کد خبر: 990551
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
مشاور امنیت ملی ترامپ:
عملیات ارتش سوریه برای آزاد‌سازی ادلب به مرحله‌ای حساس رسیده است. ترکیه مصرانه خواستار متوقف شدن عملیات است تا جایی که رجب طیب اردوغان تهدید کرده هر کاری که لازم باشد برای راندن نیرو‌های ارتش سوریه به پشت پایگاه‌های نیرو‌های ترکیه انجام خواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیروز همچنین یک درگیری محدود میان نیرو‌های ارتش سوریه با گشتی‌های امریکایی در حومه قامشلی رخ داد که بر اثر آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند. در این کشاکش، رجب طیب اردوغان از یک طرف تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفتگو کرد و از سوی دیگر، با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا تلفنی تماس گرفت تا شاید در بحران ادلب، حمایت کاخ سفید را جلب کند، اما مقام‌های امریکایی صراحتاً گفته‌اند واشنگتن در موقعیتی نیست که جلوی عملیات سوریه و روسیه را بگیرد: «هیچ عصای جادویی برای پایان دادن به وضعیت بد ادلب وجود ندارد.»

بزرگراه بین‌المللی دمشق به حلب معروف به ام-۵ تقریباً به کنترل ارتش سوریه درآمده و سوری‌ها به عملیات خود ادامه می‌دهند. ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه باعث شده که ۱۲ ایستگاه دیده‌بانی ترکیه در این منطقه، با تهدید مستقیم روبه‌رو شود. روز دو شنبه ۲۱ بهمن‌ماه در جریان بمباران مواضع تروریست‌ها در اطراف ادلب، دست‌کم پنج سرباز ترکیه‌ای کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به کشته شدن سربازان ترک، دیروز تهدید کرد که سوریه «بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.» اردوغان که در سخنرانی هفتگی خود بین اعضای حزب عدالت و توسعه سخن می‌گفت، هشدار داد: «اگر به نیرو‌های کشور آسیبی برسد، بدون توجه به مفاد توافق سوچی، عناصر رژیم اسد را در هر نقطه‌ای هدف قرار خواهیم داد.» او وعده کرده که اگر تا آخر فوریه (۱۰ اسفند ماه ۹۸) نیرو‌های سوری از منطقه توافق سوچی خارج نشوند، «هر اقدام هوایی و زمینی که لازم باشد» انجام خواهد داد: «بدون هیچ تردید و درنگی این کار را انجام می‌دهیم. در زمینه ادلب اقدامات لازم را فوراً انجام خواهیم داد و منتظر کسی نخواهیم بود». رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «اگر همه چشم‌های خود را بر رویداد‌های ادلب ببندند نیز ترکیه هرگز نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهد بود. تا پایان فوریه نیرو‌های رژیم اسد را از برج‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب دور خواهیم کرد. تا زمانی که سوریه در آرامش نباشد، ترکیه و هیچ کسی در آرامش نخواهد بود.»‌همزمان، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که آنکارا هیچ یک از ۱۲ پست دیده‌بانی خود در ادلب سوریه را خالی نخواهد کرد و هشدار داد سربازان ارتش ترکیه دستور دارند هرگونه حمله‌ای از جانب نیرو‌های دولت سوریه به پست‌های نظامی را با قدرت تلافی کنند. آکار گفت: «در صورت وقوع حمله‌ای به نظامیان ما، آن‌ها دستور گرفته‌اند که این حملات را حتی با قدرت مضاعف‌تری تلافی کنند. هر اتفاقی که بیفتد تلافی می‌کنیم. ما توقع داریم نظام سوریه به دنبال دست زدن به هر اقدامی تحت هر شرایطی نباشد.»

اردوغان دنبال استفاده از اهرم واشنگتن
وزیر دفاع ترکیه گفته که کشورش در حال فشار بر مسکو به منظور استفاده از نفوذ خود بر بشار اسد و وادار کردن نیرو‌های وی به عقب‌نشینی به پشت خط آتش‌بسی که قبلاً مورد توافق واقع شد و همچنین عقب‌نشینی از بزرگراه راهبردی دمشق به ادلب است. در همین چارچوب، اردوغان دیروز تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفتگو کرد و آنگونه که کرملین اعلام کرد، اردوغان در یک موضع‌گیری جداگانه بعد از تماس تلفنی با پوتین گفته که در ادلب نیرو‌های سوری تحت حمایت روسیه و ایران به صورت مرتب به غیرنظامیان حمله می‌کنند و خون آن‌ها را به زمین می‌ریزند، ولی روس‌ها با صدور بیانیه‌ای ادعای اردوغان درباره کشتن غیرنظامیان را رد کردند. سوریه و روسیه دیروز طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در نتیجه حملات شبه‌نظامیان معارض در ادلب حداقل ۱۵۰ غیرنظامی سوری کشته شده‌اند و تأکید کردند که منطقه کاهش تنش در ادلب به واسطه اقدامات شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه با خطر فاجعه انسانی روبه‌رو است. همچنین بر اساس گزارش سانا، یک منبع وزارت خارجه سوریه گفته که اظهاراتی که از سوی اردوغان درباره ارتش و دولت سوریه مطرح می‌شوند «پوچ، توخالی و رکیک» هستند و از سوی فردی زده می‌شوند که خبر از واقعیت ندارد. اردوغان علاوه بر تماس تلفنی با پوتین، دیروز گفت که تلفنی با دونالد ترامپ نیز گفتگو خواهدکرد؛ تماسی که گفته می‌شود با هدف جلب پشتیبانی امریکایی‌ها در بحران ادلب انجام می‌شود، ولی مقام‌های رسمی در واشنگتن می‌گویند که امریکا نه قصد دارد در بحران ادلب ورود کند و نه قادر به چنین کاری است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هرچند دیروز بر حمایت واشنگتن از مواضع آنکارا تأکید کرد، ولی واشنگتن ظاهراً قصد ندارد جز اقدامات دیپلماتیک، دست به اقدام دیگری بزند. پمپئو گفته که جیمز جفری، نماینده ویژه امریکا در سوریه را برای رایزنی با مقام‌‎های ترکیه درباره تحولات ادلب به آنکارا فرستاده، اما رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا به صراحت گفته که احتمال مداخله نظامی کشورش در ادلب بعید است. بر اساس گزارش روسیا‌الیوم، اوبراین گفته است: «نظام اسد و حامیان او به نیرو‌های ترکیه‌ای و متحدانش حمله کردند، اما آیا از ما انتظار می‌رود نقش پلیس اینترپل را بازی کرده و با چتر برای توقف حملات در ادلب فرود آییم؟!» اوبراین گفت: «واشنگتن در موقعیتی نیست که جلوی «اقدامات بد» رژیم سوریه و روسیه را بگیرد. هیچ عصای جادویی برای پایان دادن به وضعیت بد ادلب وجود ندارد.»

درگیری محدود با امریکایی‌ها در قامشلی
صبح دیروز یک درگیری محدود بین نیرو‌های امریکایی با اهالی روستای خربه عمو در شرق قامشلی اتفاق افتاد که به کشته شدن یکی از اهالی این روستا و زخمی شدن یک تن دیگر منجر شد. این درگیری بعد از آن رخ داد که ایست و بازرسی ارتش سوریه در قامشلی در استان حسکه چهار دستگاه کامیون وابسته به نیرو‌های اشغالگر امریکایی را که در مسیر السویس/علایا/خربه عمو به شرق قامشلی بودند توقیف کردند. گفته می‌شود، این کامیون‌های امریکایی، حامل مواد ساختمانی بودند و از چهار روز پیش تاکنون، از عراق وارد سوریه می‌شوند. همزمان، صد‌ها تن از روستا‌های خربه عمو و حامو که در آنجا تجمع کرده بودند نیز، نگذاشتند خودرو‌های اشغالگران امریکایی از آنجا عبور کنند. به گفته منابع سربازان امریکایی با ساکنان این دو روستا درگیر شده و به سمت آن‌ها تیراندازی کردند که به کشته شدن یک تن و زخمی شدن یک تن دیگر منجر شد. ساکنان این دو روستا خودرو‌های نیرو‌های امریکایی را به آتش کشیدند. برخی منابع می‌گویند که در پی این درگیری جنگنده‌های امریکایی سه حمله را به روستای خربه عمو انجام دادند. سرهنگ «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف امریکا در سوریه در یک بیانیه مدعی شده که نیرو‌های ائتلاف در حال گشت‌زنی نزدیک قامشلی بودند و به ایست و بازرسی برخوردند که در کنترل نیرو‌های حامی دولت سوریه بود. کاگینز مدعی است نیرو‌های ائتلاف به آن‌ها هشدار داده و اقداماتی در راستای کاهش تنش انجام دادند، اما از سوی افراد ناشناس هدف شلیک سلاح‌های سبک قرار گرفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار