کد خبر: 992776
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵
در صورتی که دولت می‌توانست با اطلاع‌رسانی اقداماتی، چون تشکیل پلیس اقتصادی، محدود‌سازی شدید نظام پرداخت و به روز‌رسانی اطلاعات کاربران بانکی اعم از حقیقی و حقوقی گروه اقدام مالی علیه پولشویی را در مسیری قرار دهد که باز به ایران مهلت دهند، اما به نظر می‌رسد در رابطه با نحوه اطلاع‌رسانی دولت و تعامل دولت با گروه مذکور باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه مذکور بسیار عجیب و دور از انتظار بود، البته باید بررسی شود که گروه فوق تحت‌تأثیر امریکا یا لابی صهیونیست قرار نداشته باشد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: 

انجام برخی از امور در مسیر مبارزه با پولشویی
اگر عده‌ای قصد دارند به طول انجامیدن بررسی‌ها در رابطه با تصویب لوایح مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در برخی از نهاد‌ها را دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی علیه تأمین مالی تروریسم و پولشویی معرفی کنند و به دنبال مقصر می‌گردند، اما باید توجه داشت کار‌های زیادی در داخل برای تقویت بنیه داخلی برای مبارزه با پولشویی انجام گرفته‌است که اگر همین اقدامات به شکل صحیحی تبلیغ می‌شد و به اطلاع جامعه جهانی و گروه مذکور می‌رسید، امکان داشت ایران در لیست سیاست قرار نگیرد.

البته باید توجه داشت که امریکایی‌ها بسیار دست و پا زدند که ایران لوایح مد‌نظر گروه مالی اقدام علیه پولشویی را در داخل تصویب کند و همین رفتار از سوی امریکایی‌ها بسیار شک‌برانگیز بود، در این میان امکان دارد امریکایی‌ها و لابی صهیونیست در قرار گرفتن ایران در لیست مذکور نیز مؤثر بوده‌باشند، از این‌رو نباید عده‌ای در داخل کشور تصور کنید به دلیل آنکه لوایح مذکور به تصویب نرسید، ایران در لیست سیاه گروه مذکور قرار گرفت.

در عین حال باید توجه داشت که ایران بدون توصیه‌های گروه اقدام مالی علیه پولشویی و تروریسم نیز در بعد داخلی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی مسیر تقویت مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را ادامه خواهد داد و اینگونه نیست که، چون گروه مذکور ایران را در لیست سیاست قرار داده‌اند، حالا برنامه‌های داخلی برای مبارزه با پولشویی کنار گذاشته خواهد شد.

با توجه به اینکه اقتصاد شفاف می‌تواند به بهبود سلامت اقتصاد و جلوگیری از دلالی و سفته‌بازی و دستکاری قیمت‌ها بینجامد بی‌شک باید معاملات حقیقی و حقوقی بازارهایی، چون زمین و ساختمان، کالا‌های پزشکی، دارو و درمان، سهام، بانک، بیمه، خودرو و لوازم‌خانگی شفاف شود، زیرا اخیراً رئیس کل بانک مرکزی از یله و رها بودن ریال انتقاد کرده و مدعی شده است که بخشی از آشفتگی در بازار‌ها و تورم به دلیل عدم رد‌گیری آنلاین و مستمر ریال است، در صورتی که امریکایی‌ها از هزاران کیلومتر آنطرف‌تر رد دلار‌های خود را می‌گیرند، ایران نیز باید نسبت به رد‌گیری ریال جدی باشد.

بی تردید اگر برنامه‌هایی که در حوزه مبارزه با پولشویی و اشراف اطلاعاتی در حوزه اقتصاد چه در بعد امنیتی و انتظامی همانند تشکیل و تقویت پلیس اقتصادی و شفاف‌شدن هویت معامله‌کنندگان و نقل و انتقالات وجوه و بارکد شدن کالا‌های تولید داخل و وارداتی دنبال شود، در سال آینده صرفاً به دلیل شفاف‌شدن اقتصاد و محدودیت اقتصاد زیر‌زمینی، حوزه دلالی و سفته‌بازی و دستکاری قیمت‌ها با کاهش تورم رو‌به‌رو می‌شویم که این امر در بازار زمین و ساختمان اگر اتفاق افتد، کمک بسیار جدی به بودجه خانوار خواهد شد، زیرا مسکن یکی از هزینه‌های اصلی روی دوش خانوار است.

در همین رابطه، یک عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که امریکا علیه اقتصاد ایران وضع کرده، ورود به لیست سیاه FATF، تأثیر منفی ناگهانی یا جدی بر کشور نخواهد داشت، اما در بلندمدت نحوه حفظ ارتباط با این نهاد اهمیت فراوانی دارد.

عباس آرگون در گفتگو با «ایسنا» اظهار کرد: FATF به عنوان نهادی بین‌المللی که در حوزه مبارزه با پولشویی فعالیت می‌کند، در دهه‌های گذشته با جذب اکثر کشور‌های جهان توانسته جایگاه مهمی برای خود به دست آورد و همانطور که بخش خصوصی پیش از این نیز بار‌ها تأکید کرده‌بود، شاید عضویت در این گروه برای ما اتفاق مثبت مهمی به وجود نمی‌آورد، اما قطعاً عدم عضویت ما می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

به گفته وی، با این وجود در شرایطی که امریکا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه اقتصاد ایران وضع کرده و عملاً دسترسی به خدمات بانکی بین‌المللی را برای ما دشوار کرده، حضور یا عدم حضور در لیست سیاه FATF، در کوتاه مدت‌تأثیر چندانی بر حرکت اقتصادی ما نخواهد گذاشت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حفظ ارتباط با نهاد‌های بین‌المللی و برقرار ماندن زیرساخت‌های جهانی اقتصاد برای ایران اهمیت فراوانی دارد، بیان کرد: هرچند ما در حال حاضر تحریم هستیم و بسیاری از اقدامات بین‌المللی ما تحت‌تأثیر این موضوع است، اما باید توجه داشت که این دوران دائمی نخواهد بود و ما باید خود را برای زمانی که تحریم‌ها کنار رفته‌اند، آماده نگه داریم.

آرگون خاطرنشان کرد: شفاف‌کردن سیاست ما در قبال FATF و تلاش برای رسیدن به تصمیمی نهایی که با محوریت اقتصاد گرفته می‌شود، در آینده اقتصادی کشور اهمیت فراوانی دارد. در شرایطی که تحریم‌های بانکی کنار رفته باشند، ما برای ارتباط‌گیری با بانک‌های جهانی، نیاز به زیرساخت‌های لازم داریم.

گروه FATF پس از چند بار اخطار سرانجام جمعه هفته گذشته نام ایران را به فهرست سیاه خود بازگرداند. حضور ایران در این فهرست همزمان با اجرایی‌شدن برجام به تعلیق در آمده‌بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار