کد خبر: 991291
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
تحریم نه تنها صنعت دارویی کشورمان را فلج نکرد بلکه علاوه بر ۶۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی، به گفته وزیر بهداشت حالا دارو‌های ایرانی به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادر هم می‌شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال گذشته سالی سخت برای حوزه دارو و درمان بود؛ به گونه‌ای که حتی چشم بادامی‌های کره‌جنوبی هم کشورمان را در حوزه دارو تحریم کردند و در راستای خوش‌رقصی برای اربابان امریکایی‌شان از فروش دارو به ما امتناع ورزیدند، اما همه این تحریم‌ها و تهدید‌ها با تکیه به توان دانشمندان ایرانی نه فقط خللی جدی در روند دارو و درمان پیش نیاورد بلکه موجب شد تا ما با توجه بیشتر به تولید داخل ۶۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم. علاوه بر این با وجود تمام تحریم‌ها کیفیت خوب دارو‌های ایرانی موجب شده تا دارو‌های ساخت کشورمان در سایر کشور‌های دنیا هم طالب داشته باشد و آن‌طور که وزیر بهداشت خبر می‌دهد، دارو‌های ایرانی به ۵۰ کشور دنیا صادر می‌شوند.

تحریم‌ها شاید همیشه هم بد نباشد! این تجربه‌ای است که طی سال‌های بعد از انقلاب همواره با آن مواجه بوده‌ایم و امریکا و کشور‌های غربی هم هر از چند گاه به بهانه‌های گوناگون تنگنا‌های تازه‌ای برای مردم ایران ایجاد کرده‌اند، اما اغلب اوقات همین تنگنا‌ها موجب حرکت و تلاش برای استقلال و قطع وابستگی‌ها شده و توانسته‌ایم در همان حوزه‌های تحریمی موفق عمل کنیم و حتی سرآمد شویم. یکی از مصادیق این موفقیت‌ها مواجه با تحریم دارو و تجهیزات پزشکی است که موجب شد نه فقط انحصار‌ها را در حوزه‌های دارویی بشکنیم بلکه علاوه بر نیاز خودمان صادرات دارو هم داشته باشیم. در حوزه تولید مواد اولیه دارویی هم بنا به تأکید فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی امسال از مرز ۷۰ درصد در تولید مواد مؤثره دارویی عبور کرده‌ایم و می‌توان به خودکفایی قریب در این صنعت امیدوار بود.

کاهش ۲۵ درصدی واردات دارو
روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از توانمندسازی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به اینکه شرایط سخت کشور، وضعیت کنونی کمبود‌های دارویی را مساعد توصیف کرد و گفت: «با تلاش‌های صورت گرفته امروز میزان کمبود‌های دارویی ما نسبت به روز‌های مشابه سال قبل به مراتب کمتر است.»

بنا به تأکید نمکی طی این مدت بیشترین بها را به تولید داخل دادیم و توانستیم ۲۵ درصد از میزان واردات دارو و تجهیزات پزشکی را کاهش دهیم و از این طریق صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون یورویی صورت گرفت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی صرف شد، از کاهش این رقم برای سال جاری خبر داد و افزود: «این رقم امسال به ۳ میلیارد دلار رسیده است و همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توانستیم ۲۰ درصد ذخیره‌سازی دارو و تجهیزات پزشکی را نسبت به سال گذشته بیشتر کنیم.» بنا به تأکید وی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید داخل ۳۰ درصد افزایش داشته و همچنین میزان تخصیص ارز به صنایع داخلی افزوده شده است.

شکستن انحصار‌ها در سازمان غذا و دارو
نمکی با اشاره به شکستن انحصار‌ها در سازمان غذا و دارو تأکید کرد: «روز‌های اولی که به وزارت بهداشت آمده بودم، پرونده‌های زیادی را مشاهده می‌کردم که بدون طی‌کردن مراحل اولیه و کارآزمایی‌های بالینی داروهایشان در بازار وجود داشت، اما در حال حاضر انحصار به کمترین میزان خود رسیده است و می‌توانیم بیان کنیم که انحصار در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را شکسته‌ایم.»

وزیر بهداشت با تأکید بر رویه‌اش در حمایت از تولید داخل تصریح کرد: «من وزیر صمت نیستم، من متولی سلامت مردم هستم و هر جایی که احساس کنم به سلامت مردم لطمه وارد می‌شود، ورود خواهم کرد.» وزیر بهداشت همچنین از پیش خرید ۱۰۰ دستگاه رادیوتراپی و هزار و ۲۰۰ دستگاه دیالیز در راستای حمایت از تولید داخل خبر داد.

گلایه از بدعهدی تولیدکننده داخلی داروی آنفلوآنزا
نمکی در ادامه صحبت‌هایش گریزی هم به بدعهدی تولیدکننده داخلی داروی آنفلوآنزا زد و گفت: «امسال در زمان اوج مبارزه با آنفلوآنزا شرکت تولیدکننده داخلی دست ما را در حنا گذاشت.»

وی با بیان اینکه شرکت‌های دارویی برای حدود سه الی هشت ماه ذخیره مواد اولیه دارند، تصریح کرد: «وقتی به وزرای بهداشت کشور‌های شرق مدیترانه اعلام کردیم، حاضر هستیم دارو‌های باکیفیت با قیمت ارزان را به آن‌ها ارائه دهیم، از این سخنان ما تعجب کردند و گفتند مگر ممکن است در کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد دارو تولید شود.»

وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت سامانه تیتک از شناسایی و برنامه‌ریزی برای رفع اشکالات این سیستم خبرداد.

به گفته وی در راستای شفافیت آمارنامه دارویی مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه و آماده شده و منتشر خواهد شد و همچنین تمام شرکت‌ها و ذی‌نفعان می‌توانند تصمیمات کمیسیون‌ها را ببینند.

حرکت به سمت ارز‌های شرقی
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم با اشار ه به صرفه جویی ۲۴ درصدی در تخصیص ارزی به دارو طی امسال گفت: «تغییر الگوی تخصیص ارز بین واردات و صادرات عامل این موفقیت بود؛ به گونه‌ای که سهم تولید امسال ۶۰ درصد و واردات ۴۰ درصد شد.»

بنا به تأکید وی با صرفه‌جویی‌های صورت‌گرفته توانستیم به سراغ ارز‌های شرقی پیش برویم که خدمت بزرگی به سیستم بانکی کشور است.

مجید روحی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی هم از فعالیت ۶۸۰ شرکت تولیدکننده در این حوزه خبر داد که بین ۷۰ تا ۱۰۰درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند و امسال توانستند۳۰ درصد در صنایع تجهیزات پزشکی رشد داشته باشند.

وی تأکید کرد: «بانک‌های عامل بزرگ‌ترین مشکل ما هستند و وقت ما را می‌گیرند. برای تأمین قطعات و مواداولیه از چین اعلام خطر می‌کنم چراکه برای تأمین مشکل ایجاد می‌کنند و بعضاً تا شش ماه طول می‌کشد تا مواد و قطعات خود را تأمین کنیم.»

سهم ۵۰ درصدی صادرات دارویی در اختیار دارو‌های بایوتک
حسام‌الدین مدنی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران نیز در این مراسم گزارشی از وضعیت محصولات بیوتکنولوژی ارائه داد و گفت: در آسیا رده سوم را در زمینه فروش محصولات دارو‌های بیوتکنولوژی داریم و از نظر تعداد تولیدات بایوسیمیلار در رده اول آسیا و در دنیا هم در رده دوازدهم هستیم. ۴/۱ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی سالانه محصولات بایوتک و حدود ۵۰ درصد صادرات داروی کشور مربوط به حوزه بایوتک است و ۱۸ محصول در فاز توسعه داریم.

به گفته مدنی، حدود ۵ هزار نفر مستقیماً در صنعت بایوتک کشور کار می‌کنند و به ۲۵ کشور جهان صادرات داریم و در ۳۰ کشور نیز در حال ثبت دارو و صادرات هستیم و بیش از ۸۰۰ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج از دارو‌های بایوتک تولید داخل استفاده می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار