کد خبر: 992452
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
با اعلام رئیس شورای صنفی، بالاخره فیلم‌های یکی از بهترین فصل‌های اکران سینمایی مشخص شد و از حالا مردمی که قصد دارند در ایام نوروز به سینما بروند، می‌توانند دست به انتخاب بزنند.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محدودیت سالن‌های سینما در ایران و افزایش سالانه تولیدات سینمایی همواره سبب می‌شود تا انتخاب آثار برای اکران در فصل‌های محبوب چالش‌برانگیز باشد، هرچند این سال‌ها با افزایش و رشد پردیس‌های سینمایی مدرن به تدریج موضوع محدودیت سالن هم درحال رفع شدن است و جالب است که سینمای ایران به لحاظ کیفیت آثار نتوانسته موازنه‌ای منطقی و برابر با این موضوع ایجاد کند.

تنها فیلم مهم فجر در اکران نوروزی
در لیست اکران نوروزی که روز گذشته از سوی محسن امیریوسفی، رئیس شورای صنفی نمایش اعلام شد تنها یکی از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر به چشم می‌خورد. «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت فیلمی است که در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر در ۱۴ رشته نامزد سیمرغ شد و توانست در شش رشته برنده شود. «شنای پروانه» همچنین در همه رشته‌های اصلی جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بود ولی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را که اهمیت ویژه‌ای نیز دارد به خود اختصاص داد؛ سیمرغی که اهدای آن به طور عادی نباید ربطی به برگزارکنندگان و نیز هیئت داوران داشته باشد و همواره فیلمی که این سیمرغ را دشت می‌کند از سوی عوامل به دلیل مردمی بودن به خود می‌بالد. «شنای پروانه» در رشته بهترین بازیگر مکمل زن برای بازی طناز طباطبایی و بهترین بازیگر مکمل مرد برای امیر آقایی سیمرغ دریافت کرد و همچنین در سه رشته فنی بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری و میکس و بهترین تدوین جشنواره فجر موفق به دریافت سیمرغ شد. موضوع فیلم از این قرار است که یک ویدئو از یک زن به نام پروانه حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود و هاشم شوهر پروانه و برادرش حجت به دنبال انتقام گرفتن از کسی هستند که این فیلم را ضبط و منتشر کرده است. «شنای پروانه» از آن دست فیلم‌هایی است که می‌توان پیش بینی کرد در گیشه بتواند با استقبال تماشاگران مواجه شود، هرچند خشونت فیلم به قدری زیاد است که قطعاً مناسب خانواده نیست و به نظر می‌رسد لازم است معاونت نظارت و ارزشیابی هشدار سنی برای آن در نظر بگیرد.

داریوش مهرجویی با «لامینور» می‌آید
«لامینور» ساخته داریوش مهرجویی دیگر فیلمی است که در لیست اکران نوروزی قرار دارد. مهرجویی که از او به عنوان یکی از فیلمسازان موج نوی سینمای ایران یاد می‌شود بیش از یک دهه است که نتوانسته با آثارش انتظارات را برآورده سازد و تقریباً پس از ساخت فیلم «سنتوری» که به دلیل توقیف به محاق رفت، فیلمی که بتواند نگاه‌ها را به خود جلب کند نساخته است. خود مهرجویی چند سال پیش در مصاحبه‌ای دلیل این شرایط را تأثیرات ناشی از ممیزی آثار و توقیف فیلم «سنتوری» عنوان کرده بود که روی روحیه او تأثیرگذار بوده و او را در نگارش فیلمنامه تا حدودی محدود کرده است، اما خیلی‌ها معتقدند این موضوع ربط مستقیمی به افت کیفیت آثار او نداشته است. از نکات جالب توجه درباره فیلم «لامینور» این است که مهرجویی پس از شش سال از ساخت فیلم «اشباح» به فیلمسازی روی آورده و از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره داریوش مهرجویی با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر پس از ۴۰سال است. رضا درمیشیان تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و نویسندگی فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر عهده‌دار بوده‌اند.

غافلگیری اکران امسال با «لاله»
اما یکی از غافلگیری‌های لیست اکران نوروزی ۹۸ فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد است؛ فیلمی که حواشی ساخت آن حین فیلمبرداری دوره‌ای طولانی‌مدت را تجربه کرد و آنقدر دامنه حاشیه‌ها برای این فیلم زیاد شد که در نهایت پروژه به طور کامل خوابید، اما امسال عنوان شد که این فیلم با پیگیری‌های کارگردانش آماده اکران شده ولی هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که «لاله» یکی از آثار اکران نوروزی باشد.

حسین فرح‌بخش هم نوروز فیلم دارد
حسین فرح‌بخش هم در اکران نوروزی امسال سهم دارد؛ سینماگری که نوع خاصی از سلیقه را در سینمای ایران نمایندگی می‌کند و ذائقه آن‌هایی را که از سینما رفتن به دنبال صرفاً تفریح هستند، تا حدودی ارضا می‌کند. آخرین باری که فرح‌بخش توانست با یک فیلم در اکران نوروزی حاضر شود مربوط به سال ۹۱ و فیلم «زندگی خصوصی» می‌شود؛ فیلمی که در ژانر سیاسی و اجتماعی ساخته شده بود و کاملاً با فضای کمدی و طنز این سال‌های سینمای فرح‌بخش فاصله داشت. این تهیه‌کننده و کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران با فیلم «زن‌ها فرشته‌اند ۲» در اکران نوروزی حضور دارد.

اما «پسرکشی» ساخته هادی کریمی فیلمی دیگر در اکران نوروزی است. «پسرکشی» در جشنواره فیلم فجر به عنوان فیلم رزرو حاضر بود و در مقطعی هم عنوان شد که به جای فیلم «خورشید» مجیدی در جشنواره حاضر است ولی پس از قطعی شدن حضور «خورشید» این فیلم تنها با چند نمایش محدود در جشنواره اکران شد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: داستان «پسرکشی» که بیست‌وچهارمین نوشته‌ای است که از این سینماگر ساخته می‌شود، در دو دهه ۴۰ و ۷۰ می‌گذرد. ششمین ساخته محمدهادی کریمی، داستانی معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند.

سهم کودکان از اکران نوروزی تنها یک فیلم
در جدول اکران نوروزی برای رده سنی مهم کودک و نوجوان تنها یک فیلم حضور دارد و باز جای شکرش باقی است که این رده سنی با همین یک فیلم به رسمیت شناخته شده‌اند. فیلم سینمایی «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی که در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمده بود، نوروز ۹۹ اکران می‌شود. غلامرضا موسوی تهیه‌کننده این فیلم است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «سرزمین بازی‌ها واقعی‌تر از چیزی هست که شما فکر می‌کنین. شما در مقابل دروازه‌های «بازیوو» هستید، لطفاً وارد شوید!»

برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی‌جم، سحر زکریا و مجید افشاری بازیگران «بازیوو» هستند.

در اکران نوروزی امسال برخلاف سا‌ل‌های اخیر خبری از فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم اخیرش «خروج» نیست؛ فیلمسازی که به عقیده خیلی‌ها به دلیل ارجاعاتی که درباره غیرمردمی بودن دولت در فیلمش ارائه داده بود، مغضوب جشنواره شد و پیش‌بینی می‌شد سهمی در اکران نوروز به او تعلق نگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار