کد خبر: 990341
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
روزگذشته در حالی بزرگداشت ورود انقلابمان به ۴۲ سالگی را جشن گرفتیم که کشورمان در حوزه‌های متخلف علمی و تحقیقاتی بر قله‌های پیشرفت و دانش ایستاده است و پیشرفت و اعتلای امروز کشورمان در حوزه‌های گوناگون از جمله پزشکی و داروسازی با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: براساس آمار‌های ارائه شده از سوی وزیر بهداشت، در حال حاضر نه فقط ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود بلکه دارو‌های ایرانی به ۵۰ کشور دنیا صادر می‌شوند و ما توانسته‌ایم با پوشش صددرصدی واکسیناسیون در کشور، بیماری‌هایی نظیر سرخک را به طور کامل حذف کنیم و مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار بگیریم که عرصه‌های پزشکی تنها یکی از عرصه‌های توفیق ایران پس از انقلاب است.

۲۲ بهمن ۴۱ حال و هوای ویژه‌ای داشت؛ حال و هوای شهید حاج قاسم سلیمانی؛ سرباز وطن که در کنار دیگر سربازان وطن، امنیت و آرامشی که برای میهنمان به ارمغان آوردند امروز ایرانمان سرفرازتر از همیشه بر قله‌های پیشرفت و سربلندی ایستاده است و همچنان در مسیر موفقیت در عرصه‌های گوناگون حرکت می‌کند که یکی از موفق‌ترین این عرصه‌ها، حوزه سلامت و دارو و درمان است.

درمان سخت‌ترین بیماری‌ها در داخل
ایران در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی از نظر تولید علم در حوزه داروسازی در جایگاه هفتم جهان قرار گرفته و فرانسه را به عنوان رقیب پشت‌سر گذاشته است. سعید نمکی در حاشیه راهپیمایی ۲۲بهمن، ضمن تشریح دستاورد‌های حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی گفت: «امریکایی‌ها می‌خواستند ما را در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی زمین‌گیر، مأیوس و درمانده کنند، اما امروز کمبود‌های دارویی ما یک‌سوم روز مشابه در سال قبل است.»

وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌های دارویی در کشور خاطرنشان کرد: «ما با وجود حضور شرکت‌های چند ملیتی قبل از انقلاب تنها ۲۵درصد از داروهایمان را در داخل کشور تهیه می‌کردیم، اما امروز ۹۷ درصد دارو‌های موردنیاز جمعیت ۸۳ میلیونی در داخل ساخته می‌شود و ما در همین شرایط تحریم به ۵۰ کشور دنیا دارو صادر می‌کنیم.»

وی با اشاره به وضعیت سلامت و مرگ و میر نوزادان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: «از هر هزار تولد زنده حداقل ۱۲۰نوزاد به سن یک سالگی نمی‌رسیدند و از هر ۱۰۰هزار مادر باردار، بیش از ۲۷۰مادر به دلیل عوارض بارداری و زایمان، جان خود را از دست می‌دادند، اما امروز تمام این آمار‌ها به ۱/ ۰ و در برخی از مناطق کمتر از یک بیستم دوران قبل از انقلاب کاهش یافته است.»

افتتاح ۶۰ دانشکده علوم پزشکی بعد از انقلاب
به گفته وزیر بهداشت، پیش از انقلاب اسلامی در سراسر کشور فقط ۱۴هزار پزشک داشتیم که اکثراً پزشکان خارجی بودند.

نمکی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب فقط شش دانشکده پزشکی داشتیم، افزود: «در حال حاضر حدود ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم که سالانه بیش از ۷ هزار نفر از این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.» بنا به تأکید وی امروز برای هیچ بیماری حتی سخت‌ترین بیماری‌ها نیازمند بیرون از مرز‌ها نیستیم. همچنین تعداد تخت‌های بیمارستانی‌مان از حدود ۵۶ هزار تخت قبل از انقلاب به ۱۲۰هزار تخت رسیده است. قبل از انقلاب هزار و ۸۰ مرکز در روستاهایمان داشتیم، اما امروز با ۱۸هزار خانه بهداشت، در دورترین نقاط کشور هم خانه بهداشت داریم.

واکسیناسیون صد درصدی و جشن ریشه‌کنی سرخک
نمکی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون کودکان ما در کشور قبل از انقلاب ۲۵ درصد بود، تصریح کرد: «البته این واکسیناسیون هم علیه همه بیماری‌های واگیردار قابل پیشگیری با واکسن نبود، امروز با لطف خدا و همت سربازان حوزه سلامت و آگاهی مردم، صد درصد کودکانمان تحت پوشش واکسیناسیون هستند.» به گفته وی امسال توانستیم گواهی حذف سرخک را به عنوان یکی از سرافرازترین کشور‌های منطقه از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنیم. بنا به تأکید نمکی، گرفتن این گواهی با توجه به وسعت ایران و وجود ۵/۱ میلیون نفر افغانستانی در کشور و واکسینه‌کردن فرزندان آن‌ها به صورت رایگان کار آسانی نبوده است.

وی وعده داد، در سال پیش‌رو ریشه‌کنی کلی مالاریا از کشور را جشن خواهیم گرفت. وزیر بهداشت همچنین از تأمین داروی بیماران مبتلا به MPS خبر داد و تأکید کرد: «این دارو را تا آخر هفته به دست این بیماران می‌رسانیم.»

حیرت دبیرکل سازمان جهانی بهداشت
وزیر بهداشت در ادامه به توفیقات بهداشتی اخیر هم گریزی زد و افزود: «در آنفلوآنزای H ۱ N ۱ در کشور ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و بدون هیچ کمک خارجی، این افراد را درمان کردیم و مرگ و میر مبتلایان به این بیماری در ایران، از اروپای غربی نسبت به شیوعی که داشتیم، کمتر بود. سیلاب‌های امسال که ۲۵ استان را گرفتار و شش استان را به شدت گرفتار کرده بود، با تلاش نیرو‌های بهداشتی و درمانی و بدون هیچ کمک خارجی، حتی یک مورد اپیدمی در کشور رخ نداد؛ آن هم در شرایطی که امریکایی‌ها اجازه ندادند حتی یک سنت کمک از سوی ایرانیان خارج از کشور برای سیل و زلزله به ایران منتقل شود. این در حالی است که دولت چین با همه اقتدارش، در روز چهارم و پنجم شیوع ویروس کرونای جدید، مجبور شد از اتحادیه اروپا، تقاضای کمک کند.»

بنا به تأکید وی دروس آدهانوم قبریسوس - دبیر کل سازمان جهانی بهداشت - از اینکه چگونه سرزمینی با گستردگی و وسعت ایران حتی یک مورد اپیدمی در سیلاب‌های گسترده ابتدای سال جاری نداشته، حیرت کرده بود.
حمیدرضاخانکه، مدیر مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم با اشاره به شکل‌گیری اورژانس کشور در سال ۵۴ افزود: «در آن زمان، خدمات اورژانس محدود به شهر‌های بزرگ و به ویژه تهران می‌شد و پوشش خوبی در مناطق دیگر نداشت، اما بعد از انقلاب با گسترش مدیریت بحران شاهد افزایش تجهیزات مدیریت بحران، تعداد آمبولانس‌ها و اختصاص بودجه مختص مدیریت بحران در سازمان مربوطه بودیم، اما حالا ایران در بین ۲۲ کشور کرانه شرقی، بهترین سیستم مدیریت بحران و اورژانس پیش بیمارستانی را دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار