کد خبر: 990021
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۸
محمد نیک ضمیر
سرويس زنان جوان آنلاين: امسال نهمین سالی است که جشنواره مد لباس فجر برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که قاعدتاً باید توانسته باشد در طول این ۹ سال لااقل به بخشی از نیاز جامعه در حوزه مد و لباس پاسخ داده باشد، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و با نگاهی به پوشش بانوان و آقایان در سطح جامعه می‌توان متوجه شد همچنان جریان مد کشور از آن سوی آب‌ها هدایت می‌شود. این بدین معناست که یا برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های مد در کشورمان کارایی و خروجی مناسبی ندارد یا عزمی برای تجاری‌سازی خروجی این جشنواره‌ها وجود ندارد و این مسئله موجب شده تا با شلختگی فرهنگی در حوزه مد و لباس مواجه باشیم.
این شلختگی اگرچه در لباس آقایان هم دیده می‌شود، اما ارتباط ویژه لباس و پوشش با حجاب و عفاف مد و لباس را در حوزه بانوان بسیار بااهمیت‌تر جلوه می‌دهد.

به بیان دیگر به طور یقین اگر مد‌های مناسبی در حوزه لباس و پوشش زنانه ارائه داده شود می‌تواند در اقبال و گرایش زنان به سمت حجاب و عفاف هم تأثیرگذار باشد و طیف‌های گسترده‌تری از خانم‌ها را به سمت و سوی حجاب سوق دهد. پس اگر می‌بینیم که امروز برخی زنان و دختران جوان از پوشش مناسبی برخوردار نیستند بخشی از ماجرا به فقدان یک جریان مد سالم و متناسب با فرهنگ و مبانی ایرانی اسلامی بازمی‌گردد که موجب شده تا در حوزه عفاف و حجاب با چنین شرایطی مواجه باشیم. راه‌اندازی یک جریان سلامت و منطبق با مبانی فرهنگ بومی و اسلامی موضوعی است که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب نیز هست. ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان فرموده‌اند: «من با مد موافقم، اما مدی که از داخل برخاسته باشد.».

اما در عمل شاهد چنین جریانی نیستیم و حتی جریان مد لباس پوشیده در ایران، به سمت و سوی پوشش‌های غیرایرانی رفته است به گونه‌ای که امروز بسیاری از خانم‌های چادری ما از مدل چادر‌های غیرایرانی استفاده می‌کنند و انواع چادر‌های عربی، اماراتی، کویتی و امثال آن از مدل‌های پر فروش چادر است که از سوی بانوان ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است.

این در حالی است که لباس اقوام ایرانی ظرفیت بالقوه‌ای برای تولید البسه باکیفیت و با طراحی‌های کاربردی و پوشیده در اختیار طراحان قرار می‌دهد. این مهم مستلزم آن است که در دانشگاه‌های ما درباره فرهنگ بومی و ملی اقوام مختلف و همچنین لباس‌های آنان اطلاعات کافی در اختیار دانشجویان حوزه طراحی لباس قرار داده شود. همچنین باید این آموزش با آموزش‌های مردم‌شناسی و روان‌شناسی همراه گردد تا بتوان ذائقه مردم را شناسایی کرد و درنهایت با شناسایی این ذائقه پوششی در راستای طراحی لباس‌های مناسب و ذائقه‌سازی برای استقبال از این طرح‌ها اقدام کنند.

اما وقتی به خروجی کار نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم یا چنین سازوکار‌هایی وجود ندارد یا موانع دیگری بر سر راه است که موجب شده با وجود ۹ سال برگزاری جشنواره مد و لباس فجر و افزوده شدن رشته‌های دانشگاهی در حوزه طراحی مد و لباس راه به جایی نبریم و پوشش در جامعه ما همچنان به عنوان یک چالش مطرح باشد؛ چالشی که موجب شده در حوزه‌های فرهنگی همچون حجاب و عفاف هم به مشکل بربخوریم و چندان موفق نباشیم.

حالا جشنواره نهم در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که با جشنواره‌های قبلی یک فرق مهم و اساسی دارد و آن هم تغییر مدیریت این جشنواره و حضور یک زن در رأس کارگروه ساماندهی مد و لباس است. مرضیه شفاپور دبیر تازه‌نفس کارگروه البته سابقه چندانی در حوزه مد و لباس ندارد و در عمل یکی از اعضای تیم سابق مد و لباس وزارت ارشاد به شمار می‌رود. بنابراین شاید نتوان امسال تغییر چندانی در رویکرد جشنواره را انتظار داشت، اما شاید هم به خاطر وجه غالب زنان حوزه مد و لباس حضور یک زن در رأس این تشکیلات بتواند تغییر مثبتی در خروجی کار ایجاد کند. به هر حال قضاوت درباره جشنواره نهم را به ایام بعد از برگزاری جشنواره و خروجی‌های آن موکول می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار