کد خبر: 989936
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
دونالد ترامپ از خطر استیضاح خلاص شد و بعد از شکست دموکرات‌ها در جلسه روز چهار شنبه گذشته، اول طبق معمول سراغ توئیتر رفت تا با بد و بی‌راه گفتن به دموکرات‌ها و «متقلب و فاسد» خواندن آنها، پیروزی خود را جشن بگیرد و بعد هم در مقابل خبرنگاران حاضر شد تا با نشان دادن نسخه‌ای از روزنامه‌های واشنگتن‌پست و یواس‌ای‌تودی، تیتر درشت «تبرئه شد» را نشان آن‌ها بدهد. حالا بعد از جشن گرفتن نوبت انتقام ترامپ رسیده و او اول از همه به کاخ سفید رفته تا به قول معروف یک «خانه تکانی» اساسی بکند. سرهنگ آلکساندر ویندمن و گوردون ساندلند دو قربانی نخست خانه‌تکانی او هستند که از پست خود در کاخ سفید و مقام سفارت در اتحادیه اروپا کنار گذاشته شوند. خبر‌ها حکایت از این دارد که ترامپ قصد تغییرات دیگری را نیز دارد تا اینکه کاخ سفید در سال انتخاباتی او امن و امان شود، اما باید توجه داشت که در این سال بیش از هر چیز نیاز به حمایت جمهوریخواهان دارد؛ چیزی که در جریان این استیضاح تأیید شد.

در واقع، حمایت جمهوریخواهان از ترامپ از ابتدای امر بر همگان مشخص بود و کسی انتظار نداشت که پرونده استیضاح ترامپ و دو اتهام علیه او در مورد سوءاستفاده از قدرت و اخلال در روند رسیدگی کنگره به نتیجه‌ای برسد. با وجود این، دموکرات‌ها امید داشتند که با فراخواندن شاهدان به خصوص جان بولتون رأی دست‌کم ۱۴ سناتور جمهوریخواه را تغییر بدهند و به این وسیله استیضاح ترامپ را به تأیید مجلس سنا برسانند. دموکرات‌ها برای این کار به رأی دست‌کم چهار سناتور جمهوریخواه نیاز داشتند و حتی گفته می‌شد که رایزنی‌ها و لابی‌گری‌ها به نتیجه رسیده و آن‌ها به رأی چهار سناتور رسیده‌اند، اما در جلسه شامگاه جمعه ۳۱ ژانویه، معلوم شد که صف حمایت از ترامپ در میان جمهوریخواهان محکم پشت ترامپ ایستاده و به جز دو سناتور جمهوریخواه به نام‌های میت رامنی و سوزان کالینز، مابقی به عدم نیاز به احضار شاهدان رأی دادند تا کار آن‌ها در روز چهار شنبه راحت شود. نکته جالب اینجا است که حتی میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا، در روز‌های قبل چندان اطمینانی به این حمایت نداشت و معلوم است که طی این چند روز، جمهوریخواهان سخت به تکاپو افتاده بودند تا ریزشی در صف آن‌ها ایجاد نشود و توانستند در این کار موفق شوند.

این تلاش جمهوریخواهان به کام ترامپ شده و باید گفت که هدف آن‌ها حفظ رئیس‌جمهور هم‌حزبی در مسند قدرت بود و مهم‌تر از این، حزب جمهوریخواه بیش از حد وابسته به ترامپ شده است. دلیل اول روشن است چرا که در صورت استیضاح و برکناری ترامپ، جمهوریخواهان دیگر امیدی به موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری آینده نداشتند، چرا که رسوایی رئیس‌جمهور منسوب به حزب آن‌ها بسیار سنگین‌تر از این بود که بتوانند در این مدت کوتاه فکری برای آن بکنند. با این حال، مسأله مهم و اساسی وابستگی جمهوریخواهان و حزب‌شان به ترامپ است. در واقع، ترامپ از انتخابات ۲۰۱۶ به این سو نه تنها فضای دوقطبی حاکم بر امریکا را حفظ کرده بلکه باید گفت خودآگاهانه آن را تشدید هم کرده است. هدف او از تشدید این فضای دوقطبی فقط حفظ هوادارانش در بین مردم امریکا نیست بلکه او با این کار توانسته صدای منتقدانش را در داخل حزب جمهوریخواه خاموش کند. نکته جالب توجه اینجا است که او در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش چندان مورد قبول بزرگان و شخصیت‌های مطرح از حزب جمهوریخواه نبود و حتی بسیاری از آن‌ها حاضر نشدند در مراسم تحلیف او شرکت کنند. حالا به غیر از میت رامنی یا شاید دو سه نفری غیر از او خبری از آن منتقدان نیست و اگر هم منتقدانی باشند دیگر مثل سه سال قبل علنی علیه او حرفی نمی‌زنند. به عبارت دیگر، فضای به شدت دوقطبی در امریکا به نحوی شده که یا باید موافق ترامپ بود یا باید مخالف او که در این صورت جناح دموکرات‌های مخالف ترامپ تقویت می‌شود. خبر بد برای دموکرات‌ها این است که شکست آن‌ها و پیروزی ترامپ در جریان استیضاح بهترین فرصت را برای ترامپ فراهم کرده تا فضای دوقطبی موجود را شدیدتر هم بکند و از همین حالا دست به کار شده است. بی‌احترامی او به نانسی پلوسی و اخراج کارکنان کاخ سفید در این جهت انجام شده است و بعد از این هم باید انتظار اقدامات خبرساز دیگری از طرف او را داشت تا فضای سیاسی موجود را تا آن حد دوقطبی کند که تمام حزب جمهوریخواه را مجبور به تبعیت از خود کند و نتیجه چیزی شود که او با نمایش فیلمی در توئیتر نشان داد: «ترامپ ۱۰۱۴»، «ترامپ ۲۰۲۸»، «ترامپ ۲۰۳۶»، «ترامپ ۲۰۴۰» ... «ترامپ تا ابد». معلوم است که این شعار‌ها خیالی هستند، اما نباید از حرف جو والش غفلت کرد که بعد از کنارگیری از رقابت درون‌حزبی با ترامپ گفت: «حزب جمهوریخواه تبدیل به یک فرقه شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار