کد خبر: 990664
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
مجلس سنای آمریکا تصویب کرد
مجلس سنای آمریکا قطعنامه «محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای راه اندازی یکجانبه جنگ علیه ایران» را تصویب کرد.
سرویس بین الملل جوان ‌آنلاین: مجلس سنای آمریکا روز سه شنبه به واسطه قانون اختیارات جنگی مصوب سال ۱۹۷۳ قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که اختیارات قانونی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور را برای راه اندازی یکجانبه جنگ علیه ایران محدود می‌کند.

این قطعنامه غیرالزام آور که پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده بود، با جلب حمایت دوحزبی توانست با ۵۵ رأی موافق (۴۷ رأی سناتور‌های دموکرات و ۸ رأی سناتور‌های جمهوریخواه) در برابر ۴۵ رأی مخالف به تصویب برسد.

غیرالزام آور بودن این قطعنامه بدان معناست که ترامپ نمی‌تواند آن را وتو کند، اما در مقابل به لحاظ قانونی ملزم به تبعیت از آن نیست. این دومین تلاش قانونگذاران آمریکا در هر دو مجالس سنا و نمایندگان برای محدودسازی اختیارات جنگی ترامپ است؛ نخستین اقدام قانونگذاران سال گذشته با هدف ممنوع ساختن حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن بود که با رأی منفی ترامپ بلااثر شد.

شایان ذکر است که قانون اختیارات جنگی آمریکا در سال ۱۹۷۳ و در روز‌های پایانی جنگ ویتنام به منظور ممانعت از راه اندازی یکجانبه جنگ از سوی رؤسای جمهور آینده آمریکا تصویب شد.

بر طبق این قانون، هرچند رئیس جمهور آمریکا از این اختیار برخوردار است که بدون اعلام رسمی جنگ، نیرو‌های نظامی آمریکا را به میدان جنگ اعزام کند، اما رئیس جمهور ملزم است که از حداقل ۴۸ ساعت قبل به کنگره اطلاع دهد و یک محدودیت زمانی ۶۰ روزه نیز قائل شود. این قانون همچنین اجرای هرگونه عملیات نظامی فراتر از آن را منوطب به اعطای مجوز از سوی کنگره می‌داند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار