کد خبر: 992559
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
سرويس بين الملل جوان آنلاين: به نظر می‌رسد برخورد منفی رژیم آل سعود با طرح پنج ماه پیش صنعا درباره توقف حملات موشکی متجاوزان و عدم استقبال این رژیم از این طرح باعث شده است که این طرح -که نیرو‌های یمنی مدت‌های طولانی به آن پایبند بوده‌اند- بی‌اثر شود.
عملیات نظامی اخیر یمن، که با عنوان «عملیات موازنه بازدارندگی سوم» عمق خاک عربستان را هدف قرار داده و شرکت آرامکو و چند هدف حساس در «منطقه ینبع»، را با شلیک موشک در هم کوبید، بیانگر تحول نظامی جدیدی است که این بار پس از آغاز اجرای توافقنامه صلح در ۲۰ سپتامبر گذشته، تأسیسات حیاتی عربستان را هدف قرار داد. این امر نشان می‌دهد که صبر یمن به سر آمده و در طرف مقابل نیز ریاض هشدار‌ها و تهدیدات سران صنعا را جدی نگرفته است. سران صنعا تهدید کرده بودند در صورتی که عربستان حملات نظامی خود را متوقف نکند و به طرح‌های صلح یمن توجه نداشته باشد، حمله‌ها و ضربه‌های شدیدتری در پیش خواهد داشت. این چنین بود که مهم‌ترین تأسیسات اقتصادی عربستان تنها پنج ماه از اولین حمله، بار دیگر هدف قرار گرفت و به این ترتیب صنعا، به طور عملی مرحله «درد بزرگ» را آغاز کرد و یک بار دیگر ثابت کرد که می‌تواند عنصر تعیین کننده‌ای در معادله نظامی جنگ پنج ساله علیه یمن باشد، مخصوصاً که این عملیات، تنها چند روز بعد ازعملیات «البنیان‌المرصوص» در جبهه نهم رخ داد.
به گفته کارشناسان نظامی، جزئیات این عملیات، بیانگر برتری نظامی یمن و توانمندی‌های نظامی این کشور در برنامه‌ریزی، تاکتیک و تعیین و شناسایی دقیق هدف است. زیرا در بیانیه ارتش یمن آمده است که این عملیات، با مشارکت نیروی موشکی و با استفاده از چند فروند پهپاد و موشک بالستیک و هدایت شونده اجرا شده است (در این عملیات ۱۲ فروند پهپاد از نوع صماد ۳، دو فروند موشک هدایت شونده «قدس» و یک فروند موشک بالستیک دوربرد «ذوالفقار» اجرا شد). گفتنی است این اولین بار است که ارتش یمن از موشک بالستیک دوربرد «ذوالفقار» در عملیات‌های خود استفاده می‌کند. همچنین شاهد پیشرفت مداوم سلاح و میزان آمادگی ارتش برای مقابله با تجاوزات دشمن طی سال‌های اخیر بوده‌ایم. صنعا تأکید کرده است که این عملیات مثل سایر عملیات‌ها در چارچوب پاسخ طبیعی و مشروع به جنایات دشمن صورت می‌گیرد؛ یکی از این جنایت‌ها، در استان جوف صورت گرفت و ده‌ها نفر که اغلب زن و کودک بودند در این حمله به شهادت رسیده یا مجروح شدند.
این عملیات همچنین پاسخی است به حمله‌های هوایی گسترده اخیر عربستان به چندین منطقه و عملیات نظامی در برخی جبهه‌ها از جمله جبهه ساحل غربی؛ و این خود گواهی است بر این مدعا که حمله نظامی صنعا صرفاً یک عکس‌العمل بوده است و نه اعلام مرگ طرحی که پیشتر از این اعلام کرده است. یمن همواره بر پایبندی خود به طرح صلح و راه‌حل سیاسی تأکید کرده است، اما در عین حال به رژیم آل سعود هم درباره ضربه‌های دردناک و حمله‌های شدید، در صورت ادامه تجاوزات و محاصره هشدار داده است و اعلام کرده است که ملت یمن هرگز به دشمن اجازه ادامه تجاوزات و جنایات را نمی‌دهد.
به عقیده برخی کارشناسان اجرای «عملیات موازنه بازدارندگی سوم» در این مقطع زمانی مفاهیم و پیام‌های مهمی در خود دارد که مهم‌ترین آنها، همزمان شدن آن با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به ریاض است. پمپئو با حضور در پایگاه هوایی ظهران، از تقویت سامانه پدافند هوایی عربستان در مقابل هرگونه حمله‌ای در آینده خبر داده بود. اما این عملیات ثابت کرد که این سامانه دفاعی که واشنگتن قرار است به ریاض بفروشد هیچ فایده‌ای ندارد. همچنین نشان داد که نهاد نظامی عربستان تا چه حد شکننده است و این حجم انبوه از سلاح تا چه اندازه بی‌فایده است. همچنین ثابت کرد که اگر رژیم آل سعود و نظام‌های وابسته به آن دست از تجاوز و محاصره یمن برندارند، نیرو‌های مسلح یمن با تمام امکانات و توانمندی‌های خود همچنان تهدید واقعی علیه این رژیم خواهد بود و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهم‌ترین تأسیسات حیاتی عربستان را هدف قرار دهد.
منبع: علی الذهب / العالم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار