کد خبر: 990521
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر، از شب گذشته با اجرای آثار در تهران وارد مرحله جدیدی شد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: واقعه ناگوار سیل در استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا امسال جشنواره موسیقی فجر، کار خود را نه از تهران بلکه از سیستان و بلوچستان سیل‌زده آغاز کند تا نشانه‌ای از همدردی جامعه موسیقی کشور با مردم این استان باشد، اما اجرا‌های پایتخت از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه آغاز شد و سالن‌های بزرگ موسیقی در تهران میزبان برگزاری جشنواره موسیقی فجر شدند. جشنواره موسیقی فجر، امروز ساعت ۱۶ در تالار وحدت با اجرای ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما به رهبری آرش امینی به طور رسمی آغاز خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها برنامه پیش روی ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما در افتتاحیه رسمی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در دو بخش برگزار می‌شود، قسمت اول برنامه با چند قطعه ایرانی از جمله «نیایش یزدان» حشمت سنجری که محتوایی آیینی- ملی دارد در نظر گرفته شده و در ادامه نیز قطعه «تشییع جنازه سهراب» اثری از لوریس چکناواریان اجرا می‌شود.

در بخش دوم کنسرت نیز سمفونی هشت بتهوون به همراه کنسرواتیو بتهوون و با حضور گراف مورژا نوازنده شناخته شده و بین‌المللی ویولن توسط ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به اجرا درخواهد آمد. مجموعه ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما که طی سال‌های اخیر به عنوان منظم‌ترین «ارکستر» کشور تمرینات خود را پیگیری می‌کرده مدتی است با چندین اجرا فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

پیام دبیر جشنواره
شاهین فرهت موسیقیدان و دبیر سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی، به مناسبت آغاز جشنواره پیامی منتشر کرد. در پیام دبیر جشنواره، آمده است: «رویداد‌ها و جشنواره‌های موسیقی از جمله جشنواره موسیقی فجر فرصتی است تا شناختی از وضعیت موسیقی و ظرفیت‌های هنرمندان و جوانان و اجرای آثارشان فراهم و گونه‌های مختلف موسیقی متناسب با سلایق متنوع کنار هم ارائه شود. سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر و حضور گروه‌هایی در انواع موسیقی بیانگر بالندگی و پویایی موسیقی است که در متن جامعه امروز ما جریان دارد و ضرورت دارد با شناخت نیاز‌ها و توانمندی‌های آن به آینده موسیقی ایران بیندیشیم.»

«کرونا» مانع حضور ترکمنستان
گروه پلوان حمیداف از کشور ترکمنستان به سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر نمی‌آید. اجرای پلوان حمیداف از کشور ترکمنستان که قرار بود شنبه (۲۶ بهمن ماه) ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی برگزار شود به دلیل حضور پیدا نکردن این گروه برگزار نمی‌شود. بنا بر اعلام وزارت خارجه، وزارت فرهنگ کشور ترکمنستان به دلیل شیوع بیماری کرونا در منطقه و با توجه به مسدود شدن مرز زمینی ترکمنستان با ایران، به گروه پلوان حمیداف برای اعزام به ایران و حضور در سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر مجوز نداده است.

اجرا‌های برج آزادی در فجر
یکی از مراکز میزبان جشنواره موسیقی فجر در تهران، سالن برج آزادی است؛ سالنی قدیمی در زیر برج خاطره‌انگیز آزادی که قابلیت میزبانی از رخداد‌های متفاوت فرهنگی- هنری را دارد. «مهر» در گزارشی، درباره اجرا‌های برج آزادی، می‌نویسد: «کنسرت گروه موسیقی «بندهش» ساعت۲۱:۳۰ امروز در مجموعه فرهنگی- هنری برج آزادی در چارچوب دومین روز از برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود.»

«مستان» به فجر می‌آید
پرواز همای خواننده موسیقی ایرانی در آخرین روز از برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با همراهی گروه «مستان نو» کنسرتی را در تالار وحدت تهران برگزار خواهد کرد. پرواز همای که طی ماه‌های گذشته عمده توجه و فعالیت‌های موسیقایی خود را معطوف به اجرای پروژه نمایشی- موسیقایی اپرای حلاج کرده بود در کنسرت پیش رو تصمیم دارد تا تعدادی از قطعات منتخب خود را که در کنسرت‌های پیشین خود پیش روی مخاطبان قرار داده بود، اجرا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار