کد خبر: 992248
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
با پایان یافتن شمارش آرای انتخابات مجلس یازدهم، وزیر کشور به عنوان مجری انتخابات روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات از مشارکت ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر معادل ۵۷/ ۴۲ درصد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: عبدالرضا رحمانی فضلی روز یک‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: آمار نهایی امضا شده، تأیید شده همه شعبه‌هایی است که در شورای نگهبان تأیید شده و ما اعلام و ابلاغ کردیم ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر بوده است. وی افزود: از این رقم ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان هستند؛ یعنی ۵۷/ ۴۲ درصد میزان مشارکت در این دوره بوده است.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: برخی در رسانه‌ها و برخی افراد مسائلی مطرح کردند که با توجه به اینکه وزارت کشور میزان مشارکت را از اول صبح داشت چرا این‌ها را مرتب اعلام نکرد؛ این درصورتی است که هر نوع اعلام مشارکت، باید طبق قانون فرایند قانونی آن طی شود و فرایند قانونی آن این بود که حتماً باید مبتنی بر تنظیم صورتجلسه بین هیئت‌های اجرایی و هیئت نظارت و تأیید شورای نگهبان و وزارت کشور باشد. وزیر کشور با قدردانی از مسئولانی که در امر برگزاری انتخابات به ستاد انتخابات کشور کمک کردند، گفت: از همه دست‌اندرکاران چه آنانی که در انتظامات و امنیت، پشتیبانی و خدمات و نظارت و اجرا و چه آنانی که امر تبلیغات و اطلاع رسانی به ما کمک کردند و موجب این حرکت بزرگ مردم شدند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

رحمانی فضلی با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد انتخابات اظهارکرد: ستاد در ۱۰ اردیبهشت ۹۸ با یک هزار و ۱۰۳ هیئت اجرایی تشکیل شد و در هیئت‌های نظارت گاهی مجبور می‌شدیم سه تا چهار بار رفت و برگشت بین هیئت نظارت و وزارت کشور داشته باشیم و گاهی با هماهنگی، شورای نگهبان مستقیم وارد می‌شد. وی با بیان اینکه در این راستا آموزش حدود ۳ هزار نفر از دست اندرکاران امر انتخابات به صورت مستقیم و ۴۵۷ هزار و ۹۰۶ نفر از افراد در هیئت‌های اجرایی انجام شد، افزود: در مرحله بعد ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند که در نهایت توانستیم بین ۵ هزار و ۲۳۲ نفر در مجلس شورای اسلامی و میان ۲۵ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شاهد رقابت باشیم. وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار واجد شرایط در کشور شناسایی شد، گفت: این در هماهنگی و توافق با ثبت احوال و مرکز آمار ایران تعیین شده است و همه این افراد کسانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند و داخل ایران هستند.

رحمانی فضلی ادامه داد: انتخابات مجلس بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری که می‌توانند در خارج از کشور رأی دهند، فقط واجدان مقیم ایران می‌توانند رأی دهند که در این زمینه برای همکاری با ثبت احوال جلساتی برگزار شد.

وزیر کشور با اشاره به شرکت ۵۷/ ۴۲ درصد از واجدین شرایط در انتخابات، خاطرنشان کرد: ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر یعنی ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان در این دوره از انتخابات مشارکت داشتند. این در حالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است.

رحمانی فضلی یادآور شد: امروز کسانی که به امر نتایج رأی‌گیری اعتراض دارند می‌توانند شکایت خود را اعلام کنند تا طی هفت روز بررسی شود و صحت اعتراض را شورای نگهبان اعلام می‌کند. وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف ادامه داد: مشکل قطعی برق در روز انتخابات در هیچ نقطه کشور نداشتیم و وزارت ارتباطات یک مانور عظیم مخابراتی در کشور انجام داد و هیچ مورد قطعی ارتباط نبود. ستاد کل نیرو‌های مسلح هم همراهی بسیار خوبی با ما داشت و وزارت راه هم همه راه‌های ارتباطی را برای انجام امر انتخابات تأمین کرد.

وزیر کشور درباره علت دیر اعلام شدن میزان مشارکت توسط وزارت کشور گفت: هر نوع اعلام مشارکت را می‌بایست طبق قانون بعد از طی فرایند قانونی اعلام کنیم. بر اساس قانون، اعلام میزان مشارکت حتماً باید مبتنی بر تنظیم صورتجلسه بین هیئت‌های اجرایی و هیئت نظارت و تأیید شورای نگهبان و وزارت کشور باشد. وی با اشاره به مشکلاتی که ممکن است برای تنظیم صورت‌جلسه در ۵۵ هزار حوزه انتخابیه به وجود آید، اظهار داشت: باید هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت، صورتجلسه را امضا می‌کردند که گاهی امضای صورتجلسه‌ها حتی به خاطر تفاوت یک نفر یا تفاوت در میزان تعرفه یا هر دلیل دیگری زمان‌بر می‌شد. وزیر کشور با بیان اینکه هیئت‌های نظارت، صورتجلسه را مستقیم از طریق سیستم برای شورای نگهبان می‌فرستادند و هیئت‌های اجرایی هم مستقیم برای ما می‌فرستادند و بررسی‌های لازم انجام و نهایتاً اجرا می‌شد، گفت: ما برای اعلام لحظه‌ای میزان مشارکت محدودیت قانونی داشتیم.

رحمانی فضلی به مشکلات فنی و اقلیمی در برخی نقاط کشور نیز اشاره کرد و گفت: سیستم ما بیش از ۹۹ درصد متصل و فعال بود، اما در کمتر از یک درصد مناطق، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش برف، مشکلات فنی ایجاد می‌شد که ما باید منتظر می‌ماندیم تا اعداد این مناطق نیز به ما برسد و بعد میزان مشارکت را اعلام کنیم. وی با بیان اینکه ازنظر ما با توجه به شرایط کنونی کشور، میزان آرا و حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است و این نشان می‌دهد مردم در هر شرایطی آمادگی لازم برای حضور و مشارکت را دارند، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس جدید بتواند در شرایطی که کشور نیاز به کار، تلاش، وحدت، انسجام، مقاومت و استقامت در مقابل بیگانگان را دارد به اعتماد مردم وفادار باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: امروز یا فردایی که فرمانداری‌ها، نتایج را به صورت رسمی اعلام می‌کنند، کسانی که به امری رأی‌گیری و مشارکت اعتراض دارند دو روز فرصت دارند که اعتراض‌شان را به هیئت‌های اجرایی بفرستند که هیئت‌های اجرایی ظرف هفت روز به آن‌ها رسیدگی می‌کنند و بعد از آن هم، هفت روز شورای نگهبان رسیدگی می‌کند و نهایتاً صحت انتخابات را باید شورای نگهبان تأیید کند. وی در ادامه با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مواقع مختلف با دعوت و تشویق و ارائه تحلیل‌های مقتضی این شرایط، مردم را برای مشارکت هدایت کرد و مردم با تکیه بر توصیه‌های وی، این حضور را عینی و واقعی کردند. وزیر کشور، انتخابات را امن، آرام، دقیق و سالم ارزیابی کرد و ضمن تأکید بر سلامت انتخابات اظهار داشت: این بار توانستیم بیش از ۵۵ هزار دستگاه احراز هویت داشته باشیم و تقریباً رأی تکرار یا مرده و شناسنامه تقلبی یا باطله نداشتیم و ظرف کمتر از یک دقیقه هویت افراد احراز می‌شد.

منتخبان تهران از لیست وحدت آمدند
در تهران فهرست «ایران سربلند» با سرلیستی محمدباقر قالیباف که با شعار «مجلس قوی – مجلس کارآمد» وارد کارزار انتخاباتی شده بود، حائز اکثریت آرا شد و همه ۳۰ نفر این لیست با فاصله معناداری از دیگر رقبا به مجلس یازدهم راه یافتند که به ترتیب عبارتند از: محمد باقر قالیباف، سید مصطفی آقا میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، سید محسن دهنوی، سید محمود نبویان، سید احسان خاندوزی، اقبال شاکری، ابوالفضل عمویی، بیژن نوباوه وطن، مجتبی توانگر، فاطمه رهبر، محسن پیرهادی، روح‌الله ایزدخواه، احمد نادری، عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی، سید نظام الدین موسوی، زهره الهیان، مالک شریعتی نیاسر، مهدی شریفیان، سید رضا تقوی، سمیه رفیعی، سید علی یزدی‌خواه، علی خضریان، رضا تقی‌پور انوری، فاطمه قاسم‌پور و مجتبی رضاخواه، زهره سادات لاجوردی، غلامحسین رضوانی و عزت‌الله اکبری تالارپشتی.

ترکیب سیاسی مجلس یازدهم
با احتساب آمار نهایی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، تکلیف مستأجران ۲۷۵ کرسی مجلس مشخص شد که از میان آنها، ۲۲۳ نفر اصولگرا، ۱۶ نفر اصلاح‌طلب و ۳۶ نفر مستقل هستند؛ همچنین تکلیف برخی کرسی‌ها نیز در مرحله دوم مشخص خواهد شد. با این توصیف اصولگرایان با کسب ۸۱ درصد اکثریت قاطع مجلس یازدهم را تشکیل می‌دهند. مستقلان ۱۳ درصد و پس از آن ۶ درصد مجلس آینده را اصلاح‌طلبان تشکیل خواهند داد.

اعلام نتیجه انتخابات مجلس خبرگان تهران
نتیجه انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری استان تهران اعلام و «علی مؤمن پور»، «عباسعلی اختری» و «غلامرضا مصباحی مقدم» به ترتیب به عنوان منتخبان این مجلس معرفی شدند.

فرمانداری تهران دیروز اعلام کرد: علی مؤمن پور با ۹۶۳ هزار و ۳۵۶ رأی به عنوان نفر نخست، عباسعلی اختری با ۹۶۱ هزار و ۷۷۳ رأی به عنوان نفر دوم و غلامرضا مصباحی مقدم با ۷۰۸ هزار و ۷۷۴ رأی به عنوان نفر سوم نخستین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند. ۱۴ نفر در این دوره از رقابت‌ها برای تصدی سه کرسی خالی استان تهران در مجلس خبرگان رقابت کردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرنگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
1
سلام اعداد مندرج در سر تیتر خبر و متن خبر یکسان نیست!!!!
42/57 یا 57/42 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مدیر پایگاه سلام. ضمن تشکر از توجه شما. اصلاح شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار