کد خبر: 989915
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
مهلت ثبت‌نام در انتخابات فدراسیون فوتبال امروز به پایان می‌رسد
ابهام ثبت‌نام نامزد‌ها برای انتخـــابات فدراسیون فوتبال بیشتر از حد تصور است تا جایی که نامزد‌ها تلاش می‌کنند چراغ خاموش حرکت کنند و خبر ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نامشان برای مجمع انتخاباتی روز ۲۵ اسفندماه کاملاً محرمانه باقی بماند!
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مهلت قانونی ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات پرحاشیه فدراسیون فوتبال عصر امروز به پایان می‌رسد؛ نکته عجیب اینکه برخلاف انتخابات سایر فدراسیون‌های ورزشی همه دست‌اندرکاران دست به دست هم داده‌اند تا نام نامزد‌هایی که ثبت‌نام کرده‌اند فاش نشود. با اینکه هیچ منع قانونی برای اعلام اسامی مدعیان پست ریاست وجود ندارد، اما گویا آقایان برای پیشبرد برنامه‌هایشان این روال غیرمرسوم را در پیش گرفته‌اند و جالب اینکه برخی گزینه‌های خاص هم از این مسئله راضی هستند. علاوه بر این براساس اساسنامه، نامزد‌ها در صورتی می‌توانند برای انتخابات ثبت‌نام کنند که امضای ۱۰ نفر از اعضای مجمع را به دست آورده باشند.

مدعیان اصلی
تمامی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها از وضعیت ثبت‌نام برای مجمع انتخاباتی حاکی از آن است که شانس دو، سه گزینه خاص برای تصدی صندلی ریاست بیش از سایرین است. دارودسته بازنشسته‌ها با هدایت حیدر بهاروند به میدان آمده‌اند و اسلامیان نیز در همین گروه قرار دارد. بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون است و با تجربه‌ای که در این سال‌ها در کنار تاج و همکارانش کسب کرده، می‌کوشد تا میراث مهدی تاج را از آن خود کند. غیر از او محمود اسلامیان هم نیم‌نگاهی به صندلی ریاست دارد. وجه مشترک بهاروند و اسلامیان بحث بازنشستگی آنهاست؛ موضوعی که قانون صراحتاً حضور افراد بازنشسته را در انتخابات ممنوع کرده، ولی این گروه برای به سرانجام رساندن پروژه انتخابات ۲۵ اسفند همه راه‌ها را امتحان می‌کنند. حساس کردن فیفا نسبت به این مسئله یکی از مسیر‌های مورد نظر آنهاست. شکوری، سرپرست دبیری فدراسیون اگرچه به گفته خودش در زوریخ برای حل مشکلات مالی فدراسیون و باشگاه‌ها با مدیران فیفا مذاکره کرده، ولی شاید سفر خوش‌موقع شکوری به سوئیس و رایزنی با سران فیفا با انتخابات فدراسیون ایران بی‌ارتباط نباشد.

حسین باجیوند، رئیس هیئت فوتبال استان قزوین اظهارنظری جالب در تأیید ادعا‌های نامزد‌های بازنشسته داشته است: «گفته‌ها حاکی از این است که بازنشسته‌ها می‌توانند در سه پست ریاست، دبیر و خزانه‌دار حضور داشته باشند. اینکه صحت و سقم آن چقدر است باید بررسی شود، ولی اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌گوید سن باید ۶۵ سال باشد، اما اشاره‌ای به فرد بازنشسته نکرده است.»

گزینه وزارت
معمولاً اهمیت انتخابات فدراسیون فوتبال آنقدر بالاست که وزارت ورزش نیز برای حضور و موفقیت گزینه مدنظرش دست به اقداماتی می‌زند. با اینکه هیچ‌یک از کاندیدا‌ها در این باره حرفی نزده‌اند، اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود محمدحسین قریب همان فرد مورد نظر وزارتی‌هاست. قریب سابقه مدیرعاملی استقلال را در کارنامه دارد و هشت سال پیش هم برای رسیدن به پست ریاست فدراسیون فوتبال خیز برداشته بود، اما زورش به لابی کفاشیان و دوستانش نرسید تا ناکامی بزرگی را تجربه کرده باشد. با وجود این گفته می‌شود قریب با رایزنی‌هایی که انجام داده قصد دارد دوباره شانس خود را امتحان کند و گویا ۱۰ امضای اعضای مجمع را نیز گرفته است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فعلاً قریب رقیب اصلی گروه اول است. او برای آنکه مانند دو دوره گذشته شکست در انتخابات را تجربه نکند باید برای مقابله با لابی‌های قوی و دست‌های پشت پرده هوشیارانه و فعال‌تر از قبل وارد گود انتخابات شود.

نامزد‌های سایه
جدا از دو گروه اول، گروه سومی نیز وجود دارد که برای حضور در کارزار انتخابات تصمیم قطعی نگرفته‌اند. در شرایطی که ثبت‌نام امروز به پایان می‌رسد از کیومرث هاشمی، رئیس پیشین کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از گزینه‌های دودل یاد می‌شود. هاشمی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم خیز برداشته هنوز تصمیم قطعی‌اش را برای عدم حضور در انتخابات فوتبال اعلام نکرده است. علاوه بر او نام مصطفی آجرلو و حبیب کاشانی نیز در برخی محافل مطرح شده، منتها احتمال موفقیت این سه گزینه در حضور دو گروه اول بسیار اندک است. مهدی محمدنبی، دبیرکل اسبق فدراسیون و عضو فعلی هیئت‌مدیره پرسپولیس هم گویا سودای ریاست دارد. گذشتن از خیر مسئولیتش در باشگاه پرسپولیس به هدف ثبت‌نام در انتخابات از سوی نبی محتمل است. همچنین روز گذشته خبر رسید که علی خطیر، معاون پیشین باشگاه استقلال با حضور در فدراسیون رسماً ثبت‌نام کرده است. او که با حواشی زیاد از جمع آبی‌ها خارج شد حالا قصد دارد کارش را در فدراسیون ادامه دهد. منصور قنبرزاده، مدیرعامل اسبق نفت تهران نیز دیروز به فدراسیون رفت. به نظر می‌رسد او نیز به جمع کاندیدا‌ها اضافه شده است.

آینده فوتبال
تا زمانی که رئیس جدید انتخاب نشود، نمی‌توان از آینده فوتبال ایران حرف زد. در روز‌هایی که فعالیت‌های پشت پرده برای یارکشی انتخاباتی به اوج رسیده و خبر برخی از روش‌های غیرقانونی جمع کردن رأی به بیرون درز کرده، آقایان هدایت تیم ملی را به اسکوچیچ سپردند تا در یک ماه حساس پیش‌رو تمام تمرکزشان روی انتخابات باشد و منتقدان هم به نوعی سرشان با انتقاد از سرمربی جدید گرم شود. انتخابات اسفندماه تأثیر مستقیمی روی آینده فوتبال ایران خواهد داشت؛ اعضای مجمع با رأی خود می‌توانند زمینه را برای تغییرات اساسی مدیریتی و قدم برداشتن در مسیر پیشرفت فراهم سازند یا اینکه مدعیان امتحان پس داده را به آرزویشان برسانند. انتظار می‌رود صاحبان رأی در این انتخابات ضمن اهتمام به جایگاه و موقعیت خود، منافع ملی و ورزشی کشور را مدنظر قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار