کد خبر: 992237
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
تحلیل‌گران معتقدند هر چند در دلایل کاهش مشارکت می‌توان عوامل مختلفی را برشمارد، اما بخش عمده‌ای از آن به وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور باز می‌گردد که حاصل عملکرد بد دولت در سال‌های گذشته است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: وزیر کشور پس از قطعی شدن نتایج انتخابات ۲ اسفند، به صورت رسمی آمار مشارکت در کل کشور و استان تهران را منتشر کرد. بر این اساس مشارکت در سراسر کشور ۴۲.۲ درصد و در شهر تهران ۲۵ درصد است که بیان‌گر کمترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات مجلس می‌باشد.

تحلیل‌گران معتقدند هر چند در ذکر دلایل کاهش مشارکت می‌توان عوامل مختلفی را برشمارد، اما بخش عمده‌ای از آن به وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور باز می‌گردد که حاصل عملکرد بد دولت در سال‌های گذشته است. نگاهی به میزان مشارکت در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی گواهی می‌دهد، در دوران ریاست حجت‌الاسلام «حسن روحانی» بر دولت میزان مشارکت نسبت به همه ادوار، کاهش چشمگیری داشته است.

آمار نشان دهنده آن است، نرخ مشارکت در دوران ریاست ابوالحسن بنی‌صدر ۵۲.۱۴%، در دولت نخست آیت الله خامنه‌ای ۶۴.۶۴% و در دولت دوم ایشان ۵۹.۷۲% درصد است. همجنین در دولت‌های اول و دوم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نرخ مشارکت به ترتیب ۵۷.۸۱% و ۷۱.۱% درصد بوده و در دوران ریاست حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی بر دولت‌های هفتم و هشتم نرخ مشارکت به ۶۷.۳۵% و ۵۱.۲۱% رسیده است. در دولت‌های دکتر محمود احمدی‌نژاد نیز این نرخ ۵۵.۴۰% و ۶۴.۲% بود. اما هر چند در دوران دولت نخست حسن روحانی مشارکت در همان سطح 60وچند درصدی (۶۱.۸۳%) حالا به بیش از ۴۲.۲ درصد نرسیده است.

این کاهش مشارکت نشان از شکست سیاست‌های متکی بر سیاست خارجی دارد که امید است دولت در کنار مجلس تازه تأسیس با توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های درون‌زا در کنار سیاست خارجی، مشکلات مردم را حل و امید و اعتماد از دست رفته را بازگرداند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
3
مجلس که جدید شده است تنها کفایت نمیکند باید کل دولت روحانی غربالگری شود خصوصا جهانگیری و نوبخت و همتی و ظریف و وزیر کشور و دیگر وزیران بی کفایت
پاسخ ها
عباس متقی
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
خب یکدفعه بگو خود رییس جمهور دیگه
تو که کل وزیران رو گفتی کلا نسخه دولت رو پیچیدی با این حرفت
باید هم نقاط ضعف رو دید و انتقاد کرد هم نقاط مثبت رو دید و تقویت کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار