کد خبر: 991322
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
کارشناس باسابقه هنر و رسانه ضمن اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های زنده در تلویزیون تأکید کرد که باید الزامات چنین برنامه‌هایی را رعایت کنیم و دچار آفت راحت‌طلبی نشویم.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اکبر عالمی کارشناس پیشکسوت هنر و رسانه درباره سیاست تولیدی شدن بخشی از برنامه‌های زنده تلویزیون در گفتگو با مهر بیان کرد: ابتدا بگویم که بهتر است به جای پخش زنده از واژه «پخش مستقیم» استفاده کنیم. به کار بردن پخش زنده این تلقی را به وجود می‌آورد که باقی برنامه‌ها مرده است! با این حال پخش مستقیم یا پخش زنده (با احتساب غلط مصطلح) نوعی نشاط و انرژی ظاهری و باطنی دارد و دو سمت گوینده و شنونده خود را همدل می‌کند، حتی اگر از نظر طرح مسئله ذائقه‌ها با هم تطبیق نداشته باشد.

وی افزود: من معتقد هستم یک شبکه تلویزیونی محبوب، شبکه‌ای است که برنامه‌های پخش مستقیم خود را بیشتر کند و فقط فیلم و سریال‌ها، آثاری باشند که از پیش تولید شده باشد. تلویزیون امروز برای اینکه بتواند محبوبیت خود را بالا ببرد باید پخش برنامه‌های زنده را بیشتر کند.

این مجری و برنامه‌ساز پیشکسوت تلویزیون درباره ویژگی‌های برنامه‌هایی با پخش مستقیم اظهار کرد: در پخش زنده مراوده و گفتگو مثل یک خیابان دوطرفه بین مجری و مخاطب است. نوعی تقابل اندیشه ایجاد می‌کند که این لازمه یک جامعه شکوفا و متحول است و مخاطب را درگیر خود می‌کند. وی در پاسخ به این استدلال که برنامه‌های زنده به آسانی تولید می‌شوند و عمق لازم را در طرح مباحث ندارند و به همین دلیل باید سراغ برنامه‌های تولیدی رفت، توضیح داد: پخش مستقیم به نظر آسان می‌آید، اما مدیر تولید هر برنامه‌ای باید بتواند بسیاری از منابع تصویری را (به قول فرنگی‌ها) در باکس موردنظر به صورت آماده داشته باشد تا متناسب با مواردی که حتی ممکن است فی‌البداهه ایجاد شود، از آن‌ها استفاده کند. عالمی ادامه داد: اینکه باید درباره سوژه‌های برنامه و کلامی که پخش می‌شود چنین بسته‌های محتوایی روی آنتن برود اصلاً کار آسانی نیست و کسی که فکر می‌کند زحمتی ندارد نوعی راحت‌طلبی را برای خود تصور می‌کند که آفت برخی از این برنامه‌ها شده است. تهیه‌کننده از قبل باید فکر کند که چه چالش‌ها و اتفاقاتی ممکن است در برنامه پخش مستقیم به وجود آید تا متناسب با بحث که جلو می‌رود این بسته‌های تصویری را روی آنتن بفرستد تا به نوعی کشمکش سازنده کمک کند. این مدرس دانشگاه درباره اینکه چرا برخی از برنامه‌های امروز تلویزیون سمت این راحت‌طلبی رفته‌اند، اظهار کرد: کسی که می‌خواهد به تلویزیون برود و بر صندلی اجرا تکیه بزند و به اصطلاح مجری کارشناس شود، باید ابتدا مطالعه خود را ارتقا داده باشد و با معلوماتی که متناسب با بحث آماده کرده جلوی دوربین حاضر شود نه اینکه با خود بگوید به برنامه می‌روم «هر چه پیش آید، خوش آید». خود من برنامه‌های زیادی با مدل پخش زنده داشته‌ام و فکر می‌کنم نباید ساده‌اندیشانه سمت برنامه‌های زنده رفت.

عالمی تصریح کرد: این نگاه ساده و سطحی به برنامه‌ها ضربه می‌زند در صورتی که این شیوه پخش زنده خیلی بهتر است آن هم در دوره رقابت‌های فشرده‌ای که به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به الزامات برنامه‌های پخش مستقیم یا زنده گفت: ما در عصر تخصص‌ها زندگی می‌کنیم پس وقتی در برنامه تلویزیونی چه پخش مستقیم و چه برنامه تولیدی، گفتگو می‌کنیم، باید با نوعی ترس مقدس حرف بزنیم؛ ترسی که از نوعی دانایی و تجربه می‌آید. از طرفی نمی‌توانیم روی آنتن برنامه زنده هر چه خواستیم بگوییم و روز بعد عذرخواهی کنیم، چون شما در حداقلی‌ترین شرایط در تلویزیون یک‌میلیون مخاطب دارید.

این کارشناس هنر و رسانه در پایان گفت: تلویزیون این امکان را به یک مجری ۳۵ساله می‌دهد که یک شبه به شهرت برسد و البته از طرفی هم می‌تواند او را یک شبه بر زمین بزند.

تلویزیون هر لحظه در حال آزمون دادن است و باید کسی که در چنین رسانه‌ای کار می‌کند، مختصات و ویژگی‌های آن را در نظر بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار