کد خبر: 991326
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰
در گفت‌وگوی «جوان» با مجید جوانمرد مطرح شد
کار هنرمند، کار دلی است، کار عاطفی و اقناعی است که از آن فرهنگ‌سازی بیرون می‌آید و بر این اساس اینکه ساختار‌های بوروکراتیک زعیم سینما و تلویزیون بخواهند چیزی را به هنرمند واقعی تحمیل کنند، شدنی نیست!
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مجید جوانمرد کارگردان پیشکسوت سینما با بیان این مطلب به «جوان» گفت: اینکه زیرمجموعه‌های دولتی سینما و ارگان‌های متصل به منابع عمومی به دنبال آن هستند که محصولات ایدئولوژیک تولید کنند ایرادی ندارد ولی اینکه فیلمسازان را به دو دسته ایدئولوژیک و غیرایدئولوژیک تقسیم کنند کاملاً نادرست است، چون اساساً هر فیلمسازی دارای جهان‌بینی و ایدئولوژی است، بنابراین پشت همه فیلم‌ها نوعی ایدئولوژی وجود دارد. جوانمرد ادامه داد: هر فیلمساز دارای جهان‌بینی خاص خود است و نمی‌توان از فیلمساز انتظار داشت آنچه به او دیکته می‌شود بی‌بروبرگرد به فیلم بدل شود. حتی وقتی فیلم سیاسی هم می‌سازیم چاره‌ای نداریم جز آنکه هویت فیلمساز را به عنوان یک انسان مستقل به رسمیت بشناسیم و دستش را باز بگذاریم تا تفسیر خود از مضمون سفارش‌شده را به فیلم بدل کند و اگر این اتفاق نیفتد فیلم از جهان‌بینی مشخصی برخوردار نخواهد بود و تماشاگر هم از دیدن آن سردرگم می‌شود. چه بسیار فیلم‌هایی که اینگونه ساخته شده و تاثیرگذاری هم نداشته‌اند.

کارگردان فیلم‌های ماندگار «شکار» و «دستمزد» در ادامه عنوان کرد: کار هنرمند نمی‌تواند سیاسی باشد البته به سیاست توجه دارد ولی عملش، عمل سیاسی نیست که بخواهد پیام‌های کاملاً سیاسی بدهد. فیلمسازی با بیانیه خواندن تفاوت دارد. اگر هم قرار است فیلمی در ژانر سیاسی ساخته شود یا مفاهیم سیاسی در آن گنجانده شود، راهش دراماتیزه کردن است. این کارگردان با اشاره به ژانر‌های مختلفی که برای تولید محصول استراتژیک وجود دارد، اظهار داشت: یک مضمون کاملاً حاد سیاسی را می‌توان هم در قالب یک ملودرام تصویری کرد و هم در قالب یک فیلم حادثه‌ای و حتی یک کمدی! نوع نگاه فیلمساز است که تعیین می‌کند از چه دریچه‌ای به رویداد نگاه کند. باید نقطه‌نظر فیلمساز در ورود به رویداد را به رسمیت شناخت!

کارگردان «قافله» و «شکار روباه» تأکید کرد: فیلم ساختن درباره تاریخ انقلاب نباید خشک و زبر باشد، چون بنا نیست که مستندنمایی کنیم بلکه می‌خواهیم با سینمای داستانگو جلب مخاطب کنیم. من در «شکار» ماجرای مبارزات انقلابی را گره زدم به ماجرای زندگی یک راننده کامیون و همین ایجاد ارتباط بود که فیلم را سرپا کرد، وگرنه مرور صلب اتفاقات تاریخی، محصول‌مان را بدل می‌کند به نسخه تصویری ویکی‌پدیا در حالی که سینما باید چنان قدرتی داشته باشد که ویکی‌پدیا را دنباله‌رو خود کند نه اینکه خودش دنباله‌رو ویکی‌پدیا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار