کد خبر: 992795
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
در کشاکش رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، برنی سندرز نامزد پیشتازد موکرات‌ها ضمن تأکید بر اهمیت تأمین امنیت رژیم صهیونیستی وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، سفارتخانه کشورش را در سرزمین اشغالی از بیت‌المقدس به تل‌آویو بازمی‌گرداند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با نزدیک شدن به انتخابات مقدماتی نامزد‌های دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی، مناظره‌ای با حضور هفت نامزد پیشتاز برگزار شد. سندرز یهودی که در رقابت‌های درون‌حزبی حزب دموکرات از دیگر رقبای خود پیشی گرفته است، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با عنوان نژادپرستی مرتجع یاد کرد، اما در عین حال همچنان در حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: «سیاست خارجی ما در خاورمیانه باید در راستای حمایت کامل از استقلال و امنیت اسرائیل باشد، البته نباید از درد و رنج مردم فلسطین نیز غافل شد. ما باید سیاستی داشته باشیم که فلسطینی‌ها و امریکایی‌ها را کنار هم آورد. این منظور نیز در چارچوب مفهوم نزدیک کردن ملت‌ها در خاورمیانه به واقعیت می‌پیوندد.» وی پیش‌تر هم گفته بود به دلیل نگرانی از جو ضد فلسطینی کنفرانس کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل (آیپک) در این نشست شرکت نخواهد کرد.

بلومبرگ: نمی‌توانید سفارت را به تل‌آویو بازگردانید
سندرز که در دور قبلی انتخابات امریکا نیز در مقایسه با هیلاری کلینتون آرای مردمی بیشتری کسب کرده بود، اما با رأی موکلین غیرمتعهد از گردونه رقابت‌ها خارج شد، درباره بازگرداندن سفارت امریکا به تل‌آویو هم گفت که اجرایی کردن این برنامه در دستور کارش قرار دارد. این در حالی است که مایکل بلومبرگ دیگر نامزد یهودی از حزب دموکرات در این مناظره ضمن مخالفت با ایده سندرز برای بازگرداندن سفارتخانه به تل‌آویو گفت: «شما نمی‌توانید سفارت را برگردانید. ما نباید این کار را بدون گرفتن چیزی از دولت اسرائیل انجام می‌دادیم. ولی خب کاری است که انجام شده و باید همینطوری که هست رهایش کنید.» وی افزود: «فلسطینی‌ها باید ساکن شوند. مشکل اینجاست که شما دو گروه از مردم را دارید که هر دو آن‌ها فکر می‌کنند خدا این تکه از زمین را به آن‌ها اعطا کرده است و جواب نیز مشخص است، باید تقسیم شود.»

این تنها انتقاد از سندرز ۷۸ ساله نبود، با این حال وی به‌رغم انتقاد‌های فراوان دیگر نامزد‌های دموکرات تا حد زیادی مواضع خود را حفظ کرد و ضمن دفاع از برنامه اقتصادی و اجتماعی خود، دستیابی به خدمات درمانی برای همه امریکایی‌ها را به عنوان بخشی از حقوق آن‌ها دانست. وی به رأی‌دهندگان امریکایی گفت: «اگر شما می‌خواهید ترامپ را شکست دهید، برای این کار به پایگاه مردمی بی‌سابقه و جنبشی متشکل از سیاه‌پوستان، سفیدپوستان، لاتین‌تبارها، امریکایی‌های بومی و آسیایی‌تبار‌ها نیاز دارید تا این جنبش برخیزد و برای عدالت بجنگد. این همان چیزی است که جنبش ما در حال انجام دادن است.»

اظهارات سندرز در این زمینه در شرایطی ابراز شد که نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز با شرکت معتبر ایپسوس نشان می‌دهد که وی در میان سیاهپوستان امریکا با فاصله بسیاری از دیگران از جمله جو بایدن پیشی گرفته است. از این رو بایدن در نظر دارد در انتخابات کارولینای جنوبی که رأی‌دهندگان سیاه‌پوست بالای ۵۰ درصد هستند، موقعیت خود را بهبود بخشد. افت ۲ درصدی مایکل بلومبرگ دیگر نتیجه‌ای است که در نظرسنجی اخیر جالب توجه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار