کد خبر: 990459
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
توافقات پیش از عقد را جدی بگیرید
تاب‌آوری و افزایش آستانه تحمل و مهارت‌های زندگی با تعریف هر فرد از سبک و مدل زندگی شخصی به دست می‌آید و لازمه آن دانش‌افزایی و بصیرت‌افزایی توأمان است. خوشبختی و شادکامی و رضایتمندی زوجین جوان محصول توافقات پیش از عقد رسمی است که جز با کیستم؟ چیستم؟ و چه می‌خواهم؟ به دست نمی‌آید. نتیجه این سه پرسش اساسی دستیابی به خودمراقبتی، خودکنترلی و خودمدیریتی است
مهدیه عظیم‌لو
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: خوش‌خلقی، شوخ‌طبعی، توجه، محبت، اهمیت، احترام متقابل، همدلی، شور و شوق زندگی و امید به آینده، از متغیر‌های اثربخش یک زندگی متعالی مشترک است. فرزندآوری در محیط سالم، مؤثر و کارآمد می‌تواند نوید فردایی پرنشاط و سربلند را برای یک کشور و ملت رقم بزند. فرزندپروری موفق در خانواده‌هایی امکان‌پذیر است که والدین خود از آموزش و آگاهی لازم بی‌نصیب نباشند. دامان مادران هنرستان اعظم است. مادران شاد و آگاه و خردمند، فرزندانی شایسته و شجاع و عالم و عامل می‌پرورند. نتیجه زندگی بدون هدف و صرفاً ازدواج بی‌محتوا، به بیراهه رفتن یک ملت و جامعه است.

ما در قبال فردای فرزندان‌مان مکلفیم به ادب و علم نافع. اصل در روابط زوجین درک متقابل و تعاملات سازشی و نهایتاً سازگاری است. سازشی کارآمد و مفید و مؤثر است که به سازگاری در زندگی زناشویی ختم شود نه اینکه مقطعی، کوتاه‌مدت و کم‌اثر باشد.

ازدواجی برای رسیدن به آرامش و آرامشی لازم است که هدفمندی و کارآمدی و تعیین نقش و کارکرد هر یک از زوجین را به دنبال داشته باشد وگرنه ثبات و استحکام رابطه، از میان رفته و خانواده متزلزل می‌شود و در نهایت به خانواده متلاشی و از هم گسیخته و گسسته تبدیل شده و شور و شوق و امید در آن زندگی محو و نابود می‌شود.
رفتار متقابل در مشاوره‌های پیش از ازدواج باید آموزش داده شود تا بازخورد‌هایی که زوجین جوان به یکدیگر می‌دهند، «خود آسیب‌رسان» و «دیگر آسیب‌رسان» نبوده و رشد و تعالی زندگی زناشویی را محقق کند. اصول زوج درمانی در متون آکادمیک اشاره به همدلی و ادراک و شناخت از زوایای پنهان شخصیت و لایه‌های زیرین شخصیت زنان و مردان در آستانه ورود به یک زندگی آرام را دارد.

تاب‌آوری و افزایش آستانه تحمل و مهارت‌های زندگی با تعریف هر فرد از سبک و مدل زندگی شخصی به دست می‌آید و لازمه آن دانش‌افزایی و بصیرت‌افزایی توأمان است. خوشبختی و شادکامی و رضایتمندی زوجین جوان محصول توافقات پیش از عقد رسمی است که جز با کیستم؟ چیستم؟ و چه می‌خواهم؟ به دست نمی‌آید. نتیجه این سه پرسش اساسی دستیابی به خودمراقبتی، خودکنترلی و خودمدیریتی است و پردازش ذهنی و به تعبیر بهتر «مهندسی ذهن» نامیده می‌شود. عاقبت به خیری که آرزوی والدین برای فرزندان است، یعنی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توأم با خرد‌ورزی و عقل‌گرایی و این مهم در گرو خودباوری و خداباوری به واقعیت عینی تبدیل می‌شود و سعادت و رستگاری خانواده‌ها را به همراه دارد. آسان‌گیری در شروع زندگی جوانان از طرف والدین ضمانت مثبت‌نگری و موفقیت و یک سنگ بنای محکم و استوار برای آنان خواهد شد.

اگر دستمان می‌رسد دست جوانان را گرفته و امیدشان را به تشکیل خانواده و ازدواج ناامید نکنیم و بر افسردگی و یأس دامن نزنیم. امنیت روانی در پرتو ازدواج سالم، آگاهانه و کارآمد اتفاق افتاده و نیک‌بختی زوجین مرهون عشق، توجه، محبت و احترام متقابل در طول مسیر پر فراز و نشیب زناشویی است، پس فراموش نکنیم راهکار‌های راهبردی ازدواج آسان با خردگرایی و مشاوره عملی می‌شود. رویکرد‌های ساختاری و سیستمی در خانواده درمانی تماماً اشاره بر حد و حریم، سلسله مراتب قدرت، نقش‌ها و کارکردها، تکالیف و جایگاه زوجین و اعضای خانواده و همچنین تأکید بر شأنیت و منزلت و کرامت خانواده به عنوان مقدس‌ترین و اولین و کاربردی‌ترین نهاد اجتماعی متعالی و رو به رشد داشته و دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار