کد خبر: 992600
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
بارش باران‌های سیل آسا در استان‌های لرستان و ایلام منجر به طغیان رودخانه‌ها و تخلیه خیلی از روستا‌ها شد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها تا عصر امروز ادامه خواهد داشت و مناطق حاشیه‌رودخانه‌ها را بیش از هر جای دیگر تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. مسئولان این استان‌ها براساس پیش‌بینی‌های اعلام شده از بسیج امکانات و تلاش برای پیشگیری از وقوع بحران در مناطق تحت‌تأثیر خبر داده‌اند.

سامانه بارشی که از دو روز قبل وارد کشور شد، بارش باران را در بسیاری از استان‌ها از جمله شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، مرکزی، همدان و تهران به همراه داشت. در دو استان لرستان و ایلام بارش‌های شدید، طغیان رودخانه‌ها را به همراه داشته است. پیش‌بینی وضعیت ایجاد شده قبلاً از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده بود، از همین رو دستگاه‌های مختلف در این استان‌ها خصوصاً در لرستان از روز‌های گذشته به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. آنگونه که خبر رسیده تعدادی اردوگاه اسکان اضطراری در این مناطق ایجاد و تجهیز شده است. براساس پیش‌بینی‌های اعلام شده از سوی این سازمان میزان بارش‌ها در شرق و جنوب شرق لرستان به ۲۰۰‌میلی‌متر یعنی چیزی بیش از بارش‌های سیل‌آسای فروردین ماه امسال می‌رسد.

تلاش برای تخلیه روستا‌ها
براساس همین پیش‌بینی‌ها بود که امدادگران از روز‌های گذشته تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه کشکان به ویژه در بخش غربی شهر پلدختر را در دستور کار خود قرار دادند و تا جایی که امکان داشت ساکنان مناطق مسکونی را مجبور به ترک‌خانه‌هایشان کردند، چراکه شدت بارش‌ها که از روز گذشته صورت گرفته تا عصر امروز هم در این مناطق ادامه خواهد داشت. مدیرکل راهداری لرستان اعلام کرده است که تا پایان هفته دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه‌های استان به ۴‌هزار مترمکعب خواهد رسید، از همین‌رو محور خرم آباد به پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود شده است.

بسیج امکانات برای مقابله با بحران
صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان درباره اقدام‌های صورت گرفته برای پیشگیری از بحران در این مناطق اعلام کرد که در حال حاضر ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر‌های مورد هدف تجهیز شده است. وی ادامه داد: در کمپ‌های ایجاد شده ظرفیت اسکان ۴۶۰۰‌نفر در قالب یک هزار و ۲۰۰ خانواده وجود دارد. وی درباره میزان آمادگی امدادگران هم گفت که ۶۱ تیم عملیاتی آمادگی کامل دارند که در صورت نیاز به کمک آسیب دیدگان بروند.

تخلیه ۹ روستا در پلدختر
مرتضی کائیدی، بخشدار مرکزی پلدختر هم درباره احتمال بروز بحران ناشی از سیلاب در این مناطق به مهر گفت که اهالی ۹‌روستا خانه‌هایشان را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه‌کرده و به مکان امن پناه برده‌اند. او از دیگر ساکنان مناطق در معرض سیل خواست که به هشدار‌های داده شده توجه کنند و خانه‌های خود را تخلیه کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.

وی ادامه داد: احتمال طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره پیش‌بینی شده بود برای همین به ساکنان روستا‌های در معرض خطر سیلاب اعلام شد که جهت جلوگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی، نسبت به انتقال وسایل خود به خارج از روستا اقدام کنند. کائیدی گفت: در سرکشی‌هایی که به این مناطق شده مشخص شده‌است که آن‌ها این هشدار‌ها را جدی گرفته و محل را ترک کرده‌اند. شرایط ناپایدار جوی استان همچنین منجر به آماده باش ۴۰۰ نیرو در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محور‌های استان و نقاط بحرانی شده است.

مشکلات سیلاب قبل حل نشده است
ماشاء الله نعمتی، فرماندار کوهدشت هم با اشاره به اینکه برخی از مشکلات سیل گذشته در کوهدشت باقی مانده است، گفت که رفع این مشکلات نیاز به همکاری معاونت عمرانی دارد، اقداماتی که شهرداری انجام داده است مؤثر نیست، باید اقدام اساسی و چاره اندیشی برای نقاطی که باعث نفوذ آب به شهر می‌شود، صورت بگیرد. فرماندار کوهدشت با تأکید بر اینکه بعضی از روستا‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند، افزود: راه ارتباطی منطقه کوهدشت شمالی نیز قطع شده است.

امروز اوج سیلاب پلدختر است
رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب پلدختر گفت آب رودخانه خرم‌آباد از روی پل موقت کوی جهادگران سرریز کرده و دبی‌رودخانه به ۱۸۰‌مترمکعب در ثانیه رسیده و پیش‌بینی ما این است که اوج سیلاب حوزه رودخانه کشکان در شهر پلدختر و در خرم‌آباد روز چهارشنبه باشد. وی با تأکید بر اینکه در صورت بروز مشکل بابت خودرو‌هایی که در مسیر رودخانه دچار خسارت شوند هیچ تعهدی نداریم، افزود: از شهروندان خواهش می‌کنیم خودرو‌های خود را از ساحل رودخانه خرم آباد جابه‌جا کنند تا دچار مشکل نشوند، همچنین تأکید می‌شود مردم خودرو‌های خود را بیمه کنند. وی از مردم خواست که در آماده باش باشند.

تخلیه سد‌ها
بر اساس اعلام سازمان آب منطقه‌ای استان ایلام، با توجه به پیش‌بینی بارش شدید باران در سطح استان، در جهت مهار سیلاب‌های محتمل، برنامه تخلیه مخازن سد‌های دویرج دهلران، کنگیر ایوان و سد ایلام در دست اقدام قرار گرفته است. طبق آمار‌ها تاکنون شهرستان بدره با ۹۶‌میلی‌متر بارندگی رکورددار بارش‌ها در استان ایلام بوده است.

کوهرنگ در آماده باش
مرتضی زمان‌پور، فرماندار کوهرنگ هم گفت که آب رودخانه دوآب صمصامی در حال بالا آمدن است و احتمال طغیان دارد و خطر زیر آب رفتن و تخریب یک پل نیز در منطقه دو آب صمصامی نیز وجود دارد. فرماندار کوهرنگ تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران در سطح استان فعال است و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادرسان در منطقه در حال آماده باش هستند.

وضعیت چهارمحال بختیاری
مرتضی زمان‌پور، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری هم از آماده‌باش کامل نیرو‌های امدادی و خدماتی برای مقابله با سیلاب خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطع شدن تلفن و برق در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ اندیشیده شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار