کد خبر: 991870
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
ایالات متحده امریکا بعد از ۴۱ سال تحریم‌های نهاد‌ها و مراکز اقتصادی به تحریم شورای نگهبان رسید
وزارت خزانه‌داری امریکا کمتر از ۲۴ ساعت مانده به آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از کلیشه‌ای‌ترین روش‌های ضدایرانی خود را به کار گرفت و اعضای شورای نگهبان را به عنوان ناظر انتخابات تحریم کرد.
سعید همتی
سرويس سياسی جوان آنلاين: ایالات متحده امریکا در حالی نام پنج نفر از اعضای شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی کشورمان را به فهرست افراد تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهاد‌های زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری اضافه کرد که پیش از این دولت و کنگره این کشور به بهانه‌های مختلف نام ده‌ها نفر از مقامات، نهاد‌ها و شرکت‌های ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داده بود؛ روشی تکراری که هدف اصلی به نام «تضعیف نظام اسلامی» را نتوانسته محقق کند.

هدفی رؤیایی و دست‌نیافتنی
همانطور که اشاره شد پیش از این امریکایی‌ها بار‌ها شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشورمان را مورد تحریم قرار داده‌اند تا به واسطه آن بتوانند ضمن افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، افکار عمومی داخلی را نسبت به عملکرد نظام اسلامی به ستوه آورده و دوقطبی مردم- حاکمیت را پیاده‌سازی کنند؛ هدفی که می‌تواند نهایتاً به فروپاشی اجتماعی- سیاسی کشور انجامیده و فروپاشی نظام را رسماً اجرایی کند. تغییر فاز فرایند تحریم‌های ضدایرانی امریکایی‌ها از موضوعات اقتصادی به موضوعات سیاسی نمایانگر این مسئله است که امریکایی‌ها از قدرت اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی- معیشتی به شدت ناامید شده‌اند و امروز برای حفظ هیمنه خود در عرصه تقابل با جمهوری اسلامی ایران به تحریم‌های اینچنینی اقدام می‌کنند.

همپوشانی برای اتهام‌زنی به شورای نگهبان
عنوانی که وزارت خزانه‌داری امریکا برای تحریم جنتی و یزدی و کدخدایی، ره‌پیک و صادقی مقدم استفاده کرده «ردصلاحیت افراد برای رقابت در انتخابات» است، همان گزاره‌ای است که در آوردگاه‌های انتخاباتی کشور یک طیف نشانه دار و انبوهی از رسانه‌های ضدانقلاب فارسی‌زبان بار‌ها آن را تکرار می‌کنند و به واسطه آن تلاش می‌کنند مشروعیت نظام اسلامی را مورد خدشه قرار دهند.

وزارت خارجه امریکا اعلام کرده دارایی‌های این اشخاص در امریکا و تحت کنترل امریکایی‌ها باید فوراً بلوکه شوند و گزارش آن به اوفک (دفتر کنترل دارایی‌هایی خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا) ارسال شود آن هم در حالی که طبق گفته اعضای شورای نگهبان، آن‌ها هیچ دارایی‌ای خارج از کشور ندارند!
در بیانیه این وزارتخانه آمده است، تمام امریکایی‌های داخل و خارج از کشور‌ها باید از دادوستد با این اشخاص دست بکشند و تمام اشخاص غیرامریکایی که به مبادله با این پنج تن مشغول شوند، ممکن است هدف تحریم‌های آتی ایالات متحده قرار بگیرند.

تحریم سمبلیک و بلااثر
برایان هوک نماینده ویژه امریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: «ایالات متحده چند مقام ناظر بر انتخابات مجلس به دلیل «عدم وجود انتخابات آزاد در ایران» را تحریم کرده است. این اشخاص مانع از برگزاری «انتخابات آزاد و منصفانه» می‌شوند. احمد جنتی و محمد یزدی از اعضای شورای نگهبان در لیست تحریم‌های ما قرار دارند. آن‌ها مردم ایران را از حق خودشان محروم می‌کنند.»

وی همچنین مدعی موفقیت‌آمیز بودن تحریم‌های اعمالی امریکا علیه ایران شد و از دیگر کشور‌ها خواست تا به کمپین فشار امریکا علیه ایران بپیوندند.
آنچه بدیهی است اینکه تحریم اعضای شورای نگهبان قانون اساسی با توجه به جایگاه و وظایف این شورا، نه تنها نمی‌تواند خروجی و دستاوردی برای امریکایی‌ها داشته باشد بلکه تنها کمک می‌کند ژست ضدایرانی، مقامات امریکایی حفظ شود و شک نمادین و ویترینی دارد.

جنتی: دیگر نمی‌توانیم به جشن‌های کریسمس در امریکا برویم
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان که در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات رأی خود را در صندوق انداخت درباره تحریم خود و چهار عضو شورای نگهبان توسط امریکا، گفت: ما را تحریم کردند، حالا من فکر می‌کنم که این همه پول که در صندوق‌های امریکایی داریم را چه کنیم، بعد هم ما دیگر نمی‌توانیم به جشن‌های کریسمس در امریکا برویم. این واکنش آیت‌الله جنتی با خنده خبرنگاران مواجه شد.

دبیر شورای نگهبان افزود: آنچه برای ما یک ضرورت دارد و وظیفه شرعی، عقلی و ملی است، مشارکت در امر انتخابات است. هر چه مشارکت بیشتر باشد به نفع اسلام، مردم، مملکت و به ضرر دشمن است.
دبیر شورای نگهبان ادامه داد: اگر جایی کمتر باشد قضیه عکس می‌شود، بنابراین ما باید بدانیم داریم چه کار می‌کنیم. هر چه آرا بیشتر باشد، قدرت نظام ما را نشان می‌دهد و دشمن و غیر دشمن روی این حساب می‌کنند و معلوم می‌شود مردم وفادارند و پای نظام و انقلاب خود ایستاده‌اند و این نظام را قبول دارند. او بیان کرد: هر رأیی که داده می‌شود مشت محکمی بر دهان ترامپ است، بنابراین باید این را در نظر داشته باشیم. این دستور اسلام است که هر کجا دشمن ناراحت می‌شود همان کار را انجام دهید، هر کجا دیدید دشمن خوشحال می‌شود آن کار را انجام ندهید، این یک معیار عقلی برای ماست.

دبیر شورای نگهبان با طرح این سؤال که آیا دشمن مایل است که ما بیشتر رأی دهیم، تصریح کرد: معلوم است که نظر دشمن این است که مردم کمتر بیایند تا سوءاستفاده و بهره‌برداری کند که مردم نسبت به مملکت و نظامشان علاقه‌ای ندارند، پس اینجاست که باید وظیفه خود را بشناسیم، این فقط مسئله اسلامی نیست بلکه به نفع مملکت و نظام و مردم است، بنابراین همه باید یکصدا و یکدست باشند برای اینکه بتوانند این نظام را با رأیشان تقویت کنند.
تحریم بنده توسط امریکا افتخار است
صفحه توئیتری آیت‌الله محمد یزدی دیگر عضو فق‌های شورای نگهبان نیز در واکنش به تحریم چند عضو شورای نگهبان از سوی امریکا مطلبی منتشر کرد. در متن توئیت صفحه آیت‌الله یزدی آمده است: برای بنده بزرگ‌ترین افتخار است افرادی که دست‌شان به خون شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی آلوده است، بنده را هم به زعم خودشان تحریم کرده‌اند، البته به قول مقام معظم رهبری، امریکا نه تحلیلش به درد می‌خورد نه تحریمش.

امریکا با مردم‌سالاری هیچ میانه‌ای ندارد
همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر نسبت به تحریم اعضای شورای نگهبان از سوی امریکا مطلبی منتشر کرد. در متن این توئیت آمده است: رژیم امریکا با تحریم فرمایشی و نامشروع اعضای شورای نگهبان نشان داد با مردم‌سالاری هیچ میانه‌ای ندارد و آمال او نظام‌های دیکتاتوری منطقه، به مثابه گاو شیرده و رژیم کودک‌کش است. ما اینک در راه امانتداری از آرای مردم مصمم‌تریم.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان همچنین روز گذشته با حضور در پای صندوق رأی در جمع خبرنگاران گفت: ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که امانتدار خوبی باشیم و از آرای یکایک مردم صیانت کنیم.
کدخدایی با بیان اینکه اقدامات نظارتی خوبی برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است، گفت: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیئت‌های اجرایی ناظران ما در کنار صندوق‌های رأی حاضر هستند و برای هر صندوق بین سه تا هفت ناظر داریم.

وی همچنین تعداد کل ناظران را در کشور حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعدادی هم بازرس ویژه در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی استان‌ها اعزام کردیم تا نظارت ویژه‌ای داشته باشند.
مردم خوب ما هم که همیشه همیار شورای نگهبان بوده‌اند، می‌توانند گزارشات و شکایات خود را از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کنند و ما هم سریعاً رسیدگی می‌کنیم. امیدواریم انتخابات در شأن مردم عزیز برگزار شود و پاسخ محکمی به دشمنان خارجی باشد.

خوشحالیم که دشمنان از شورای نگهبان ناراحتند
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: خوشحالیم دشمنان ملت ایران ناراحتند و عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، قاتلان سردار سلیمانی را وادار کرده که دست به تحریم پنج عضو شورای نگهبان بزنند.
وی افزود: این یعنی آن‌ها نتوانسته‌اند بغض و کینه خودشان را ولو یک روز قبل از انتخابات به عنوان روز جشن ملی ایرانیان، پنهان کنند.

وی افزود: این اقدام امریکایی‌ها مدال افتخاری برای اعضای شورای نگهبان است و من این اتفاق را تبریک می‌گویم. این عضو حقوقدان شورای نگهبان در همین راستا بیان کرد: خوشحالم از اینکه دشمنان ایران ناراحت هستند و عملکرد شورای نگهبان در عمل به مر قانون در بررسی صلاحیت‌ها و صیانت از آرای مردم به عنوان حق‌الناس، قاتلان سردار سلیمانی را به این نقطه رسانده که دست به چنین اقداماتی بزنند.

نگرانی از تحریم امریکا و کشور‌های غربی نداریم
محمدحسن صادقی‌مقدم دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره تحریم اعضای شورای نگهبان با بیان اینکه هیچ نگرانی‌ای از تحریم امریکا و کشور‌های غربی نداریم و برای ما هیچ اهمیتی ندارد، تأکید کرد: افتخار می‌کنیم که زیر چتر ولایت علی بن ابیطالب (ع) و امام خامنه‌ای عزیز هستیم و ان‌شاء‌الله خداوند همه ما را عاقبت به خیر کند و مدیون شهدا و امام عزیز نباشیم.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به آغاز رأی‌گیری در سراسر کشور گفت: خداوند را شاکریم که در روز انتخابات دوم اسفند در خدمت مردم عزیز کشورمان هستیم، ان‌شاء‌الله در این انتخابات هم مردم مانند دوره‌های گذشته افتخار می‌آفرینند و برگ زرین دیگری را بر اوراق زرین کشورمان می‌افزایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار