کد خبر: 991888
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
از بیم کرونا، هر اونس ۱۶۴۵ دلار شد
هر اونس طلا در معاملات روز گذشته بازار‌های جهانی با ۲۰ دلار رشد رکورد ۱۶۴۵ دلار را زد، بدین ترتیب به نظر می‌رسد در اثر تحت‌تأثیر قرار گرفتن بازار کار و سرمایه در اقتصاد جهانی توسط ویروس کرونا، طلا به‌طور مجدد با صف خرید مواجه شده‌است، به‌طوری که رکورد قیمت هفت ساله خود را شکست.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی، به بالاترین رکورد در هفت سال اخیر صعود کرد، به نظر می‌رسد به دنبال رشد ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک در اقتصاد جهانی تقاضا برای خرید این فلز به عنوان دارایی مطمئن تشدید شده‌است، در همین راستا، طی بهمن ماه نیز نرخ طلا و سکه با جهش قابل‌ملاحظه‌ای در ایران روبه‌رو شده‌است.

در معاملات روز گذشته بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا در محدوده ۱۶۴۵ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنج‌شنبه بیش از ۲۰ دلار افزایش داشت. قیمت کنونی در مقایسه با قیمت یک ماه گذشته در حدود ۸۰ دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته ۳۱۵ دلار بالاتر بوده‌است.

قدرت‌نمایی مجدد کرونا

دلیل افزایش قیمت طلا تداوم شیوع ویروس کرونا است؛ چراکه چین گزارش داده‌است که روند ابتلای مردم این کشور به کرونا دوباره در حال رشد است. کره‌جنوبی ۵۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد که شمار بیماران مبتلا در این کشور را به ۱۵۶ نفر رساند در عین حال ژاپن نخستین مورد مرگ در یک کشتی کروز را گزارش کرد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران و مناطق جغرافیای دیگری در دنیا نیز گزارش شده‌است.

بر اساس گزارش رویترز، بازار‌های سهام آسیایی تحت‌تأثیر افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در پکن و کشور‌های دیگر که باعث تقاضا برای دارایی‌های امریکایی سقوط کردند.

موجودی طلای «اس پی در آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج‌شنبه ۲۵/۰ درصد رشد کرد و به ۹۴/۹۳۳ تن رسید که منعکس‌کننده تقاضای بالا برای طلا در میان سرمایه‌گذاران است.

کاتالیزور جدید افزایش قیمت فلز زرد

به گزارش کیتکو نیوز، Joni Teves تحلیلگر بازار فلزات گرانبها در بانک UBS تأکید کرد: اصلاح بازار‌های مالی و سهام به خاطر انتظارات رشد اقتصادی جهان می‌تواند یک کاتالیزور مؤثر برای افزایش قیمت جهانی طلا باشد.

بر اساس این گزارش وی افزود: این احتمال وجود دارد که قیمت طلا به سوی ۱۶۰۰ دلار در هر اونس حرکت کند. اکنون سؤال این است که چه مدت زمان لازم است تا قیمت طلا به این سطح برسد. برای کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاران نباید قدرت مستحکم طلا را در شرایط اخیر نادیده بگیرند.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال خرید طلا هستند و گروه دیگری نیز حاضر به فروش طلا در کوتاه‌مدت نیستند. اعتماد خوبی از سوی سرمایه‌گذاران به بازار طلا جلب شده‌است. طلا همچنان یک ذخیره مطمئن سرمایه‌گذاری در برابر نااطمینانی اقتصادی است و رابطه معکوس بین بازار سهام و بازار طلا همچنان تأثیر مهمی بر روند قیمت طلا خواهد داشت.

وی تأکید کرد: این مسئله نشان می‌دهد که طلا فضای کافی برای افزایش قیمت تا ۱۶۰۰ دلار را دارد به شرطی که آمار‌های اقتصادی شرایط را برای آینده بدتر کند. در شرایط کنونی بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهانی، گسترش ویروس کرونا است. این ویروس بیش از ۷۱ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده که بیشترین موارد ابتلا در چین بوده‌است.

این تحلیلگر برجسته تصریح کرد: تأثیر کامل این ویروس بر رشد اقتصادی جهان هنوز مشخص نیست ولی اقتصاددانان یو بی‌اس بر این باورند که هرگونه تأثیر منفی ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهانی، محدود به سه ماه نخست ۲۰۲۰ خواهد بود. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا ممکن است به محدوده ۱۶۴۴ تا ۱۶۶۷ دلار صعود کند.

اقتصاد ایران آنچه را که چین تجربه کرده، تجربه خواهد کرد

افزایش قیمت جهانی طلا به دلیل ریسک ناشی پیشروی ویروس کرونا از یکسو و افزایش قیمت دلار در بازار داخلی از سوی دیگر بازار طلا را داغ کرده‌است، با توجه به اینکه ویروس کرونا در کشورهایی، چون چین و کشور‌های وابسته به اقتصاد دوم دنیا باعث افت بازار‌هایی، چون کار و سرمایه و رشد نرخ‌ها در بازار طلا شد، امکان دارد اقتصاد ایران نیز روند اتفاق افتاده در کشور‌های تحت‌تأثیر کرونا را همانند افت شدید مبادلات مسکن، خودرو، سهام، کالا‌های غیر ضروری برای مدتی تجربه کند.

افزایش ۵۰۰هزار تومانی قیمت سکه در بهمن ماه

بررسی قیمت سکه امامی در بهمن ماه ۹۸ نشان می‌دهد که این سکه طی ۳۰ روز حدود ۵۰۰هزار تومان گران شده‌است. سکه رکورد ۱۶ ماهه را شکست. بهای هر قطعه سکه تمام طرح امامی در ابتدای بهمن ماه حدود ۴ میلیون و ۸۷۰هزار تومان بود که با ۱۰درصد افزایش به حدود ۵ میلیون و ۴۰۰هزار تومان صعود کرده‌است. سکه در حال حاضر در بالاترین سطح قیمت ۱۶ ماه گذشته قرار دارد.

سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد

قیمت سکه امامی در روز پنج‌شنبه به ۵ میلیون و ٤٠٠ و سکه طرح قدیم به ۵ میلیون و ٣٩٠ هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه با قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰، ربع سکه یک میلیون و ٧٠٠ و سکه یک گرمی با نرخ ٩٥٠ هزار تومان دادوستد می‌شود.

با توجه به اینکه در سال جاری سرمایه‌گذاران در بازار بانک و سرمایه با سود‌های ده‌ها درصدی چندصدهزار میلیارد تومانی روبه‌رو شده‌اند و پرداخت سود بانکی با عقب‌ماندگی ۲۰ درصدی نسبت به تورم روبه‌رو است و اقتصاد ایران به ابزار مالیات بر عایدی سرمایه مجهز نیست، پیش‌بینی می‌شود چنانچه بازار‌های موجود اصلاح و تقویت نشود، نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا هجوم آورد، به ویژه آنکه احتمال می‌رفت ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف نیز قرار گیرد که این نیز می‌تواند رشد بازار‌های مذکور را تشدید کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار