کد خبر: 990071
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
در فضای بازار سکه و دلار، دلالان بار دیگر بهانه‌ای به نام FATF را یافته‌اند و به دنبال گران‌فروشی ارز و طلای خود هستند.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از همین‌رو رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت‌های دیروز وارد عمل شد و در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: دستاویز قراردادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی، با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌هاى جدید همخوانی ندارد.

عبدالناصر همتی که این روز‌ها یادداشت‌های اینستاگرامی‌اش زیاد و تقریباً روزانه شده است، در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: این روزها، سفته‌بازان و رانت‌جویان بازار ارز نتیجه جلسه آتی FATF را بدون اطلاع از پیچیدگى‌هاى روند آن، عدم تمدید تعلیق قلمداد کرده و درخصوص تأثیرآن بر نرخ ارز تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.

تصمیم آتی FATF نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی ندارد
وی افزود: نظرم را قبلاً در مورد اهمیت این موضوع گفته‌ام، لیکن، در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به‌دلیل تشدید تحریم‌های امریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیزم‌های بانکى جایگزین و غیر قابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF (اعم از تمدید یا عدم‌تمدید) نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبرسازی‌ها در این خصوص، با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد. او نوشته است: دستاویز قراردادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی، با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌هاى جدید همخوانی ندارد.

ضمن اینکه، بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز کنار مدیریت بازار ارز با قوت ادامه خواهد داد. مردم عزیز مراقبت نمایند که با شگرد جدید سودجویان، این بار تحت عنوان تأثیر FATF، دارایی آن‌ها در بازار ارز در معرض ریسک قرار نگیرد. رئیس کل بانک مرکزی نوشت: «در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های امریکا، همکاری لازم را با بانک‌های ایران ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد.»

این سخن همتی از این رو قابل تأمل است که در صورت پیوستن ما به FATF هم سیستم بانکی و مراودات مالی ما تحت‌تأثیر تحریم‌ها به شدت محدود است و اگر بنا به دشمنی نباشد با توجه به ادعا‌های چند روز پیش دژپسند وزیر اموراقتصاد و دارایی در عمل از ۴۱ مورد اصلاحات مورد تأکید گروه مالی حدود ۳۷ مورد را به طور کامل عملیاتی کرده‌ایم. همچنین بانک مرکزی نیز در همین ایام اقدامات مؤثری در جهت مقابله با پولشویی انجام داده و دستورالعمل‌های متعددی در جهت شفاف‌سازی در گردش پول در بانک‌ها برای اجرا در بانک‌ها ابلاغ کرده‌است، بنابراین از چندین زاویه می‌توان مدعی شد که در عمل دستاویز قراردادن fataf برای اعمال فشاراز سوی دشمنان و آثار آن بسیار کمتر از آن چیزی است که دلالان در حال پمپاژ به افکارعمومی برای گران کردن دلار و طلا هستند.

بازار گواهی سپرده طلای آب شده در بورس کالا
به علاوه روز گذشته بورس نیز خبر از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده طلای آب شده در بورس کالا خبر داد که نشان می‌دهد تمهیدات جذابی را برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا در بازار بورس فراهم کرده‌است. سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران روز گذشته از ورود محتاطانه طلا به بورس در سال ۹۹ در قالب معاملات طلایی با ریسک کم و نقدشوندگی بالا ارائه داد که امید می‌رود برای سال بعد نیز بازار طلا از آرامش بهتری برخوردار شود.

وی گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده راه‌اندازی خواهد شد.»

گواهی سپرده بدین معناست که شما مالک طلای خریدار شده هستید و هر زمان که بخواهید می‌توانید با دردست داشتن قبض به بورس کالا مراجعه و کالای خود را تحویل بگیرید، خوبی این کار شفافیت در معامله و سرعت در نقل و انتقالات است، با در دست داشتن گواهی سپرده طلا می‌توانید با رصد کردن گواهی انبار، گواهی سپرده را بفروشید. گواهی سپرده می‌تواند بار‌ها معامله شود و از این طریق ریسک خرید طلا و نگهداری آن به شدت کاهش یابد حتی یک فرد می‌تواند گواهی سپرده را تا چندین بار در روز خرید و فروش کند. خوبی معامله گواهی سپرده نسبت به معاملات بورسی زمان بیشتر خرید و فروش تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه است، در حالی که بورس سه ساعت قبل‌تر پایان معاملات را اعلام می‌کند. دامنه نوسان در گواهی سپرده در هر روز مثبت و منفی ۳ درصد است و ۵/ ۰ درصد هم بابت کارمزد از خریدار کسر خواهد شد.

در بازار چه خبر بود؟
با وجود این برنامه‌ها و اعلام هشدار همتی، اما بازار بیشتر مقهور دلالان فضای مجازی بود به نحوی که قیمت دلار با افزایشی در حدود ۲۵۰ تومان از مرز ۱۳۹۰۰ تومان گذر کرد و هر گرم طلا بیش از ۵۱۵ هزار تومان هم خرید و فروش شد. این در حالی بود که قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی همچنان ۱۳۵۰۰ تومان و قیمت خرید هر اسکناس دلار نیز ۱۳۲۰۰ تومان بود.

سکه ۷۵ هزار تومان گران شد
همچنین مشاهدات میدانی خبرنگار «جوان» حاکی از آن بود که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز یک‌شنبه با رشد حدود ۷۵ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۵ میلیون و ۵۷ هزار تومان فروخته شد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار آزاد تهران ۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۱۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون‌و ۲۳۱ هزار تومان به فروش رسید.

این در حالی بود که قیمت اونس جهانی به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی ثابت بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار