کد خبر: 990250
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
برای اولین بار شب فرهنگی اصفهان در پردیس سینمایی قدس تبریز؛
علی عطریان گفت: شب فرهنگی اصفهان در تبریزدر روز 24بهمن ماه در پردیس سینمایی قدس تبریز اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، رییس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار داشت: این برنامه مجموعه ای از اتفاقات هنری اصفهان را در بخش های مختلف در بردارد که در بخش اول به منظور قوی تر کردن تعامل فرهنگی به ارائه شعر و داستان هایی در مورد اصفهان می پردازد.

علی عطریان ادامه داد: در این برنامه یکی از تئاترهای تولیدی اصفهان به نام "کُلاغ ها" اثر سعید محسنی به روی صحنه خواهد رفت، همچنین نگارگری در مورد نماد برج قوس توسط استاد جوکار خلق می شود که پس از اتمام توسط شهرداری اصفهان به شهرداری تبریز تقدیم خواهد شد.

وی تصریح کرد: اجرای موسیقی در مکتب اصفهان و اکران 12  فیلم سینمایی مرتبط با شهر اصفهان در یکی از سینماهای پردیس سینمایی قدس نیز از جمله برنامه های شب فرهنگی اصفهان در تبریز است.

رییس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: خوشحال پور به عنوان یکی از نقالان به نام اصفهان قرار است در حوزه نمایش اسطوره ای برای افراد حاضر در سالن نقالی کند.

عطریان اظهار داشت: همچنین در این برنامه تفاهم نامه همکاری های فرهنگی مشترک شهرهای اصفهان و تبریزآماده شده است که توافق نامه به امضای شهرداران هر دو شهر خواهد رسید.

وی افزود: کارگاه های جنبی با حضور دکتر شفقی عضو هیئت علمی و مؤسس دانشکده جغرافیای دانشگاه اصفهان و دکتر جوکار عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان برگزار می شود که به ترتیب در خصوص تشابه های فرهنگی میان اصفهان و تبریز و نگارگری از منظر عرفان قرن هفتم به سخنرانی می پردازند.

وی با اشاره به هدف برگزاری برنامه شب فرهنگی اصفهان در تبریز گفت: استراتژی اصلی این برنامه تعامل فرهنگی فارسی زبانان و آذری زبانان با یکدیگر و توسعه صنایع خلاق بر اثر توسعه فرهنگی است.

رییس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: شهرداری اصفهان غرفه فرهنگی در کنار این برنامه برپا کرده است که درآن محصولات صنایع دستی و فرش اصفهان را می فروشد و همچنین سوغات فرهنگی شامل اطلاعات گردشگری شهر اصفهان نیز در قالب نقشه ها و کتابچه های گردشگری اصفهان به شهروندان تبریزی اهدا می شود.

ایجاد حلقه ارتباطی میان فرهنگیان و هنرمندان در شب فرهنگی اصفهان در تبریز

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: یکی از لوازم اینکه اهداف توسعه پایدار محقق شود این است که حول آن زنجیره ارزش پیدا شود تا با هم افزایی هزینه های منظور و اقتصادی کاهش یابد.

محمد عیدی اظهار داشت: با این نوع نگرش شهرهایی که جهان شهر نامیده می شود برای رسیدن به این نوع اهداف توسعه ای، باید پای خودشان را از مرزهای جغرافیایی فراتر بگذارند و به مرزهای فرهنگی خودشان فکر کنند.

وی افزود: شهرهایی موفق خواهند بود که از بیشترین ظرفیت ارتباطی بهره مند شوند این ظرفیت به آن ها امکان انباشت  تجارب بیشتر، ایجاد افق های جدید تر و امکان خلاقیت فرهنگی می دهد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تبریز و اصفهان در ایران دو کانون میان فرهنگی قدرتمند هستند تصریح کرد: این دو شهر در یک زمینه گفتگویی و بستر ارتباطی بسیار وسیع جاده ابریشم توانستند به مایه و پایه شهرت برسند و مکتب دان و مکتب ران هنری و علمی در گستره ایران بشوند.

عیدی افزود: اگر بخواهیم جهان شهرهایی که به آن ها می بالیم بازتولید کنیم که ظرفیت های بومی خودشان را جهانی کنند اولین نیازش این است که شبکه ارتباطی که این کانون ها داشته اند دوباره بازتولید شود.

وی ادامه داد: شب فرهنگی اصفهان در تبریز، درصدد ایجاد این حلقه ارتباطی است تا هنرمندان و فرهنگیان این دو کانون در شرایط فرهنگی بهتر با هم گفتگو کنند چون فلسفه عمده فعالیت های فرهنگی ما بسترسازی و زمینه سازی برای این گفتگوهای فرهنگی است.

معاون شهردار گفت: با این نوع نگرش می کوشیم با دیگر کانون های میان فرهنگی مثل یزد، شیراز، کرمان و همدان این بستر را آغاز کنیم و فرآیندمحور میزبان آن ها در شهر اصفهان باشیم تا شهری پررویداد با امکان گفتگویی بسیار بالا ایجاد کرده و شهری با بهزیستی بالا و نشاط اجتماعی بالا داشته باشیم.

عیدی افزود: به واسطه مراوداتی که بین دو شهر تبریز و اصفهان وجود دارد زمینه این ارتباط آسان تر بود و هر دو در رسیدن به اهداف هماهنگ بودند و پذیرش این اتفاق را داشتند همچنین شهر تبریز و اصفهان قرابت دیرینه ای در دوران مختلف به ویژه دوران صفوی دارند که در تاریخ اسطوره ای ایران ریشه دارد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که زمینه برگزاری شب فرهنگی اصفهان در تبریز فراهم می شود برای ایجاد انسجام فرهنگی بیشتر نیاز است آشنایی بیشتری از هم داشته باشیم به همین خاطر آغوش اصفهان برای تمام شهرهای اصفهان گشاده است که شهرهای دیگر در این شهر شب شهرشان را برگزار کنند.

گفتنی است؛ شب فرهنگی اصفهان در تبریز 24 بهمن ماه از ساعت 15 تا 22 در پردیس سینمایی قدس تبریز اجرا می شود.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر