کد خبر: 991135
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۰
محدودیت عرضه مستقیم تایر از سوی کارخانه به مردم باعث شکل‌گیری بازار سیاه این محصول در کشور شده، به طوری که در مورد یک جفت تایر ۳۵۰ هزار تومانی شاهد اختلاف ۲۰۰ هزار تومانی بین نرخ مصوب و بازار هستیم. لازم است وزارت صنعت برنامه مشخصی جهت افزایش عرضه مستقیم تایر انجام دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، این روز‌ها مردم در حالی برای خرید لاستیک خودرو با قیمت مصوب با مشکلاتی در ثبت نام و خرید آنلاین روبه‌رو هستند که فقط دو شرکت تایرسازی در طرح فروش اینترنتی تایر به قیمت مصوب حضور دارند و برنامه زمان‌بندی برای حضور دیگر شرکت‌های تایرساز در این طرح وجود ندارد. هرچند آن دو شرکت هم فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید خود را برای فروش آنلاین اختصاص داده‌اند که رقم چندانی نیست. کمبود عرضه در این بخش باعث شده تا مراجعه‌کنندگان به سایت در خرید تایر با نرخ‌های دولتی با مشکل روبه‌رو شوند.

در عین حال، مردم می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های مستقیم شرکت‌های تایرساز نسبت به خرید تایر با قیمت دولتی اقدام کنند که این موضوع نیز با مشکلات و موانعی روبه‌رو است. این اتفاقات باعث شکل‌گیری بازار سیاه تایر در کشور شده و بسته به نوع و اندازه تایر شاهد اختلاف قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومانی بین نرخ رسمی و آزاد تایر هستیم.

به عنوان مثال قیمت یک جفت تایر پراید در بازار بین ۵۱۵ تا ۵۶۰ هزار تومان است در حالی که نرخ مصوب آن حدود ۳۶۰ هزار تومان تعیین شده‌است. همچنین قیمت مصوب یک جفت تایر سمند حدود ۴۵۰ هزار تومان و نرخ بازار آن حدود ۶۵۰ هزار تومان است.

در چنین شرایطی، به گفته مسئولان وزارت صنعت، کمبود تایر در کشور حدود ۴ میلیون حلقه است و تشویق تولیدکنندگان جدید به تولید تایر توجیه اقتصادی ندارد و استفاده از ظرفیت‌های موجود اقتصادی‌تر و معقولانه‌تر است تا اینکه بخواهیم طرح جدیدی را در تولید تایر سواری ایجاد کنیم. در حال حاضر سالانه ۲۰ میلیون حلقه تایر در کشور تولید می‌شود که برای پاسخگویی به نیاز کشور، این عدد باید به ۲۴ میلیون حلقه برسد. محسن صفدری، معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت در این مورد با بیان اینکه صنایع لاستیک، تایر و تیوپ از صنایع استراتژیک و پر اهمیت برای کشور است، معتقد است، سال گذشته اتفاقات ناخوشایندی دربازار لاستیک کشور اتفاق افتاد و امسال با تدابیری که وزارت صنعت اندیشیده‌است نه‌تن‌ها بازار کنترل شده بلکه افزایش تولید را هم شاهد هستیم. وی با اشاره به ممنوعیت صادرات انواع لاستیک از سال گذشته، ادامه می‌دهد: از آنجا که در بخشی از تولید صنعت تایر از ارز دولتی استفاده می‌شد و همچنین به منظور تنظیم بازار داخل، وزارت صنعت از نیمه دوم سال ۹۷ تصمیم گرفت که صادرات را در این بخش ممنوع کند و از این‌رو صادرات در این صنعت عدد چشمگیر نیست.

تولید ۲۰ میلیون تن حلقه لاستیک
صفدری در ادامه مصرف تایر را در کشور ۳۳۰ هزار تن برآورد کرده و می‌گوید: در تایر سواری ۱۶۴ هزار تن ظرفیت اسمی تولید داریم و می‌توانیم حدود ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری تولید کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۰ میلیون حلقه تولید تایر در کشور داریم که برای توازن در مصرف باید به ۲۴ میلیون حلقه برسیم.

در این رابطه مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر نیز در گفتگو با «فارس» با بیان اینکه طی ۱۰ ماهه امسال ۳۴ میلیون و ۲۹۷ هزار حلقه تایر در کشور تولید شده‌است، اظهار داشت: در این مدت ۲ /۱۵ میلیون حلقه تایر‌سواری در کشور تولید شده که نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته‌است، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید تایر در کشور تا پایان سال نیز رشد ۴ تا ۶ درصدی را تجربه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار