کد خبر: 991286
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره خوارزمی:
رئیس جمهور تعلیم و تعلم را اساس پیشرفت بشر و حرکت به سمت کمال دانست و با اشاره به آمار قابل ملاحظه کشور در عرصه توسعه علم و دانش، تأکید کرد: از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات باید فاصله گرفت تا ایران اسلامی در دانش و علم بیش از پیش پیشرفت کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز گذشته در آیین پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره، با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید فضای علم باشند و آن‌ها را هم دوقطبی نکنند، گفت: علم و دانش را نباید بین جناح‌ها تقسیم کنیم. وی تصریح کرد: هرچیزی را در جامعه دو قطبی نکنید، قطب‌بندی، حزب و جناح جای خودش را دارد.

روحانی در ابتدای سخنان خود گفت: بسیار خوشحالم که در این ایام بسیار فرخنده سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فضای آمادگی مردم برای حضور پای صندوق آرا شاهد این جشنواره مهم علمی هستیم. برای ما افتخار است که در جامعه امروز عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان مسیر علم و دانش را به پیش می‌برند. همه ارزش انسان این است که در نقطه‌ای که قرار گرفته است، حرکت و تلاش کرده و شرایط نو را به نسل بعد واگذار می‌کند. وی تصریح کرد: امروز یکی از افتخارات در جامعه ایران و در جامعه بعد از انقلاب‌مان، آمار علم و دانش است؛ یعنی اگر مقایسه کنیم با ۴۱ سال پیش می‌بینیم پیشرفت جامعه از لحاظ تعداد دانش‌آموز، دانشجو، مراکز پژوهشی و علمی، مراکز فناوری، پردیس‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مداوم در حال سرعت یافتن است. در طول این مدت مشاهده می‌کنیم که ایران در مسیر رشد و علم و دانش حرکت قابل قبولی را پیدا کرده است، همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع ما امسال از دو سال و چهار سال پیش بهتر است.

در شرایط تحریم راه را گم نکردیم
روحانی به مسئله تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: حالا تحریم، فشار و مشکلات بود و هر چه می‌خواهد باشد که البته اگر شرایط تحریم نبود، بی‌تردید شرایط بهتری داشتیم، اما در عین حال در شرایط فشار و تحریم هم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیمودیم. اینکه توانستیم در طول این شش سال، ۵۹ پله در نوآوری ارتقا پیدا کنیم معنایش این است که مسیر انقلاب، مردم و دانش‌پژوهان صحیح و درستی بوده است. بنابراین ما این توانمندی را داریم. برای اینکه این توانمندی را افزایش دهیم البته اولین مسئله، مسئله امید جامعه ما به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است. اگر فضای دانشگاه علم باشد و فضای تنازع نباشد و علم را تقسیم نکنیم. علم و هنر و همه چیز در جامعه ما را نمی‌شود دوقطبی کرد.

روحانی سپس به تعریض گفت: می‌ترسم کم کم ساندویچ فروشی، بقالی‌ها و لباس فروشی‌ها هم دو قطبی شوند و یکی بشود این جناح و یکی آن جناح شود و هر کس این جناح است وارد این مغازه شود و هر کس آن جناح است وارد آن مغازه شود. من می‌ترسم میوه هم تبدیل به دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ، هر چیزی را در جامعه دوقطبی نکنیم. چه خبره؟ به چه سمت حرکت می‌کنیم؟ می‌خواهیم چه کار کنیم؟ قطب، حزب، جناح جای خودش را دارد، یک استاد خوب، استاد خوب است. این عالم و استاد است باید از او بیاموزیم. کلاس برای آموختن است برای یاد گرفتن است. دانشگاه حتماً باید کار سیاسی هم انجام بدهد، اما اصل را نباید فراموش کنیم.

رهبران دنیا تاب‌آوری ملت ایران را تحسین می‌کنند
روحانی اضافه کرد: فضا را یک مقدار مناسب و آرام کنیم. از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم و بگذاریم در علم و دانش پیشرفت شود. بحمدالله وضع ما خوب است و باید به آینده امیدوار باشیم امروز امیدوار هستیم اینکه تحریم‌ها و فشار‌ها نتوانسته ما را بشکند و نتوانسته ما را عوض کند، این افتخار بزرگی برای ماست. خدا شاهد است در این یک سال و خرده‌ای کمتر رهبری در دنیا است که به من برسد و از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکند؛ همه رهبران غربی و اروپایی، همه‌شان برایشان جای تعجب و شگفتی است که یک ملت بزرگ و عظیم در برابر این همه فشار ایستادگی و مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نباید افتخارات کشور را دو قطبی کنیم، افزود: سردار سلیمانی افتخار ماست، جناح راست و چپ نمی‌شناسد. اتفاقاً سردار سلیمانی کسی بود که اصلاً جناحی نبود. اصلاً در این جناح‌بازی‌ها نبود، با همه جناح‌ها و با همه خوب بود و اصلاً تفکرش، تفکر جناحی نبود. اساساً این چیز‌ها جناحی کردن نیست، معنی ندارد که ما افتخارات ملی‌مان را تقسیم کنیم. این برش، برش ناصحیح و نادرست ایجاد کردن است. اگر درختی هم که میوه دارد از وسط نصف کنید و بگویید ما دو جناح هستیم در این صورت هر دو خشک می‌شود.

قواعد بازی وحزب بازی برای محیط خاص و دوران خاصی است، با هم دعوا و انتخابات می‌کنیم و یکی برنده می‌شود ازاینجا به بعد، دیگر این قواعد بازی به آن صورت رقابت در جامعه باید تعطیل شود. نه اینکه داخل اتاق‌هایمان برویم و تا انتخابات بعدی رقابت کنیم، یعنی آیا ما همین طور می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ و همچنان تا انتخابات بعدی و بعدی ادامه می‌دهیم. مردم این‌ها را از ما نمی‌خواهند، مردم پیشرفت کشور را از ما می‌خواهند، مردم زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی در جامعه و استقلال به معنی واقعی کلمه را می‌خواهند، مردم تعامل با جهان را می‌خواهند. می‌گویند با دنیا تعامل نکنیم یک دیوار دور خودمان بکشیم. اینقدر دیوار دور ما هست دیگر نیاز نیست شما دیوار بکشید. آن آقای پمپئو این‌ها دائما مشغول دیوار کشی هستند ما باید دنبال پل باشیم نه دنبال دیوار، با ملت‌های دیگر و با دانشگاه‌های دیگر پل درست کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار