کد خبر: 992739
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۹
۳۵ روستا در خاموشی قرار دارد
وقتی از اواخر دوشنبه شب بارش باران در لرستان آغاز شد، موجب آب شدن بخشی از برف‌های موجود در کوه‌ها و مراتع شد که همین امر رواناب‌های زیادی را به وجود آورد. با اتصال این رواناب‌ها به یکدیگر سیل عظیمی به سمت شهر‌ها و روستا‌ها به راه افتاد و طی دو روز اخیر به روستا‌های زیادی خسارات وارد کرد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: چندروز پیش بود که «جوان» در گزارشی با استناد به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی که اعلام کرده بود سامانه بارشی پیش‌رو از بارش‌های بهاری شدیدتر خواهد بود، از احتمال وقوع سیل در لرستان خبرداد. در آن گزارش هم عنوان شد که باز هم مسئولان و متولیان امر که در بهار اعلام کردند «غافلگیر شدیم» باز هم غافلگیر خواهند شد، چون نه درسی از آن حوادث گرفتند و نه کاری برای جلوگیری از وقوع مجدد این گونه اتفاقات ناگوار. حالا بعد از گذشت حدود ۴۸ ساعت از شروع بارش‌ها سیل عظیمی به راه افتاده و با تخریب پل‌ها و از بین بردن راه‌ها، خسارات زیادی به روستا‌های لرستان وارد کرده است. هم اکنون راه ارتباطی ۲۵۰ روستای الیگودرز، ۷۰ روستای دلفان و ۱۱ روستای شاهیوند مسدود و تردد در آن‌ها امکانپذیر نیست. همچنین با قطع آب ۷۱ روستا ۳۷ روستا به خاطر قطع برق در خاموشی فرو رفته‌اند و ۳۰ روستا هم دچار رانش زمین شدند.

وقتی از اواخر دوشنبه شب بارش باران در لرستان آغاز شد، موجب آب شدن بخشی از برف‌های موجود در کوه‌ها و مراتع شد که همین امر رواناب‌های زیادی را به وجود آورد. با اتصال این رواناب‌ها به یکدیگر سیل عظیمی به سمت شهر‌ها و روستا‌ها به راه افتاد و طی دو روز اخیر به روستا‌های زیادی خسارات وارد کرد. حالا فرماندار دلفان از تخریب سه پل بزرگ و قطع راه ارتباطی ۷۰ روستای این شهرستان خبر داده و گفته که ۲ هزار نفر از ساکنان حاشیه رودخانه در شهر و روستا‌ها جابه‌جا شدند، اما در خصوص مواد غذایی و تهیه علوفه برای دام‌های آن‌ها در مضیقه هستیم؛ لذا باید در ارسال ماشین‌آلات برای احداث مسیر‌های جایگزین این روستا‌ها تسریع شود.

حشمت بهمنی با اشاره به اینکه سه باب مسجد و سه باب دبیرستان با ظرفیت ۵۰۰ تخت در اختیار مردم قرار گرفت و عملیات امداد و نجات ادامه دارد، تصریح کرد: «بدون کوچک‌ترین تلفات و با حداقل خسارت‌ها بحران مهار شد و در شهرستان مشکل خاصی در خصوص زیرساخت‌های آب، برق و گاز نداریم، اما سه دهنه پل بزرگ در شهرستان تخریب شده است که شامل پل بزرگ نورآباد به منطقه امامزاده ابراهیم یا بابابزرگ، پل منطقه میرزاآباد و یک پل دیگر که ۱۰ روستا را به شهر وصل می‌کند، می‌شود.» در همین راستا فرماندار الیگودرز با بیان اینکه در این منطقه از نظر آب، برق و گاز مشکل قطعی نداریم، اعلام کرد: «راه‌های دسترسی ۲۵۰ روستا قطع شده و رودخانه طغیان کرده موجب ورود آب به خانه روستاییان شده است.»

حمید کشکولی با تأکید بر اینکه تمام راه‌های ارتباطی بخش ذلقی و ززوماهرو بسته شده است، گفت: «بیشتر به ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری نیاز داریم.» فرماندار چگنی هم اعلام کرد: «راه ارتباطی بین شهر‌های سراب دوره و ویسیان و روستا‌های حیات‌الغیب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستای انتهای بخش شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است.» در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به این‌که پل چم‌شهران را آب برده است، گفت: «در محور الشتر به نورآباد به علت آبگرفتگی یکی از روستا‌ها مجبور شدیم جاده را برش بدهیم.»
عباس شرفی افزود: «برای مسیر‌های مسدود شده راه‌های جایگزین داریم به عنوان مثال مسیر جایگزین خرم‌آباد به پلدختر مسیر آزادراه دهلیج پلدختر و پاعلم پلدختر است.»

کاروان نفت پشت در‌های معمولان
براساس اعلام هواشناسی لرستان، میانگین بارش‌های سیل‌آسا در این استان به نزدیک ۱۱۰ میلی‌متر رسیده است. بر پایه این گزارش در خرم‌آباد ۲ /۹۵ میلی‌متر، در بروجرد ۶/ ۱۱۷ میلی‌متر، در الیگودرز ۳ /۶۵ میلی‌متر، در کوهدشت ۵ /۱۰۶ میلی‌متر، در پلدختر ۱/ ۸۰ میلی‌متر، در دورود ۲/ ۱۳۰ میلی‌متر و در الشتر ۵/ ۱۲۴ میلی‌متر باران باریده که همین موضوع موجب تخریب پل‌ها و بسته شدن برخی راه‌های مهم مثل جاده پلدختر- اندیمشک شده است.
بخشدار مرکزی پلدختر با اشاره به اینکه بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه جاده پلدختر- اندیمشک مسدود شده گفت: «پل‌های کیان‌آباد و بابازید نیز براثر طغیان رودخانه سیمره تخریب شده‌اند.» مرتضی کائیدی به مهر گفت: «بر اثر طغیان رودخانه آب در حال ورود به منازل روستای چم مهر پایین است و مردم منازل خود را ترک کرده‌اند.» به گفته این مسئول به دلیل بالا آمدن رودخانه کشکان خاک زیر پل‌های کیان‌آباد و بابازید تخریب شد و راه ارتباطی با شهر قطع شده است.

گودرز امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه محور اصلی خرم‌آباد- دلفان در دو نقطه قطع شده است، از رانش ۳۰ روستا خبر داد و مدیر عامل شرکت آبفار لرستان هم با بیان اینکه آب آشامیدنی ۷۱ روستای استان قطع شده است، گفت: «از این تعداد ۴۷ مورد مربوط به پلدختر است و آب اکثر این روستا بخاطر مشکلات برق قطع شده است.»
بعد از اعلام قطعی گاز شهر معمولان یک کاروان نفت سفید به وسیله نفتکش از راه چول‌هول به این منطقه ارسال شد که به خاطر بسته بودن مسیر در پشت افرینه متوقف شده تا به محض باز شدن مسیر کاروان وارد شهر شود. پیمان بهرامی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه لرستان با بیان اینکه باتوجه به هشدار‌های هواشناسی و مدیریت بحران از قبل تمام مجاری انتقال بنزین شهر معمولان و پلدختر را پُراز فرآورده کردیم، گفت: «این شهر را از بابت بنزین، نفت گاز و کپسول گاز مایع پُر کردیم و از تجهیزات خرم‌آباد ۲۰۰ کپسول و پلدختر مجموعاً ۳۶۰ کپسول ارسال کردیم.»

به جای پیشگیری مقابله می‌کنیم
حالا شرایط طوری شده که یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری در سرشاخه‌ها، تغییر اقلیم و عدم مهندسی و لایروبی رودخانه‌ها از جمله عوامل مهم بروز سیل در ایران است، گفته: «احتمال وقوع سیل در بیشتر مناطق استان‌های تحت تأثیر بارندگی‌ها وجود دارد. چراکه بخش عظیمی از پوشش گیاهی در ایران تخریب شده است، خاک ما فرسایش پیدا کرده و جنگل‌ها و مراتع از بین رفته است. امکان جذب آب به خاک، به حداقل ممکن رسیده است. من فکر می‌کنم که زمین ایران، تحمل بارش‌های شدید را ندارد.»
نماینده مردم بهشهر و نکا ضمن تأکید بر خطر فرسایش خاک به ایسنا گفت: «دولت کار خاصی برای پیشگیری از وقوع سیلاب‌های ویرانگر انجام نداده است. سیل، محتمل است. امیدورام ستاد مدیریت بحران استان‌ها ماشین‌آلات را برای مقابله با سیل بسیج کنند زیرا در بخش پیشگیری کار خاصی صورت نگرفته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار