سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طی سالهای ۷۶ تا ۹۸ نسبت عملکرد اعتبارات عمرانی به اعتبارات هزینهای بهرغم نوسانی بودن در مجموع سیر نزولی داشته است، بهنحویکه به تدریج از ۴۵ درصد در سال ۷۶ به حدود ۱۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است.
به گزارش فارس، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و به عبارتی طرحهای عمرانی پرداخت. اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در لایحه بودجه سال ۹۹، ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که این اعتبار در قانون بودجه ۹۸ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان است که ۲/ ۵ درصد رشد را نشان میدهد.
براساس این گزارش طی سالهای ۷۶ تا ۹۸ نسبت عملکرد اعتبارات عمرانی به اعتبارات هزینهای بهرغم نوسانی بودن در مجموع سیر نزولی داشته است، بهنحویرکه به تدریج از ۴۵ درصد در سال ۷۶ به حدود ۱۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است. این امر به این معنا است که به تدریج سهم عمدهای از منابع بودجه عمومی، دولت صرف امور هزینهای شده و سهم اعتبارات عمرانی کاهش یافته است.
تعداد ۳۲۲ طرح عمرانی در جداول ۱۵ و ۱۶ و ۲۰ لایحه بودجه ۹۹ درج شده که عملاً هیچ اطلاعاتی از زمانبندی و هزینه اجرای آن در دست نیست و این امر امکان نظارت در اجرای این طرحها را با مشکل مواجه خواهد کرد. برای این طرحها تنها اعتباری برابر با ۱۱۰ میلیارد تومان در سال آینده پیشبینی شده است.
در بخشی از این گزارش آمده است از نیمه دوم سال ۹۴ تا انتهای سال ۹۶ بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی وارد حوزه واگذاری طرحهای عمرانی شده، این در حالی است که برای سال ۹۷ تنها ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب شده است و این میزان از ابتدای سال ۹۸ تاکنون نیز عملکردی نداشته است.