احتمالاً این رقم تا سه یا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. امیدوارم حال آقای شورجه زودتر خوب شود و با مساعدت مسئولان صدا و سیما این پروژه هر چه سریع‌تر وارد مرحله تولید شود. واقعیت این است که محتوای این سریال قصه‌هایی دارد که می‌تواند دنیا را تکان بدهد و من معتقدم سریال حضرت موسی (ع) می‌تواند از صد‌ها موشک شهاب ۳ اثرگذارتر باشد و علت آن هم این است که امروزه می‌توان با تولید یک اثر سینمایی نگرش و طرز فکر جوامع مختلف را تغییر داد یا اصلاح کرد، هر چند برخی افراد اعلام کرده‌اند این اثر وارد پیش‌تولید شده، اما من فکر می‌کنم که چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی در پایان با نقل خاطره‌ای از دیدار مرحوم سلحشور با مقام معظم رهبری می‌گوید: پدر می‌گفت قبل از تولید سریال حضرت یوسف (ع) خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، معظم‌له پیگیر ساخت سریال حضرت موسی (ع) بودند و تأکید داشتند که هر چه زودتر این کار صورت بگیرد و همانطور که گفتم بعد از ساخت سریال حضرت یوسف (ع) و البته یک دوران فترت، مرحوم پدرم فیلمنامه کار را نوشتند، اما سرنوشت فرصت تولید آن را به ایشان نداد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United Arab Emirates
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
0
سلام
ساخت سریال حضرت موسی کلیم الله را به گروهی به سرپرستی حاتمی کیا می شود سپرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار