کد خبر: 991123
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
ظاهراً توافق امریکا با طالبان در افغانستان، یک دوره آزمایشی به نام «دوره کاهش خشونت» دارد که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، این توافق امضا می‌شود و به گفته وزیر دفاع امریکا، واشنگتن بر اساس این توافق بخش عمده‌ای از مأموریت خود را در افغانستان تعلیق خواهد کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان دیروز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ بدون اینکه توافق امریکا و طالبان را تأیید کند، گفت که یک «اعلامیه مناسب» در یک هفته تا ۱۰ روز آینده در این باره نهایی خواهد شد. سخنان اشرف غنی، نشان‌دهنده این است که صحبت‌های او با مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در حاشیه مونیخ نتیجه بخش بوده و دو طرف تا حدی درباره نقشی که دولت افغانستان قرار است ایفا کند، به توافق رسیده‌اند. مارک اسپر هم دیروز در مونیخ گفت: «ما حداقل یک ساعت با رئیس‌جمهور غنی صحبت کردیم. من فکر می‌کنم او از توافقنامه پشتیبانی و موافقت می‌کند. همه افغان‌ها باید دور هم جمع شوند تا به توافق همه‌جانبه و پایدار برسند.»

اشرف غنی هرچند درباره پایبند بودن طالبان به توافق ابراز تردید و درباره استفاده طالبان از صلح به عنوان «راهبرد اسب تروا» ابراز نگرانی کرده، ولی گفته که در یک دوره موسوم به «کاهش تنش» (نه آتش بس) تعهد طالبان برای صلح آزمایش خواهد شد: «آزمایش مهم، این خواهد بود که آیا آنان یا طالبان انتخابات را همچون یک راهکار مهم برای مراجعه به مردم افغانستان خواهند پذیرفت یا هنوز هم آنان دیدگاه فتح را خواهند داشت؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار