کد خبر: 991148
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
ظریف خطاب به لودریان:
وزیر امور خارجه با برشمردن تعهدات اجرانشده اروپا در برجام، خطاب به لودریان گفت: مسیری که اروپا در پیش گرفته کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در مقابل وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در مونیخ آلمان گفت که پاریس از نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران نگران است تا نشان دهد تیمی که فعلاً سکان سیاست خارجی کاخ الیزه را در دست دارد، در مسیر غش کردن به مواضع دولت رئیس‌جمهور امریکا در برابر ایران گرایش دارد، اگرچه دونالد ترامپ از هیچ فرصتی برای توهین به همتای فرانسوی‌اش نگذشته است. با این حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که در کسوت مسئول هماهنگ کننده، متعهد است [استدلال]تمام طرف‌ها را شنیده و توافق هسته‌ای ایران را زنده نگه دارد.

حاشیه پنجاه‌وششمین کنفرانس امنیتی مونیخ معمولاً گاهی مهم‌تر از متن است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه چین، آلمان و روسیه و در نهایت در شامگاه شنبه با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی‌اش دیدار و گفت‌وگویی انتقادی داشت.

ظریف در این دیدار ضمن یادآوری و برشمردن تعهدات انجام نشده اروپا ذیل برجام تأکید کرد: «مسیری که اروپا پیش گرفته کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.» وی افزود: «در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.» ظریف همچنین جمعه شب در گفتگو با خبرنگاران افزود: «ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در خصوص تعهدات برجامی، برای کاهش یا بازگشت ما به این تعهدات کافی است یا نه.»

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه پس از دیدار با محمد جواد ظریف گفت که پاریس از نقض برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایران نگران است و افزود: «به ظریف تصمیم فرانسه درباره ادامه کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را ابلاغ کردیم.»

در دیدار ظریف و هایکو ماس نیز اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات امریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و امریکا و همچنین بررسی راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا مورد گفتگو و تبادل‌نظر دو وزیر خارجه قرار گرفت.

بورل: متعهدم که برجام را زنده نگه دارم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در کسوت مسئول هماهنگ کننده، متعهدم [استدلال]تمام طرف‌ها را شنیده و توافق هسته‌ای ایران را زنده نگه دارم.

«جوزف بورل» با انتشار پیامی در توئیتر افزود که در خصوص طرح ادعایی رئیس‌جمهور امریکا در خصوص صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» نیز با سرگئی لاوروف رایزنی کرده است. بورل روز شنبه با «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در مونیخ آلمان دیدار داشت و علاوه بر اعلام همبستگی اروپا با چین در تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا در توئیتر نوشت که در این دیدار درباره نقش مهم چین در برنامه جامع اقدام مشترک نیز بحث شده است. او پیش از این با وزرای امور خارجه عربستان، عمان و عراق نیز دیدار و درباره تحولات منطقه از جمله برجام رایزنی کرد.

آلمان: مأموریت در هرمز زیر نظر اروپا باشد
وزیر دفاع آلمان یک مأموریت حفاظت دریایی تحت رهبری اتحادیه اروپا را برای تنگه هرمز پیشنهاد کرد که در پی ابتکار عمل در حال انجام فرانسه مطرح شده است. به گزارش پایگاه دیفنس نیوز، این پیشنهاد از سوی آنه‌گرت کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان در پی اعلام حمایت سیاسی انگلیس از نیروی دریایی فرانسه مطرح شد که ماه گذشته میلادی گشت‌های خود را در این آبراه آغاز کرد. وزیر دفاع آلمان در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت، قرار دادن این مأموریت تحت نظارت اتحادیه اروپا مستلزم استفاده بهتر از اختیارات ارائه شده در متون اولیه قانونی این اتحادیه است.

ژوئیه گذشته برلین درخواست پیوستن به مأموریت حفاظت دریایی تحت امر ایالات متحده را رد کرد. وزیر دفاع آلمان همچنین تأکید کرد که تنها هدف مأموریت اتحادیه اروپا، باز نگه داشتن خطوط حمل و نقل دریایی خواهد بود که به معنای تأکید بر استقرار وسایل و ابزار نظارتی برای کنترل ترافیک تجاری، به جای ناو است.

وی همچنین گفت جزئیات درباره این پیشنهاد در نشست ویژه اتحادیه اروپا درباره این مسئله مطرح می‌شود و از دادن جزئیات بیشتر درباره تعهد آلمان پیش از توافق که قرار است توسط اعضای اتحادیه به دست بیاید، امتناع کرد.

وزیر دفاع آلمان در پاسخ به این سؤال که آیا نیرو‌های مسلح این کشور قادر خواهند بود با تسلیحات و تجهیزات از مأموریت پیشنهادی حمایت کنند، گفت که چگونه برخی از سازه‌های نیروی دریایی آلمان در مدیترانه مستقر هستند، اما این را هم افزود که ارتش آلمان همواره برای انجام تمامی وظایف محوله و مدنظر آماده است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت که دولتش از نقش آلمان در تضمین امنیت تجارت دریایی در خلیج فارس حمایت می‌کند. اما «از آنجا که این مسئله برای عربستان اهمیت چندانی ندارد که این مأموریت به رهبری امریکا، فرانسه یا اتحادیه اروپا انجام شود»، وی گفت: این یک تصمیم از سوی آلمان است که در نهایت باید گرفته شود.

رد امریکایی ادعای واشنگتن علیه ایران
«اندیشکده صلح» مستقر در شهر «واشنگتن‌دی‌سی» امریکا در گزارشی به نقل از بخش تحقیقات کنگره امریکا نوشت، با وجود شباهت در برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و برنامه‌های فضایی، تلاش‌های فضایی ایران لزوماً با برنامه‌های موشکی این کشور ارتباطی ندارد. ایران در سال‌های گذشته برنامه بلندمدت فضایی را پی‌ریزی کرد، اما این برنامه پوششی برای توسعه موشک‌های قاره پیما نیست.

در گزارش دفتر تحقیقات کنگره امریکا آمده است که هیچ کشوری از طریق فناوری موشک‌های فضایی، برنامه‌های موشک‌های قاره‌پیمای خود را توسعه نداده و این برنامه‌های فضایی هستند که به طور معمول از برنامه‌های موشکی بالستیک توسعه یافته‌اند. این اندیشکده در بخش دیگر این گزارش با پرداختن به موشک‌های ماهواره‌بر ایران نوشت که ایران دو نوع موشک ماهواره بر دارد که «سفیر» و «سیمرغ» نام دارند و هر دو با سوخت مایع کار می‌کنند. ایران در سال ۲۰۰۸ با موشک سفیر ماهواره «امید» را به مدار زمین فرستاد. این موشک برای حمل ماهواره سبک وزن به مدار پایینی زمین است و قابلیت حمل جنگ‌افزار‌های اتمی برد بلند را ندارد. ایران در سال ۲۰۱۰ نیز موشک ماهواره‌بر سیمرغ را به نمایش گذاشت که برای حمل موشک‌های سنگین‌تر به مدار زمین است. در روز‌های اخیر و بعد از پرتاب ماهواره «ظفر» توسط ایران، امریکا و برخی از متحدانش بار دیگر با تکرار ادعای ارتباط برنامه فضایی و موشکی ایران، تهران را به تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار