کد خبر: 990080
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
نوزدهم دی‌ماه بود که پس از وقوع سیل در شهر‌های سیستان و بلوچستان گروه‌های جهادی از سراسر کشور خود را به مناطق محروم و سیل‌زده این استان رساندند تا کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده را به سیل‌زدگان برسانند و فعالیت‌های جهادی خود را در این مناطق آغاز کنند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: در همان روز‌های اول وقوع حادثه سیل، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده کل سپاه پاسداران هم با حضور در مناطق سیل‌زده و بازدید از میزان خسارات وارده تأکید کردند تا آخرین روز و رفع تمام مشکلات مردم سیل‌زده در کنار آنان خواهند ماند. حالا و در آستانه جشن یوم‌الله ۲۲ بهمن، با اعزام گروه‌های جهادی تازه نفس از استان‌های مختلف به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس جنوب‌شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز با اعلام توزیع ۰۲۹ تن مواد غذایی ازتداوم خدمت‌رسانی به مردم این مناطق خبر داده است.

از همان ساعات اولیه وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، یک‌بار دیگر ایران به آماده‌باش در آمد تا به یاری هموطنان حادثه‌دیده خود برود. نیرو‌های سپاه و بسیج و به تبع آن‌ها گروه‌های جهادی هم مثل همیشه در کمتر از چند ساعت خود را به مناطق سیل‌زده رسانده و کار کمک‌رسانی‌ها را آغاز کردند.

اما با توجه به خسارات زیاد و پراکندگی روستا‌ها در سیستان و بلوچستان، هنوز بعد از گذشت یک‌ماه از وقوع سیل کار‌های زیادی باید انجام شود تا مشکلات به کلی رفع گردد ولی آنچه مورد دلگرمی حادثه‌دیدگان است، این است که سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین بار‌ها تأکید کرده‌اند تا آخرین روز رفع نیاز‌ها و مشکلات در کنار سیل‌زدگان خواهند ماند.

بر همین اساس روز گذشته و با توزیع ۹۲۰ تن مواد غذایی در میان سیل‌زدگان، معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس جنوب‌شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز از تداوم خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان خبر داد و تأکید کرد: «تا اتمام تمام کار‌ها و بازگشت شرایط عادی به زندگی هموطنان سیل‌زده در این مناطق خواهیم ماند و در حال حاضر بیشتر در شهرستان قصرقند متمرکز هستیم.» شهرام اسکندری افزود: «تاکنون حدود ۹۲۰ تن انواع مواد غذایی توسط بالگرد و خودرو میان مردم سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان توزیع کرده‌ایم و این روند تا هر زمان نیاز باشد ادامه دارد.» وی خاطرنشان کرد: «ادوات و دستگاه‌های مهندسی قرارگاه قدس جنوب‌شرق نیروی زمینی سپاه همچنان پای کار خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده هستند. پیش از این ۷۰ دستگاه مهندسی قرارگاه در منطقه مستقر بود که در حال حاضر این تعداد کاهش یافته، اما در جا‌هایی که نیاز است دستگاه‌ها در حال فعالیت هستند.»

اعزام گروه‌های جهادی درمانگر
همیشه این گروه‌های جهادی بوده‌اند که خود را پای ثابت خدمات‌رسانی به محرومان و نیازمندان جامعه معرفی کرده‌اند؛ جهادگرانی که گویی در آماده‌باش به سر می‌برند تا هر زمان صدای کمکی بلند می‌شود، خود را در کمترین زمان ممکن به مناطق مورد نظر برسانند. بعد از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان هم این گروه‌های جهادی بودند که با هماهنگی نیرو‌های سپاه و بسیج، در همان لحظات اول با حضور در مناطق سیل‌زده به داد هموطنان رسیدند. حالا یک ماه است که از وقوع سیل در جنوب شرق کشور می‌گذرد، اما هنوز هم گروه‌های جهادی با جایگزین شدن به جای یکدیگر خدماتشان را ادامه داده‌اند و به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا رفع تمام مشکلات در کنار سیل‌زدگان خواهند ماند.
در همین راستا گروه جهادی شهید کلاهدوزان اصفهان که فعالیت خود را چند روزی است در مناطق سیل‌زده آغاز کرده راهی مناطق محرومی شده است که مردمان آن پس از وقوع سیل و با کمبود امکانات با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گروه جهادی شهید کلاهدوزان که در زمینه فعالیت‌های پزشکی در حال خدمت در مناطق سیل‌زده است، از شهر اصفهان عازم این مناطق شده است و به صورت شبانه‌روزی به وضع هموطنان رسیدگی می‌کند.
این گروه که با چهارپزشک، سه پرستار، سه ماما و یک کارشناس ارشد روانشناسی و سه عضو کانون بسیج مهندسین عمران و معماری، به همراه ۱۰ نیروی امدادی عازم سیستان و بلوچستان شده است، در قالب دو خودروی سبک و سه کامیون کمک‌های اهدایی، پنج کیف امدادی و ۱۰ کارتن انواع دارو‌های موردنیاز، کار امدادرسانی و رسیدگی به بحث بهداشت و سلامت و درمان را برعهده دارد. جهادگران و امدادگران این گروه که فعالیت خود را چند روزی است در مناطق سیل‌زده آغاز کرده‌اند راهی مناطق محرومی شده‌اند که مردمان آن پس از وقوع سیل و با کمبود امکانات با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین رابطه مسئول گروه جهادی شهید کلاهدوزان با اشاره به فعالیت این گروه جهادی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان گفت: «در پی وقوع حادثه سیل در سیستان و بلوچستان و درگیر شدن جمعی از هموطنانمان با خسارات ناشی از این سیل، طی روز‌های اخیر دومین گروه امدادی پزشکی اصفهان به محل حادثه اعزام شد و اقداماتی برای کاهش آلام مردم سیل‌زده و محروم این استان انجام داد.»

کاظم نقشینه با اشاره به اقلام اهدایی این گروه افزود: «یک کامیون حاوی کمک‌های اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل ۳۳۳ عدد پتو، ۶۵۰ عدد انواع کنسرو، ۵۰۰ کیلو برنج و تعداد ۱۵۰ دست لباس به منطقه ارسال شده است.»
وی با تأکید بر اینکه کمک‌های هلال احمر استان اصفهان، مؤسسه امداد پزشکی منجی، کمپین کمک به سیستان و بلوچستان و مساجد در این محموله قرار دارد، تصریح کرد: «این کمک‌ها در قالب ۲۵۰ تخته فرش، تعداد ۱۵۰۰ پتو، صد‌ها دست لباس گرم و کفش نو، ۲۰۰ عدد انواع اسباب‌بازی، ۱۹۰ کارتن کیک، یکهزار عدد انواع کنسرو و اقلام بهداشتی و شوینده، ۴ هزار قرص نان و مواد غذایی برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.»

رسیدگی به وضع سیل‌زدگان مأموریت سپاه
از بوشهر هم خبر می‌رسد محموله کمک‌های غیرنقدی مردمی خیران و اقشار مختلف بسیج شهرستان دشتی به ارزش ۴/۲ میلیارد ریال به استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان فرستاده شده است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه شهرستان دشتی نیز با تأیید این خبر گفت: «از همان زمان وقوع سیل، سپاه پاسداران با حضور در منطقه نسبت به یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان و خدمات‌رسانی به آنان اقدامات مهم و مؤثری انجام داده است.» سرهنگ حیدر حقیقت‌منش رسیدگی به وضع و حال محرومان و آسیب‌دیدگان را از مأموریت‌های سپاه دانست و تأکید کرد: «شهرستان دشتی در رسیدگی به نقاط محروم و کم‌برخوردار همواره پیشتاز است که در این راستا کمک‌های مردمی برای ارسال به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان و هرمزگان مورد توجه قرار گرفت.»

وی کمک‌های مردمی خیران و بسیجیان دشتی را شامل مواد خوراکی فاسد نشدنی، البسه گرم، پتو، لوازم بهداشتی و آب معدنی دانست و افزود: «کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم ولایتمدار و فهیم شهرستان دشتی توسط یک‌دستگاه ماشین سنگین شامل یکهزار بطری آب معدنی، ۱۲۰ تخته پتو، ۲۰۰ لیتر روغن خوراکی، ۱۰۰ کیلوگرم خرما، هزارعدد کنسرو و مقادیری رب گوجه‌فرنگی، برنج و لباس به روستا‌های سیل‌زده ارسال شد.» همچنین خواهران گروه جهادی پایگاه مقاومت بسیج ریحانه نبی اکرم (ص) دشتی به‌صورت جهادی اقدام به پخت ۴ هزار قرص نان محلی برای مردم سیل‌زده کردند.
در همین رابطه مسئول بسیج سازندگی سپاه شهرستان دشتی با بیان اینکه بیش از ۱۵ بانو در این طرح مشارکت و ۴ هزار قرص نان برای سیل‌زدگان پخت و ارسال کردند، گفت: «مردم و بسیجیان شهرستان دشتی معادل ۴/۲ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مردم سیل‌زده ارسال کردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار