کد خبر: 991488
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
در پی حمله پهپادی ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر که انهدام یک فروند کشتی ترکیه‌ای در بندر طرابلس را به دنبال داشت، سازمان ملل اعلام کرد که چهار کشور در این اقدام دست داشته‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی روز‌سه شنبه اعلام کردند که یک کشتی ترکیه‌ای حامل سلاح و مهمات را که در بندر طرابلس لنگر انداخته بود، هدف قرار داده‌اند. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که پیش‌تر رسانه‌های لیبی گزارش داده بودند که نیروی دریایی ترکیه به طرابلس، پایتخت لیبی سرباز و تانک منتقل می‌کند. عبدالهادی الهوِیج، مسئول امور خارجی گروه موسوم به ارتش ملی لیبی ضمن مخالفت با حضور ترکیه در لیبی، مداخله آنکارا در امور این کشور را اشغالگری دانست. وی با رد نقش دولت‌های خارجی در پایان دادن به درگیری‌ها و بحران در لیبی گفت: «قطعاً این اقدام مداخله ترکیه نیست، بلکه تجاوز است. این تلاش جدید ترک‌ها برای اشغال لیبی است.»‌الهویج با تأکید بر تعهد طرابلس به یافتن راهکاری برای پایان دادن به بحران لیبی از طریق مذاکره، افزود: «ابتدا باید به همه طرف‌ها گوش داد و سپس تصمیم گرفت.» غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در امور لیبی بدون اشاره به جزئیات بیشتر، وقوع این حمله را تأیید کرد. یعقوب الحلو، معاون فرستاده دبیرکل سازمان ملل در لیبی به تشریح جزئیات بیشتر پرداخت و با اعلام اینکه چهار کشور مصر، امارات، اردن و روسیه در پس حملات پهپادی نیرو‌های حفتر قرار دارند، تصریح کرد: «این کشور‌ها حفتر را به پهپاد مجهز می‌کنند یا اینکه خود این کشور‌ها این پهپاد‌ها را هدایت می‌کنند و البته خوب می‌دانند که استفاده از این پهپاد‌ها تنها منحصر به حمله به تأسیسات نظامی نخواهد بود بلکه غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی از جمله بیمارستان و مدرسه هم هدف قرار می‌گیرند و همه این‌ها جنایت جنگی است.» اقدام نیرو‌های حفتر در ایجاد منطقه پرواز ممنوع و جلوگیری از فرود هواپیما‌های سازمان ملل در فرودگاه‌های لیبی دیگر موضوعی بود که الحلو به آن پرداخت و ضمن اشاره به مشکلاتی که لیبی با آن مواجه است، گفت که دو هواپیمای سازمان ملل در حال حاضر از فعالیت بازمانده‌اند که همین امر مشکلات زیادی را در عملیات‌های بشردوستانه ایجاد کرده است. الحلو در بخشی از سخنانش به نقش ترکیه در حمایت از نیرو‌های دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج نیز اشاره کرد و گفت: «به تازگی دیدیم که ترکیه حضور قدرتمندی در لیبی دارد و آنکارا می‌گوید که هدف از آن ممانعت از سقوط طرابلس و ایجاد نوعی توازن در جنگ در این کشور است.»

نظارت اروپا بر تحریم تسلیحاتی لیبی
وزرای خارجه اتحادیه اروپا با آغاز مأموریت دریایی و هوایی جدید در شرق دریای مدیترانه در راستای جلوگیری از ارسال سلاح به طرف‌های درگیر در لیبی موافقت کردند. بنابر اعلام دیپلمات‌ها، گشتی‌های اتحادیه اروپا کشتی‌های مشکوک را در شرق دریای مدیترانه بازرسی می‌کنند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درباره امکان آغاز عملیات اتحادیه اروپا در اواخر مارس ابراز امیدواری کرد و گفت: «این عملیات در مرحله نخست، در آب‌های بین المللی و نه در آب‌های لیبی برگزار خواهد شد. نمی‌توان از اتحادیه اروپا انتظار داشت گشت‌هایی را در مرز‌های زمینی بین مصر و لیبی که همچنان از طریق آن سلاح توپخانه‌ای وارد لیبی می‌شود، انجام دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار