کد خبر: 992067
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کرونا رو‌در‌رو با ورزش جهان
شیوع ویروس کرونا در کشور، ورزش ایران را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در حالی که انتظار می‌رفت وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی مسابقات خود را حداقل تا چند روز بدون حضور تماشاگر برگزار کنند، اما این اتفاق رخ نداد و ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش تنها به برگزاری یک جلسه و انتشار یک دستورالعمل بسنده کرد!
اشرف رامين
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تنها مسابقه لغو شده در ورزش ایران رقابت‌های تیروکمان داخل سالن قهرمانی کشور است که قرار بود هفتم تا نهم اسفند در اراک برگزار شود.

شیوع این بیماری کشنده بسیاری از برنامه‌های ورزشی در جهان را لغو و به زمان دیگری موکول کرده است. وزیر ورزش و جوانان کشورمان دستور تشکیل ستاد مقابله با گسترش کرونا را داده است. مسعود سلطانی‌فر در اظهارنظری در این باره گفت: «در پی مشاهده شواهد بیماری کرونا در کشور به فدراسیون پزشکی ورزشی برای پیشگیری از کرونا آماده‌باش داده‌ایم تا دوستان و همکاران ما، تمام تمهیدات لازم را به کار گیرند. از فدراسیون‌ها خواسته‌ایم در همه محیط‌های ورزشی مثل اردو‌ها و ورزشگاه‌ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند. همچنین اعلام کرده‌ایم، حفظ سلامت ورزشکاران، قهرمانان و تماشاگران، به‌ویژه در مسابقات لیگ از اولویت‌های جدی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کروناست.» نشست این ستاد چهار مصوبه داشت؛ تدوین دستورالعمل کشوری کرونا ویروس در محیط‌های ورزشی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه بسته جامع آموزشی کشوری برای مقابله با کرونا ویروس در سطح کشور، تدوین دستورالعمل شرکت در اردو‌ها و مسابقات ورزشی و فراهم شدن زمینه شرکت ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش در برنامه آموزش همگانی نظام پزشکی.

دیدار حساس پرسپولیس – سپاهان و حضور تعداد زیادی از هواداران دو تیم، روز گذشته احتمال لغو یا برگزاری این دیدار بدون حضور تماشاگر را مطرح کرد. سهیل مهدی، سرپرست مسابقات لیگ برتر فوتبال در گفتگو با رادیو تهران در این خصوص اظهار داشت: «واقعیت این است که بیماری کرونا یک بحث بین‌المللی است. وزارت ورزش هم توصیه‌هایی داشته و ما هم از کمیته پزشکی استعلام کرده‌ایم تا این دوستان اگر نکاتی در این خصوص دارند به ما بگویند. در بازی سپاهان و پرسپولیس تصمیم گرفته‌ایم دست دادن را در فوتبال حذف کنیم و بازیکنان با مشت با هم تماس داشته باشند.» مهدی با دور از ذهن خواندن ضدعفونی کردن ورزشگاه‌ها گفت: «ما نگران این مسئله هستیم و باید ببینیم سازمان‌های بالادستی‌مان چه تصمیماتی می‌گیرند. در حادترین شرایط AFC بازی‌های چین را بیرون از این کشور برگزار کرده است. لغو بازی در این شرایط ممکن نیست، اگر به این سمت برویم که از حضور تماشاگران در لیگ بهره نبریم لیگ ساکتی خواهیم داشت. ضمن اینکه ضدعفونی کردن استادیوم‌های بزرگ مثل آزادی و نقش‌جهان دور از ذهن است. بحث استقبال و عدم استقبال هواداران ممکن است به خاطر شرایط شخصی افراد باشد و توصیه‌هایی که شده است که در اماکن پرتردد حضور نیابند. ما هم به خاطر همین از کمیته پزشکی خواسته‌ایم توصیه‌های لازم را بگوید.».

اما ورزش جهان هم با کرونا دست به گریبان است. پس از آنکه ژاپنی‌ها خبر لغو بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را تکذیب کردند، این‌بار برنامه آموزشی داوطلبان این بازی‌ها به تعویق افتاد. مسئولان برگزاری بازی‌های المپیک از ترس شیوع کرونا برنامه‌ای که برای آموزش داوطلبان المپیک در نظر گرفته بودند را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداختند. در بیانیه صادر شده در این خصوص آمده است: «بازی‌های المپیک طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌روند و المپیک لغو نمی‌شود. کمیته برگزار‌کننده همکاری خود را با کلیه سازمان‌های مرتبط برای آماده‌سازی یک المپیک امن و مطمئن در توکیو ۲۰۲۰ ادامه می‌دهد.» در ایتالیا نیز ۴۲ مسابقه فوتبال لغو شده است. گفته می‌شود در ایتالیا تاکنون ۱۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده و حتی مردم منطقه لمباردی نیز قرنطینه شده‌اند. به همین دلیل ۴۲ بازی فوتبال در رده‌های مختلف در ایتالیا لغو شده و مسابقات والیبال نیز در دو منطقه پرخطر این کشور به تعویق افتاده‌اند. همچنین گمانه‌زنی‌ها برای لغو جام جهانی تنیس روی میز نیز بالا گرفته است. کره‌جنوبی میزبان این مسابقات است و در این کشور نیز آمار افراد مبتلا به کرونا رو به افزایش است. بوسان، شهر محل برگزاری جام جهانی است و با اینکه قرار بود این رقابت‌ها ماه آینده برگزار شود، اما گفته می‌شود فدراسیون جهانی تنیس روی میز احتمالاً این مسابقات را لغو کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار