کد خبر: 990959
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵
رئیس شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر مطرح کرد
مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد در نشست خبری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر علت انصراف دسته‌جمعی دبیران و داوران این جشنواره را کنشی سوگوارانه به اتفاقات اخیر خواند که نباید آن را کنش سیاسی تلقی کرد!
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هادی مظفری رئیس شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در نشست خبری این رویداد بابت حواشی پیش آمده درباره جشنواره گفت: اتفاقات ناگواری رخ داد و برخی دوستان این تلقی را داشتند که جای رویدادی که عبارت جشن را یدک می‌کشد در این زمان، چندان مناسب نیست و نهایتاً برپایی جشنواره به بعد از سوگواری موکول شد، یعنی هم به سوگواری برای عزیزان از دست رفته احترام گذاشتند و هم توجه کردند که تأثیر رفتارشان به جامعه هنر‌های تجسمی آسیبی وارد نکند، بنابراین کنش سوگوارانه دبیران را نمی‌توان کنش سیاسی دانست. ستاد برگزاری و تعداد داوران ۵۵نفر است و شاید به همین دلیل استعفای آن‌ها بیشتر به چشم آمد، در حالی که جشنواره‌های دیگر فجر تعداد داوران‌شان کمتر از ۱۰نفر است، ضمن اینکه بیش از دوسوم دبیران و داوران در جشنواره حضور دارند و برای داوری آثار هیچ فردی از بیرون به جشنواره اضافه نشد. مظفری همچنین ایجاد تفاوت میان جشنواره جوان و جشنواره فجر را یکی از مهم‌ترین اهداف دفتر هنر‌های تجسمی عنوان و خاطرنشان کرد: جشنواره هنر‌های تجسمی جوان و فجر در یک مسیر در حال حرکت بودند و باید حتماً تغییری میان آن‌ها اتفاق می‌افتاد. جشنواره جوان که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های استعدادیابی محسوب می‌شود، قطعاً باید این مسیر خود را ادامه بدهد، اما مسیر جشنواره فجر باید متفاوت باشد و من فکر می‌کنم آن چیزی که نتوانست فجر تجسمی را همانند سایر جشنواره‌های فجر به سمت اقبال عمومی ببرد، بحث بازار هنر بوده است. در واقع جشنواره فجر باید مسیری باشد برای رسیدن آثاری که هنوز به حراج راه پیدا نکرده‌اند، اما قطعاً کارکرد‌های جشنواره با حراج بسیار متفاوت است.

وی درباره تفاوت‌های این دوره از جشنواره با ادوار پیشین گفت: امسال تمام ظرفیت موسسه صبا (حتی طبقه سوم که قبلاً گنجینه یکی از بانک‌ها بود) به جشنواره تجسمی فجر اختصاص پیدا کرد و چارسوی هنر (بازار هنر) هم که سال قبل در باغ‌موزه قصر برپا شده بود، در موسسه صبا برپا خواهد شد. چارسوی هنر جشنواره را به سمت بازار هنر (اکسپو) سوق می‌دهد و این بر رونق آن می‌افزاید. غیر از بزرگان هنر که در این بخش حضور دارند، شرکت‌کنندگان بخش طوبای زرین هم می‌توانند اثر پذیرفته‌شده خود را برای فروش عرضه کنند.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در بخش چارسوی هنر خود گالری‌ها قیمت‌گذاری می‌کنند، اما در بخش طوبای زرین، بسته به پیشنهاد هنرمند و تأیید شورا، اثر روی دیوار می‌رود. ما تا سقف ۳۰۰میلیون که برای جوایز پیش‌بینی کرده بودیم، از هنرمندان برگزیده خرید اثر خواهیم داشت و شاید این قیمت افزایش هم بیابد. حدود ۵/۲ میلیارد برآورد بودجه جشنواره امسال است. هیچ دبیر و داوری تا این لحظه پول نگرفته و اعلام کرده‌اند حق‌الزحمه خود را به سیل‌زدگان اهدا می‌کنند. در بخش دیگری از این نشست ابراهیم حقیقی دبیر این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر نیز درباره استعفای دبیران و داوران از جشنواره تجسمی فجر گفت: به دلیل فضایی که برای هموطنان‌مان در کشور به وجود آمده بود و همچنان که این فضا بر مردم تأثیر گذاشت، بر دبیران و داوران جشنواره نیز تأثیر گذاشت. پس از گذشت چند روز وقتی فضا آرام‌تر شد، در جلسات مکرری که با شورای سیاستگذاری تجسمی فجر داشتیم مقرر شد شورای هنری تشکیل شود و پس از توقف چند روزه، داوری آثار نیز توسط این شورا انجام شد. وی همچنین در مورد بازگشتش به جشنواره، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دبیران و داوران از جشنواره کناره‌گیری کرده بودند، نمی‌دانستم باید چطور کار را بدون آن‌ها ادامه دهم، اما من به احترام تمام ۳ هزار شرکت‌کننده پذیرفتم حضور داشته باشم چراکه این جشنواده متعلق به مردم است و من هم تصمیم گرفتم به جشنواره برگردم.

دبیر جشنواره تجسمی فجر، محور اصلی جشنواره امسال را گفت‌وگوی هنر‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تداخل هنر‌ها اتفاقی است که سال‌ها در جهان شاهد آن هستیم. بر همین اساس ما نیز از هنرمندان خواستیم که همسو با جهان، نو و امروزی حرکت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار