کد خبر: 989864
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
تحلیل دکتر یدالله جوانی از جایگاه انتخاب مردم در گفتمان انقلاب اسلامی
در جمهوری اسلامی، انتخابات به دلیل واقعی بودن، سالم بودن، آزاد و رقابتی بودن و در چارچوب قانون بودن، مظهر مردم‌سالاری دینی و عاملی بسیار مهم در ایجاد انسجام داخلی، تقویت وحدت ملی، تأمین منافع و امنیت ملی، پیشرفت کشور و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان به شمار می‌آید.
اکنون که چهل‌ویکمین فجر انقلاب اسلامی فرا رسیده و بزرگ‌ترین معجزه قرن، به دلیل مردمی و الهی بودن، پایدارتر، مستحکم‌تر و الهام‌بخش‌تر از همیشه رخ می‌نمایاند، انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب تاریخ بشر است. مردم ایران عزیز، با قیام در راه خدا به رهبری حضرت امام خمینی (ره) کشورشان را از حلقوم آمریکای جهانخوار بیرون کشیده، به دوران رژیم فاسد، مستبد و وابسته پهلوی پایان بخشیده و خود سرنوشت کشور را برعهده گرفتند.
 
تا پیش از انقلاب اسلامی، مردم ایران به معنای دقیق کلمه هیچ نقشی در اداره کشور و تعیین سرنوشت خود نداشتند؛ اما به برکت اسلام و رهبری دینی، مردم توانستند با خلق حماسه بزرگ تاریخ در عصر حاضر، شگفتی آفریده و انقلاب اسلامی را که حقیقتاً «انفجار نور» و «معجزه قرن» بود، به پیروزی برسانند.
 
حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را به گونه‌ای طراحی کردند که برای همیشه، مردم از طریق انتخابات، نقش‌آفرینان اصلی در کشور برای اداره امور در چارچوب قوانین اسلام باشند. بر همین اساس می‌توان گفت، انتخابات یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است. از طریق انتخابات این مردم ایران هستند که با رأی خود مسئولان را به قدرت رسانده و در چگونگی اداره کشور ایفای نقش می‌کنند.
 
در جمهوری اسلامی، انتخابات به دلیل واقعی بودن، سالم بودن، آزاد و رقابتی بودن و در چارچوب قانون بودن، مظهر مردم‌سالاری دینی و عاملی بسیار مهم در ایجاد انسجام داخلی، تقویت وحدت ملی، تأمین منافع و امنیت ملی، پیشرفت کشور و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان به شمار می‌آید.

در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، مردم، انقلاب و انتخابات جایگاه ویژه‌ای دارند. در این منظومه فکری، مردم، ولی نعمتان مسئولان بوده و همه‌کاره کشور به شمار می‌آیند. در این منظومه فکری، رأی مردم در چارچوب قوانین اسلام، در اداره کشور حرف اول را می‌زند. تأکید امام و رهبری بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بر همین اساس است.
 
اگر انقلاب اسلامی یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر گذاشت، یکی از دلایل اصلی آن حضور مستمر مردم در صحنه‌های دفاع از انقلاب و از جمله صحنه‌های سرنوشت‌ساز انتخابات بوده است. در چهل سال گذشته، دشمنان به شکل‌های گوناگون تلاش کرده‌اند میان مردم و انقلاب اسلامی فاصله ایجاد کرده، پشتوانه‌های مردمی انقلاب را از بین ببرند. اکنون این تلاش‌ها در اوج خود قرار دارد و ترور ناجوانمردانه و بزدلانه سردار سلیمانی به دست آمریکایی‌ها با دستور مستقیم ترامپ و پدیدآیی یوم‌الله تشییع جنازه تاریخی، نشان داد انقلاب اسلامی در اعماق جان ملت ایران جای دارد. بدون تردید، خون شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم و به ویژه خون سیدالشهدای جبهه مقاومت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، از عوامل اصلی هدایت مردم در مسیر انقلاب اسلامی تا تحقق آرمان والای این انقلاب، یعنی تمدن‌سازی اسلامی خواهد بود.
برچسب ها: انتخابات ، رأی مردم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار